עורך דין בנקים – כל מה שצריך לדעת

אורדן עורכי דין ורואי חשבון (1987) מומחים בניהול משא ומתן והליכים משפטיים מורכבים מול המערכת הבנקאית והגופים הפיננסיים הגדולים.

למשרד ותק וניסיון רב בדיני הבנקאות, תוך שילוב ידע חשבונאי מעמיק. אנו מייצגים חברות, גופים ואנשים פרטיים בתביעות כספיות בשל נזקים הנגרמים כתוצאה מהתנהלות שרירותית, רשלנית או בעייתית אחרת מצד הבנק, וכן בהגנה על הלקוח על ידי עורך דין בנקים מפני תביעות הבנק כנגדו.

צוות עורכי הדין ורואי החשבון במשרד פועל בכל תיק בגישה אגרסיבית ויצירתית, אשר הוכיחה עצמה בתוצאות כספיות יוצאת דופן עבור קהל לקוחותינו.

 

מי עשוי להזדקק לסיוע משפטי מעורך דין בנקים?

סיוע משפטי של עורך דין נגד בנקים עשוי להידרש הן לגופים בנקאיים, הן ללקוחותיהם הפרטיים של הבנקים והן ללקוחות עסקיים. הבנק מחד – הוא גוף גדול ועתיר זכויות אך גם בעל מחויבויות כבדות משקל. ככזה, נדרש הבנק להגן על עצמו משפטית ולבטח את עצמו מפני הפסדים כספיים חמורים שעלולים להיגרם בשל אי עמידה של לקוחותיו בהתחייבויותיהם הכלכליות, כמו גם בעקבות ניסיונות הונאה מכוונים.

מנגד – ישנם לקוחות הבנק שעשויים להיפגע כלכלית באופן מסוכן ככל שהבנק לא יכבד את התחייבויותיו כלפיהם או יפעל באופן שרירותי, דרקוני או רשלני במסגרת ההתנהלות מולם. לכל החלטה או שגיאה שהבנק מבצע מול אדם פרטי או ישות עסקית, עלולות להיות השלכות כבדות משקל, מרחיקות לכת ואף הרסניות עבור אותו לקוח. מכאן ששירותי ייעוץ וליווי משפטי של עורך דין בנקים הוא מצרך נחוץ וחיוני מאין כמוהו עבור בנקים ולקוחותיהם כאחד.

 

עורך דין בנקים לייצוג לקוחות עסקיים

עורכי דין תביעות נגד בנקים מספקים כאמור שירותים גם לבעלי עסקים, שנפגעו מהממשק עם הבנק שלהם. לא אחת מתעוררים סכסוכים בין בעלי עסקים בישראל לבין הבנק שבו מתנהל חשבונם העסקי או שממנו הם ביקשו ללוות כספים, סביב נושאים כמו אישור הלוואות, תנאי העמדת האשראי, גביית ריביות ועמלות חריגות, ועוד. עורך דין בנקים משמש במקרים אלו גם כגורם מסייע בניהול המשא ומתן מול הבנק על תנאי האשראי וניהול החשבון.

 

סוגי התיקים המצריכים מעורבות של עורך דין תביעות נגד בנקים

עורך דין לענייני בנקים הוא איש מקצוע בעל התמחות משפטית, פיננסית ובנקאית כאחד. עו"ד תביעות נגד בנקים מוסמך לייעץ ולכוון את לקוחותיו כאשר בנק מסוים פוגע בזכויותיהם בהקשר להעמדת אשראי בנקאי, גביית ריביות ועמלות, תנאי ההחזר של הלוואות ומשכנתאות, הליכי גבייה ועוד.

בנוסף, עורך דין נגד בנקים מסייע בבחינת הסכמים שנחתמו מול הבנק ללקוח ובמציאת דרכים למזעור הנזקים שעלולים להיגרם ללקוח כאשר נוצרת מחלוקת מול הבנק או קושי בעמידה בהתחייבויות הפיננסיות של הלקוח. אולם לא אחת, מתברר כי אין מנוס אלא להגיש תביעה נגד הבנק להכרעתו של בית המשפט. במקרים אלו, ניתן ורצוי לקבל ייצוג משפטי מקצועי של עו"ד תביעות בנקים בתהליך המשפטי, כדי להגן על זכויותיו של הלקוח במהלכו ולקדם את האינטרסים שלו בתהליך.

