הגשת תביעה נגד בנק ירושלים

בנקים נחשבים בין הגופים החזקים ביותר בישראל ובעולם, בזכות הנגיעה שלהם בחייו של כל אזרח במדינה כמעט, בשל הממון והכוח הרב העומד לרשותם בכל רגע נתון ובשל השליטה המלאה שלהם על מערכת היחסים שלהם עם הלקוח.

למעשה, עליונותו של הבנק באה לידי ביטוי לא רק מול הלקוח, אלא גם מול משפטנים, שאינם בקיאים דיים במערכת הבנקאית. לכן, אם אתם חושבים שיש לכם עילה לתביעה נגד בנק ירושלים, חשוב שתפנו לעו"ד מומחה לדיני בנקאות, כדי להבטיח את סיכוייכם להגשת תביעה מוצלחת.

 

עו"ד מומחה להתמודדות נגד בנקים

התמודדות ראויה לשמה מול המערכת הבנקאית יכולה להיעשות רק על ידי עו"ד מומחה לנושאי בנקאות, שיש לו גם ניסיון מעשי רב, מכיר על בוריה את המערכת הבנקאית ואת שיטות הפעולה שלה ויודע לזהות כאשר בנק נהג בלקוחותיו באופן הנוגד את רוח החוק. כך הוא יכול להשיג ללקוחותיו את התוצאות הטובות ביותר.

עו"ד מומחה לדיני בנקאות יכול לסייע ללקוחותיו לא רק בהגשת תביעה נגד הבנק, אלא גם בהתגוננות מול תביעה של הבנק נגד לקוחותיו. אם כי כדאי להבין מראש כי תביעות רבות נגד בנקים, גם כאשר הן נעשות בעזרת עו"ד מתאים,  מסתיימות בהסדרים שונים, שכן הבנקים, כאמור, הם גופים חזקים מאוד ולעיתים קרובות תביעה משפטית אינה משתלמת.

 

חובת הבנק כלפי לקוחותיו

בסיס איתן לתביעה משפטית נגד בנק ירושלים חייב להיות מעוגן בהפרה של אחת החובות של הבנק כלפי לקוחותיו.

החוק מגדיר כמה חובות כאלה:

  • חובת האמון, הנובעת מהאמון שהלקוח נותן בבנק
  • חובה ציבורית של הבנק כלפי הלקוח
  • חובת הזהירות של הבנק, להגן על הלקוח מפני ביצוע פעולות מזיקות
  • שמירה על האינטרסים של הלקוח
  • חובת חוזיות ונזקיות, שמשמעה הוא להימנע מפעולה רשלנית כלפי הלקוח
  • חובת תום הלב – לפעול לטובת הלקוח מתוך ידיעה
  • חובת השקיפות – להביא בפני הלקוח כל מידע שעשוי להשפיע בעתיד על מצבו מול הבנק
  • איסור על ניצול לקוח בגין מצבו הפגיע, כגון מחלה, חובות, מצוקה, אובדן וכן הלאה
  • איסור על התניית מתן שירותים בפעולה מסוימת לטובת הבנק
  • חובה להענקת שירותים קבועים מסוימים לכלל הלקוחות

 

 אך המסר המרכזי של כל החובות הללו הוא זהה

הבנק חייב להגן על לקוחותיו, אסור לבנק לפעול באופן הנוגד את האינטרסים של לקוחותיו, אסור לבנק להסתיר מלקוחותיו מידע חיוני, להונות אותם, או לגרום להם לפעול שלא בטובתם – לטובת רווחי הבנק. החוק אף מרחיב ואומר כי חובת הבנק כלפי לקוחותיו קודמת אך לחובתו כלפי בעלי הבנק. יחד עם זאת, הכוח הרב העומד לרשות הבנקים מחייב מיומנות משפטית, ידע וניסיון, כדי להגיש נגד הבנק תביעה שיש לה סיכויי הצלחה ראויים  לשמם.

יחסי הבנק והלקוח בתביעה נגד בנק ירושלים

לקוחות הבנק נמצאים בעמדת נחיתות ברורה מול הבנק, שכן הם תלויים בו. בנקים הם נותני השירות הבלעדיים להחזקת חשבונות פיננסיים ומתן שירותים מגוונים בתחום הפיננסי, שהחוק מתיר רק להם לעסוק בהם.

מנגד, הבנקים בישראל הם גופים מונופוליים, שיש להם הזכות הבלעדית לקבוע את התנאים החוזיים של כל התקשרות שלהם עם הלקוח, תנאים אלה מנוסחים לעיתים קרובות באמצעות מונחים מקצועיים, שאינם מובנים למרבית הלקוחות הפשוטים, שאין להם ידע בעולם הבנקאות וזה כשלעצמו מציב את הלקוחות במצב של חוסר אונים מול העוצמה ושרירותיות שהבנקים נוטים לנקוט במהלך ההתנהלות שלהם.

החוק מכיר ביחסים בלתי שוויוניים אלה ולכן מתייחס אל הבנקים באופן מחמיר, כאשר על הבנק מוטלת חובת ההוכחה, כמעט בכל מקרה של תביעה משפטית מול לקוח.

 

מהי עילה מספקת לתביעה נגד בנק ירושלים?

עילה מספקת לתביעה נגד בנק ירושלים מתקיימת כאשר ניתן להוכיח כי הבנק פעל בניגוד לאחת מחובותיו כלפי הלקוח.

 

הסיבות לכך מגוונות

  • הזכויות של הלקוח מול הבנק אינן גלויות ולכן לקוחות אינם מודעים אליהן
  • הבנקים הם שקובעים את תנאי ההתקשרות עם הלקוח באופן שרירותי ונוקשה, בלי שתהיה ללקוח אפשרות לנהל מו"מ, או למחות על תנאים אלה.
  • הבנק הוא גוף חזק, עתיר ממון שלרשותו עומדות מחלקות משפטיות וסוללות עורכי דין – יתרונות שידו של האזרח הפשוט אינה משגת.

 

לכן, קיימת עילה לתביעה בכל מקרה שבו ניתן להוכיח כי הבנק

  • לא העניק ללקוח הסברים מפורטים מספיק, או וידא כי הלקוח מבין את השלכות הפעולה שהוא, או הבנק נקטו בחשבונו.
  • הטעה את לקוחותיו בדרכים שונות, כדי להרוויח באמצעות פעולות לא הוגנות את רווחיו שלו.
  • פרסם מידע פרטי אודות הלקוח, פרטיו האישיים ופעולותיו בבנק, כל עוד יש התקשרות חוקית בינו לבין הבנק וכל עוד המידע לא מחייב חשיפה לפי החוק.
  • לא נתן שירות תקין ללקוח, פעל ברשלנות, או חוסר תשומת לב, שגרמה ללקוח פגיעה והפסד.
  • פעל באופן לא שוויוני כלפי לקוחותיו, או השתמש לרעה בכוחו מול הלקוח
  • פעל בחוסר תום לב מתוך אינטרס להרוויח ובכך פגע באינטרסים של הלקוח.
  • לא עצר התנהלות כלכלית חסרת זהירות של לקוח בכך שאיפשר לו, למשל לקחת הלוואת כאשר הוא נמצא במצב של חדלון פירעון למשל.
  • סירב סירוב לא מוצדק לתת שירות, או מוצר בנקאי ללקוחותיו.

 

לסיכום

בנקים הם אמנם גופים חזקים ומשפיעים, בעלי מונופול רחב למתן שירותים פיננסיים רחבים, לקביעת מדיניות ועוד. יש להם עוצמה גדולה כאשר הם מחליטים לפנות נגד הלקוח ותביעה נגד בנקים היא מהלך פשוט שאינו חף מסיכונים, אבל חשוב לזכור כי החוק עומד לצידם של לקוחות הבנקים, מעניק להם גיבוי ואף נוטה לטובתם ולכן, אם אתם חושבים שיש לכם עילה לתביעה נגד בנק ירושלים, אל תהססו לפנות לעזרה מעו"ד מומחה לדיני בנקאות.