 

מדוע עורך דין בנקים הוא הכתובת שלכם בכל מחלוקת מול הבנק

ככלל, בעימותים הנוצרים בין בנקים ללקוחותיהם, הלקוח הוא תמיד הצד החלש. יחד עם זאת, כשבנק חוטא ללקוחותיו, אין מדובר בגזירת גורל ובהחלט ניתן להפוך את המצב על פיו בעזרתו של עורך דין נגד בנקים. הגשת תביעה נגד הבנק על רקע אי ביצוע בקשות של לקוחות – כאשר לקוח מעביר לבנק שלו בקשה רשמית ומפורשת לביצוע הוראה מסוימת, אך הבנק איננו מבצע את הפעולה הנדרשת, חרף אישור בקשת הלקוח, עלולים להיגרם ללקוח הפסדים כספיים משמעותיים בשל כך.

היה והבנק ממאן לקחת אחריות על המחדל ולפצות את הלקוח בהתאם, הדבר עלול להגיע לפתחו של בית המשפט כתביעה נגד הבנק. הגשת תביעה נגד הבנק בגין חשיפת מידע בנקאי אישי לגורמים בלתי מורשים – בין התרחישים שהסתיימו לא אחת בהגשת תביעות נגד בנקים בישראל, ישנו המקרה של מסירת פרטים אישיים לגורם בלתי מורשה.

למשל, מסירת פרטי חשבון בנק לבני זוגם של בעלי החשבון, או לגורמים חוץ בנקאיים ללא הרשאה מתאימה, למרות מחויבותו של הבנק לשמירה על סודיות הלקוח. במקרים מסוג זה, ישנה סבירות גבוהה לקבל פיצוי כספי ראוי מהבנק באמצעות הגשת תביעה המלווה בעורך דין לתביעות נגד בנקים.

תביעה כנגד הבנק בעקבות מחדלים בייעוץ פיננסי – כשיועץ השקעות של הבנק או כל גורם מוסמך אחר מטעמו מייעץ ללקוח של הבנק, ייעוץ זה חייב על פי חוק להיות אובייקטיבי וחף מאינטרסים של הבנק או אינטרס אישי. במידה והייעוץ הפיננסי שלקוח קיבל מגורם בנקאי מורשה גרם לאותו לקוח להפסד כספי, ככל שניתן יהיה להוכיח כי הייעוץ היה מונחה שיקולים זרים ו/או התבצע בניגוד להוראות החוק בנושא, תיתכן קבלת פיצוי במסגרת הגשת תביעה בעזרתו של עו"ד תביעות נגד בנקים.

 

איך בוחרים עורך דין בנקים?

בחירת עו"ד בנקים היא החלטה כבדת משקל. לכן כדאי לחפש המלצות ממקור ראשון מאנשים שאתם מכירים באופן אישי אשר נעזרו בהצלחה בשירותיו של איש מקצוע מסוג זה בהגשת תביעה נגד בנק כזה או אחר. כמובן, כיום ניתן להתרשם גם מחוות הדעת המתפרסמות באינטרנט על עורכי דין בנקים, באתרים להשוואת בעלי מקצוע, בגוגל ובמדיה החברתית. זאת בנוסף לבקשת הפניה לממליצים והצגת דוגמאות להצלחות בתביעות נגד בנקים, מעורך הדין עצמו.

 

עם הגשת תביעה כנגד גוף בנקאי – לא כדאי להתמודד באופן עצמאי

בין אם הגעתם למצב שבו אתם שוקלים להגיש תביעה נגד בנק לאומי או מסובכים עד מעל לראש בתביעות נגד בנק הפועלים, או כל בנק אחר – בעזרת ליווי מקצועי של עו"ד בנקים, הבקיא ברזי ההתנהלות המשפטית מול המערכת הבנקאית, תוכלו לממש בסבירות גבוהה יותר את זכויותיכם.