מאמרים נוספים בתחום

במציאות שבה כל אחד מאיתנו חי כיום, העולם הפך להיות הרבה יותר קטן מאשר היה בעבר – יתרה מכך, דברים רבים ברחבי העולם הפכו להיות הרבה יותר ניגשים עבור כל אחד מאיתנו. את ההוכחה הניצחת לכך ניתן לראות בתחום המסחר שחצה בעשורים האחרונים גבולות, וכיום ניתן לרכוש מוצרים מכל...
הבנקים בישראל ובאופן כללי בעולם, הם מוסדות מרכזיים במדינה שנמצאים בעמדת כוח אל מול כל לקוח שהוא. החוק במדינת ישראל מנסה לצמצם את הפערים הקיימים בין הלקוח לבין הבנקים עד כמה שניתן, ברוב המקרים על ידי חקיקה. ישנם מקרים רבים לאורך ההיסטוריה המשפטית של מדינת ישראל בהם נהגו רשויות...
בין תפקידיו הרבים של בנק ישראל ורשויות המדינה באופן כללי, ניתן למצוא את מדור החשבונות המוגבלים. בנק ישראל או רשויות אחרות שעוסקות בנושא, ראו לנכון ועל בסיס ראיות מוצקות להגביל את חשבון הבנק הנבדק מסיבות כאלה ואחרות שעליהן נדבר ונתמקד לאורך העמוד הקרוב. תהליך הפיכת חשבון בנק לחשבון מוגבל...
נפתח בסיפור: יבואנית רכב מסוימת, נטלה אשראי בגובה 103 מיליון שקלים (באמצעות מספר הלוואות) מאחד הבנקים הגדולים במשק. עוד לפני מועד הפירעון פנה הבנק לחברה בדרישה לפירעון מיידי בעבור מלוא הסכום. הסיבה לכך הייתה שהבנק חשש כי יתקשה לגבות את כספים אלה בעתיד. החברה הסכימה לדרישה ואישרה לאותו בנק...
הסדר חוב מול הבנקים, כפי שזה נשמע, הינו תהליך שבו הנושה (במקרה הזה הבנק) הלווה לגורם מסוים (אדם פרטי, גוף או ארגון פרטי וכו') כסף עבור מטרה מסוימת ומסיבה מסוימת הכסף לא חזר במלואו לבנק. תפקידו של הבנק הוא בין היתר לאפשר לאזרחים להתנהל בצורה פיננסית ולנהל אורח חיים...
עיקול חשבון בנק הינה פעולה שננקטת כנגד אדם פרטי או ארגון כתוצאה מחוב כזה או אחר שהוא חייב בו. במדינת ישראל ישנו חוק הוצאה לפועל, שמאפשר לראש ההוצאה לפועל להורות על הטלת עיקולים כאלה ואחרים על נכסיו וכספו האישי של האדם החייב. כחלק ממגוון הפעולות העומדות בפניי הוצאה לפועל,...
עיקול חשבון בנק הוא בעל השלכות כלכליות קשות על החייב ובני משפחתו. העיקול יכול להתבצע עם או בלי אזהרה על כך מראש בהתאם לנסיבות. ההליכים להסרת העיקול מהחשבון עשויים להימשך בין כמה ימים למספר שבועות. עיקול חשבון בנק באופן לא מוחלט עשוי להידמות לחשבון מוגבל: הבעלים בחשבון מנועים ממשיכת...
אורח החיים המודרני, התקדמות הרפואה ושיפור איכות החיים, מגדילים את תוחלת החיים, ומאפשרים לחלקים הולכים וגדלים באוכלוסייה לחיות שנים רבות יותר באיכות חיים טובה יותר. העלייה המתמדת בתוחלת החיים יחד עם כניסת הטכנולוגיה לעולם הבנקאי מציבים לא מעט אתגרים בפני הגיל השלישי בניהול ענייניהם הפיננסים לרבות ניהול שוטף של...
אדם שהוגדר במסגרת פשיטת רגל זכאי לקבל זכויות בסיסיות על אף היותו בעבר או בהווה פושט רגל. רק אדם פרטי יכול להיות מוכרז כפושט רגל. רובם הגורף של מקרי פשיטת הרגל נובעים מחוסר יכולת של החייב להחזיר את כספו לנושים ממנו לקח כסף. מטרת תהליך פשיטת הרגל הוא לאפשר...
עיקול חשבון הבנק הינה פעולה שמבוצעת כנגד אדם שהוכחה הטענה שהוא חייב כסף לאדם אחר ואינו משלם את החוב. פעול עיקול חשבון הבנק הינה פעולה שמבוצעת על ידי ראש ההוצאה לפועל: כאשר זוכה (אדם החייבים לו כסף) פונה אל ראש ההוצאה לפועל בטענה שאדם אחר חייב לו כסף ואינו...