 

 5 השירותים הנפוצים ביותר שאנו מספקים לתביעות נגד בנקים:

  • תביעות נגד הבנקים בגין נזקים שנגרמו על ידם, לרבות נזקים כלכליים קשים לעסקים המגיעים לעיתים לכדי סגירת העסק וכיוב'.
  • עורך דין בנקים יעזור בטיפול משפטי אגרסיבי כנגד תביעות כספיות שרירותיות מצד הבנקים, לרבות הגשת כתבי הגנה, התנגדויות לצווי פינוי שרירותיים של חייבים מבתיהם, ועוד.
  • טיפול משפטי דחוף במניעת נזקים כתוצאה מהתנהלות שרירותית, רשלנית ואטומה מצד הבנק, לרבות מניעת הקטנת אשראי פתאומית ולא מוצדקת ו/או ביטול אשראי שלא כדין ע"י הבנק.
  • עורך דין בנקים עוסק גם בטיפול בביטול החזרות שיקים שסורבו על ידי הבנק שלא כדין ולא על פי הנוהג בין הצדדים (ס' 10 א' ל"חוק שיקים ללא כיסוי"), ועוד.
  • הגשת התנגדויות לביצוע שיקים בהוצל"פ ע"י בנקים המחזיקים בשיקים בטענה שהם "אוחזים בהם כשורה" לכאורה, והוכחה במקרים רבים כי הללו כלל אינם "אוחזים כשורה" כטענתם בשיקים של הלקוח, כי לא נתנו כל ערך בעבור השיקים, וכי תביעתם הינה תביעת סרק.

דעו, אינכם מיוחדים או שונים ממאות האנשים בהם טיפלנו והוצאנו לחופש הנפשי והכלכלי. אבל – גורלכם בידכם! פעלו עכשיו! השאירו פרטים בסיסיים ותופתעו לגלות עד כמה מצבכם סביר ובר תיקון מהיר.

עורך דין בנקים - כל מה שצריך לדעת
עורך דין בנקים – כל מה שצריך לדעת

עורך דין בנקים ודיני בנקאות – מידע עסקי ומשפטי

יחסי בנק-לקוח – מידע כללי

יחסי בנק-לקוח ככל מערכת יחסים עסקית אחרת מקיימת מתחים מובנים הנוצרים מהאינטרסים השונים של הצדדים. עניין זה מקבל דגש מובהק יותר ככל שהשירות הניתן ללקוח כולל בתוכו פן "ייעוצי". כך למשל ובין היתר: קבלת שירות מיועצי משכנתאות, הלוואות, השקעות וכיוב'. הבנקים הם "עסק" לכל דבר ועניין, ומטרתו הלגיטימית היא השאת רווחיהם.

אין הכוונה כי יועצי הבנק פועלים בחוסר תום לב מופגן או מכוון, יתכן שבמקרים מסוימים אף עוזרים עזרה ממשית ללקוחות, ועם זאת, לא יהיה זה בלתי סביר לומר כי ישנה בעייתיות  (בלשון המעטה) בקבלת ייעוץ לעניין מוצר או שירות מסוימים ומחירם – מיועץ אובייקטיבי לכאורה, שאת משכורתו מקבל מנותן המוצר והשירות עצמו.

לעניין זה נוסיף את פערי הכוחות בין הבנק לבין הלקוח הממוצע, וכן את העובדה כי המוסד הבנקאי "נתפס" בעיני הציבור כגוף אחראי, ואשר הפרט "מאמין בכישוריו, ובאמצעיו הטכניים, ורואה בו גוף מעין ציבורי" (מובא מפי כב' הנשיא בדימוס שמגר) – לאור כל אלו נקבעו חוקים ופסיקות המטילים על המוסדות הבנקאיים חובות מיוחדות כלפי הלקוח, כמפורט בהמשך.