רמיסה של זכויות הלקוח תחת רגליו הכבדות של הבנק היא תופעה מוכרת, כמעט לכל אדם המחזיק חשבון בנק לניהול ענייניו הכספיים. הנזק יכול להיות עצום, בייחוד כאשר הבנק מחליט לסגור את קו האשראי של חשבון עסקי למשל, אז יכולה פעולה כזאת להביא לסגירה של העסק, או החזרת צ'קים שלא...
הגשת תביעה נגד הבנק הבינלאומי אינה פעולה נפוצה מאוד. למעשה, הרבה יותר נפוצים הם המקרים בהם הבנק תובע את לקוחותיו ולא להיפך. הסיבה לכך נעוצה בעיקר בחוסר ההבנה של לקוחות הבנק את מערכת היחסים שלהם עם הבנק, כפי שהיא מובנת על ידי החוק וכן בגלל החשש של רוב הלקוחות...
תביעה בנקאית היא תביעה בעלת אופי מיוחד. פירוט העובדות וציון לשון החוק אינם מספיקים כאן. חשוב להכיר היטב את נבכי עולם הבנקאות, את המונחים והשפה המקובלת, להבין תדפיסים ודוחות בנקאיים, להכיר את תפקידים העובדים בדרגים השונים ולצפות מראש את התנהגות הבנק אל מול התביעה.  אם אתם חושבים שיש לכם עילה...
בנק ערביי ישראל, כמו בנקים רבים אחרים, הוא גוף מוסדי עם בירוקרטיה מורכבת. בנוסף על המערכת המסועפת, דרכה צריכים לקוחות הבנק לעבור עם כניסתם להסכמי התקשרות עם הבנקים, הבנק מורכב גם מבני אדם, שיש להם נטיה טבעית לטעות לפעמים,להפעיל שיקול דעת מוטעה ואף לפעול מתוך רגש במקום מתוך שיקולים מקצועיים....
בחיי היום יום רובנו לא באמת עוצרים לחשוב על הנושא הזה ועל החשיבות של הבנק בחיינו. אנחנו רגילים שהמשכורת שלנו מגיעה ישירות לבנק בכל חודש ומידי פעם אנחנו הולכים לשם לפגישות שונות. יש רגעים שבהם נזדקק להלוואה ולרוב הבנק יאשר זאת ופעם בחיים נרצה גם לקחת משכנתא לשלושים שנה....
תהליך יציאה מחשבון בנק משותף הינו תהליך שמושפע ממספר גורמים בהם ניגע ונתמקד לאורך העמוד הקרוב. אך ראשית, על מנת להבין את התהליך בצורה המיטבית, נרחיב מהו בעצם חשבון בנק משותף. חשבון בנק משותף הינו חשבון בנק שנפתח על ידי יותר מאדם אחד (בדרך כלל קורה לאחר שזוגות מתחתנים...
הבנקים במדינת ישראל ובאופן כללי בעולם הם בין המוסדות הציבוריים בעלי הכוח הרב ביותר. העובדה שכמעט כל אזרח (למעט מיעוט חריג וילדים מתחת לגיל 18) במדינת ישראל נמצא בעבר או בהווה בקשר כזה או אחר מול בנק- מוכיח את הטענה הזו. כל הפעולות הכלכליות שאנו מבצעים בחיי היום יום...
ערבות מכל סוג שהיא, הינה סוג של מנגנון משפטי שמוכר על ידי רשויות החוק, שמטרתו היא הבטחת תשלום והסדרת חובות קיימים. בין סוגי הערבויות הקיימות תוכלו למצוא ערבות בנקאית (שניתנת על יד הבנק), ערבות שניתנת על ידי אדם אחר שערב לבעל החוב (ערבות צד ג'), ערבות על בסיס שטר...
חשבון בנק של אדם הוא חלק מכלל נכסיו, ולכן עם מותו הוא יועבר ליורשיו על פי חוק או בהתאם לצוואה שהשאיר. אולם התהליך אינו פשוט. מיד עם היוודע דבר מותו של אדם, הבנק יקפיא את כל החשבונות, הזכויות והפעילות הכספית אשר מתנהלות אצלו, עד אשר יקבל לידיו צו ירושה...
בנק מרכנתיל, כמו בנקים רבים אחרים בישראל, הוא גוף רב כוח, עתיר ממון, שאזרחים רבים תלויים בשירותיו, שפעילותו מאופיינת בבירוקרטיה מורכבת. הבירוקרטיה המורכבת מונעת ברובה על ידי בני אדם, שיש להם נטייה טבעית ומובנת לביצוע טעויות אנוש, אך בניגוד לשירותים מסחריים רגילים הניתנים לאזרחים בישראל, טעויות במתן שירות על...