באופן כללי ניתן לומר כי "סוגי" החובות המפורטים מטה, אינם בעלי הגדרה חד מימדית ולרוב שזורים זה בזה. כך למשל: חובת האמון לרוב תגיע עם חובת תום הלב כלפי הלקוח, כך גם לעניין חובת הזהירות וכיוב'. אין צורך "להדביק" כל התנהגות תחת ההגדרה המתאימה, אלא להכיר ולהבין את הרציונל העומד מאחוריהן. בשאר ידע לטפל עורך הדין המיומן.

 

בכדי להבין האם מתקיימים יחסי בנק-לקוח, יש להבין האם הינכם מגדרים כ"לקוח". כאמור, לאור פערי הכוחות הקיימים ברוב המקרים ביחסי בנק-לקוח, על על הבנקים מוטלות חובות שונות כלפי לקוחותיו. סוגיה זו העלתה את השאלה – מיהו "לקוח" ? והובאה לפתחו של ביהמ"ש העליון. כב' הנשיא בדימוס שמגר כחלק מפסיקתו בנושא, הגדיר את המילה "לקוח" מתוך פרשנות רחבה.

קרי, גם לעניין אדם הבא בדברים ואו מבצע פעולה חד פעמית כגון נטילת הלוואה, אף מבלי לנהל חשבון פעיל באותו הבנק – על הבנק להתנהל מולו תוך יישום החובות המוטלות עליו כלפי לקוח "רגיל". עניין זה נובע כאמור מכוחם של הבנקים, ומכך שנהנים ממוניטין אשר מאפיינם כמוסד אחראי ושומר חוק, גם אם לעיתים לא כך הדבר ולכן תמיד כדאי להתייעץ עם עורך דין בנקים.

 

נגזרת מהוראות סעיף 7 לחוק הבנקאות (שירות ללקוח) והורחבה בפסיקה. חובת האמון היא מוחלטת וקיימת ללא קשר למידת הסתמכות הלקוח ופעולות אותן ביצע, נמנע מלבצע, או שהיה עליו לבצען. עם זאת, מידת האחריות המוטלת על הבנק בהקשר לנזק הנגרם ללקוח, תושפע מהמצב הספציפי ובכלל זאת הפעולות בהן נקט הלקוח.

דוגמא פשוטה להבנה: נניח מצב בו ללקוח טענות באשר לחיובי ריבית מופרזים או הפעלת סנקציות בלתי מידתיות כלפיו – היקף אחריותו של הבנק תהיה רחבה יותר באם אושרה ההלוואה למטרת ניהול תיק השקעות בחשבון המתנהל באותו בנק, לעומת אם אושרה "לכל מטרה" ואין מעורבות מצד הבנק מהרגע שנלקחה.

 

תחומי האחריות המוטלת על הבנקים לעניין הפרת חובת הזהירות עד לקיומה של עוולת הרשלנות כלפי הלקוח – הינם רחבים ולא מוגדרים תחת רשימה סגורה (וטוב שכך).

על כן, נביא מקרה שטופל על ידי עורך דין בנקים מטעמנו בשנת 2017 המהווה דוגמא מצוינת לעניין זה:

הגיע למשרדנו לקוח בעל חברה מצליחה, אשר משתמשת בשירותיהם של ספקים שונים לרכישת חלקים המשמשים לייצור המוצר אותו מוכרת ללקוח הקצה, ומשלמת לאותם ספקים בפריסת תשלומים כמקובל בענף.

לאחר מספר שנים בהם שררו יחסי עבודה תקינים, אחד הספקים נקלע לקשיים והפסיק בפועל את שירותיו ללקוח.

הלקוח אותו ייצגנו הגיע למשרדנו בפעם הראשונה כאשר מספר צ'קים לטובת הספק בסכום כולל הקרוב למיליון ₪ כבר כובדו ונפרעו ע"י ארבעה בנקים שונים, וברור כי עומד מול שוקת שבורה – שכן את הסחורה, לא יקבל.

ממצאי העבודה לאחר כניסה לפרטי המקרה העלו תמונה המציגה לגרסתנו התנהגות בעייתית, בלשון המעטה, מצד כל ארבעת הבנקים כאשר פדו את הצ'קים של לקוחנו, שכן ידעו או לכל הפחות היה עליהם לדעת על מצבו הבעייתי של הספק, ובטח כאשר הפעילו עליו בעצמם סנקציות מסוימות לאור החריגות בחשבונותיו, ומכאן המשמעות היא שאינם בגדר "אוחז כשורה" בצ'קים.  מיותר לציין כי כל מידע על הספק וחשבונותיו לא נודב לנו מצד הבנקים, והיה עלינו לבצע פעולות אגרסיביות מולם לקבלו.

ממש עם פתיחת ההליך המשפטי שני הבנקים הנתבעים, בעוד השניים האחרים הסתפקו במשא ומתן ובחכמה נמנעו מלהגיע לבית המשפט כנתבעים במקרה זה, נענו בחיוב להמלצת השופט להגיע להסדר להשבת הכסף ולהמנע מהשתת הוצאות משפט גבוהים עליהם.

 

גם כאן, אין רשימה סגורה, הפסיקה מלמדת כי מגוון רחב של התנהגויות ופעולות המפרות חובה זו מצד הבנקים יכולות לבוא כטענות משפטיות לגיטימיות.

לא נכנס לפלפולים משפטיים מיותרים, אך יש לציין בקצרה כי רמת תום הלב המצופה מהבנק,  גבוהה מזו המצופה מאדם או גוף עסקי פרטי. שכן, על הבנק לנהוג בתום לב משני מקורות שונים: הראשון ה"רגיל" הוא מכוח דיני החוזים – ככל אדם או חברה בישראל עליו לנהוג בהגינות. השני מכוח המשפט הציבורי – כן כאמור, איננו "נתפס" כעסק למטרות רווח בלבד, ועליו אחריות חברתית ואזרחית מוגברת.

גם כאשר מדובר בלקוח "מתוחכם" המבין בתחום, על הבנק לשמור על סטנדרטים גבוהים לעניין חובות האמינות ותום הלב כשמתנהל מולו.

 

במסגרת ס' 7 לחוק הבנקאות (שירות ללקוח) הבא למנוע מצבים של ניצול לרעה של פערי הכוחות ביחסי בנק-לקוח, ישנה התייחסות ספציפית לאיסור התניית שירות בשירות. אין המצב מוגבל להתניה הנאמרת מפורשות (ניתן לך x רק בתנאי שתעשה y) או מלחץ אגרסיבי על הלקוח, אלא עומדת גם כאשר מופעל לחץ בשיטת "פאסיב אגרסיב", במרומז או יצירת אווירה המרמזת על ההתניה תמורת קיום דרישת הלקוח.

עם זאת, הכלל "המוציא מחברו עליו הראיה" יפה גם כאן, ונטל ההוכחה על הטוען. ישנה חשיבות לאמינות גרסת הלקוח ולמסוגלותו להצביע על חוסר קשר לוגיעסקי בין דרישתו לבין הפעולה אותה מתנה הבנק לקיומה. כמו כן, ישנה חשיבות מכרעת למועד העלאת הטענה, שכן אם לא נשמעה התלונה מפי הלקוח בזמן סביר אלא "נזכר" בה מאוחר, יתכן רק כאשר הדברים לא הסתדרו כפי שצפה – יבוא עניין זה כנגדו ויפגע באמינותו.

 

מידע נוסף אודות כינוס נכסים על ידי הבנק תוכלו למצוא בעמוד עורך דין פשיטת רגל. אורדן – עורכי דין ורואי חשבון (1987) מייצגים בתביעות משפטיות מורכבות, וכן מספקים ליווי וייעוץ עסקי שוטף למגוון חברות, עסקים ולקוחות פרטיים בישראל – תוך הבנה וניסיון בדיני הבנקאות ובפרקטיקה החשבונאית, לרבות כתיבת חו"ד וניהול מו"מ לקבלת תנאי אשראי מיטביים. לאורך השנים ניהלנו בהצלחה מאות מערכות משא ומתן ועשרות תיקים משפטיים מול כל הבנקים.

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: