fbpx

עומדים בפני ביקורת מס הכנסה? לא צריך להיכנס לפאניקה

כאשר נכנסים אלינו נציגים של מס ההכנסה, בתור אנשים מן המניין שלמדו לפחד מרשויות המיסים דרך הפעולה הטבעית שלנו תמיד תהיה זהה, פאניקה. אך יש לזכור כי אין לנו מה לפחד כל עוד אנחנו לא מסתירים שום דבר וכך גם יתייחסו לביקורת נציגי המיסים. אז בואו ניכנס בעובי הקורה של ביקורות מס ההכנסה ונבין בדיוק מי מבצע אותן וכיצד עלינו להתנהל בעת ביקורת כזו.

ראשית, דע מול מי אתה עומד

בראש ובראשונה, חשוב שנזכור כי המבוקר, הלא הוא בעל הנכס, רשאי על פי חוק לקבל מידע מפורט מנציגי רשויות המיסים בדבר פרטי זהותם, איזה רשות הם מייצגים ומה הוא תפקידם בכוח. הצעד הזה הוא הצעד הראשון שלנו בהתמודדות מול הביקורת המפתיעה, שכן אופייה של הביקורת תשתנה לפי הנציג, תפקידו ורשות המיסים אותה הוא מייצג. על כן, אל תהססו ובקשו מהנציגים להזדהות.

 

מה ההבדל בין הנציגים שעלולים להגיע לביצוע הביקורת?

כאשר נסתכל על ביקורות מס ההכנסה בפרט או ביקורות רשויות המיסים ככלל, חשוב שנדע מי הוא הנציג העומד מולנו על מנת להבין מה הן זכויותינו מולו ומה הנציג עצמו רשאי לבקש. להלן 3 נציגים שונים העלולים להגיע לבית העסק:

 

נציגי שומה ממערך השומה

הנציגים הללו יגיעו אלינו הישר ממס ההכנסה ובדרך כלל אלה יהיו הנציגים אשר מטפלים בתיק הנפתח בנוגע לאותו העסק. נציגים אלו הם אלה שיזמינו אותנו לחקירה לאחר הביקורת בהתאם לממצאים.

עומדים בפני ביקורת מס הכנסה לא צריך להיכנס לפאניקה
עומדים בפני ביקורת מס הכנסה לא צריך להיכנס לפאניקה

נציגים לביקורת ניהול ספרים

הנציגים הללו הם דווקא לא אלה שמטפלים בתיק שלנו באופן שוטף, אלא נציגים הנשלחים במטרה לגבות את השומה הנבדקת באותה העת. כאשר הנציגים הללו מגיעים אלינו לעסק, לא תמוהה שנשחרר אנחת רווחה קלה.

הנציגים הללו מגיעים אלינו בדרך כלל ללא קשר לתיק פתוח כנגדנו ברשויות המיסים אלה לביקורת שוטפת שאיננה אמורה להלחיץ אותנו בהכרח. אך זכרו! אין לנו לזלזל באותם הנציגים, שכן הממצאים שלהם ישמרו בתיק שלנו אולי לנצח כך שהמידע לא נאסף לחינם.

 

חוקרים מטעם רשויות המיסים

אלה אולי הנציגים ה"מפחידים" ביותר ברשימה שלנו. בין אם מדובר בחוקרים מטעם מס ההכנסה או מטעם המע"מ, חוקרים אלה מגיעים עם מטרה אחת בלבד, לתפוס אותנו על חם. בדרך כלל בעת הביקורת יגיעו החוקרים באחד מ-2 תרחישים.

 

טרם או לאחר "יום הפרוץ"

כאשר מתבצעת חקירה כנגד אותו בעל העסק אליו הגיעו החוקרים מטעם רשויות המיסים, הדבר אומר באופן חד משמעי כי מתבשל כנגד אותו בעל העסק תיק, קרוב לוודאי פלילי, בשל עבירות מס מהותיות שביצע. "יום הפרוץ" הוא היום בו רשויות המיסים ייקחו את אותו בעל העסק למעצר בנוגע לעבירות המס המקושרות אליו. במידה והגיעו החוקרים בסמיכות ל"יום הפרוץ", הדבר וודאי אומר כי לרשויות המיסים יש צורך במידע נוסף על מנת לעבות את התיק כנגד אותו בעל העסק.

 

החרמת חומרים וביצוע מעצר לצרכי חקירה

כאשר יגיעו חוקרי רשויות המיסים בלי קשר ל"יום הפרוץ", יגיעו חוקרי המיסים לביצוע החרמה ותפיסת חומרים שיוכלו לתת להם את האסמכתא למעצר מידי של בעל העסק לצרכי חקירה. בין אם הגיעו אלינו חוקרים מטעם מס ההכנסה ובין אם הגיעו חוקרים מטעם רשויות המע"מ, אל לנו להקל ראש בהימצאותם בבית העסק ועלינו להבין כי הם הגיעו ככל הנראה כתוצאה מחקירה בעלת חשיבות פלילית גבוהה.

 

אז רגע, מה עושים?

אז הבנו מי עומד מולנו, ואף זיהינו את מטרותיו בעזרת תפקידו כפי שלמדנו לעיל. אנחנו בטוחים שהחוויה היא עדיין מאוד מאיימת ועל כן סידרנו עבורכם מספר כללים שינחו אתכם בהתנהלות בזמן הביקורת. הנה כמה דברים שחשוב שתעשו ולא תעשו בעת ביקורת המס:

 

עשה

  • קחו נשימה עמוקה והירגעו – שפת הגוף היא השפה המדוברת ביותר בעולם ולמעשה היא חוצה ימים ויבשות. גם החוקרים שיגיעו אליכם דוברים את שפת הגוף באופן שוטף וזה אף אחד הדברים שהם הכי יבחנו בעת הביקורת. אז נסו להזכיר לעצמכם שזוהי רק ביקורת וכלום לא קבוע מראש. אז לפני שאתם דנים את עצמכם בתור אשמים, נסו להבין כי כרגע הכל עוד בבדיקה ואין סיבה להילחץ.
  • חיים ומוות ביד הלשון – כשאתם עונים על שאלותיהם של החוקרים, קריטי שתשימו יד על הדופק ולא תפלטו ולו אות שאתם לא בטוחים במאת האחוזים שהיא נכונה ומדויקת. רבים בעלי העסק שחושבים שהעיקר הוא לענות על השאלות ששואלים חוקרי המיסים גם אם הם לא בטוחים בתשובה, על מנת להראות שהם משתדלים לשתף פעולה. אך ההיפך הוא הנכון! נציגי המיסים דווקא יעריכו הרבה יותר את היותך מדויק ואפילו יעריכו את העובדה שאתה לא מעוניין לתת להם חצאי תשובות.
  • הציגו את המציאות כולה, כמו שהיא – במידה והגיעו הנציגים בתקופה עמוסה מהרגיל, כמו חודשי הקיץ או תקופת החגים, חשוב מאוד שניקח יוזמה ונסביר לנציגי המיסים כי התקופה בה הגיעו היא תקופה בה העסקאות גבוהות מהרגיל ושהתמונה המתקבלת על העסק באותה העת, איננה משקפת את היקף העסקאות הרגיל של העסק.
  • עברו על רישומיהם של נציגי המיסים – כאשר אתם במהלך ביקורת של רשויות המיסים, הנציגים ישתדלו לתעד כל מילה שתוציאו מהפה בקפידה רבה. על אף הקפידה בה נציגי רשויות המס יכתבו את תיעוד הביקורת, אל לנו למהר ולסיים את האינטראקציה איתם לפני שקראנו את התיעוד באופן יסודי. במידה ומצאתם אי דיוק בתיעודם, אפילו בדברים הקטנים ביותר בקשו מהנציגים לתקן את הטעות והתעקשו מולם על כך. לאחר סיום התיקונים בקשו עותק של אותו התיעוד על מנת לשלוח לרואה החשבון או עורך הדין אותו שכרתם.

 

אל תעשה

  • אל תענו על שאלות שלא שאלו אתכם! – בעת המענה על השאלות שישאלו אתכם בזמן הביקורת, נסו להבין בדיוק מה היא השאלה והמנעו כמה שאפשר ממתן תשובות ארוכות ומפורטות. על מנת לא לתת לחוקרי המיסים "תחמושת נוספת" ענו רק על השאלה שנשאלה והקפידו לא לדבר כלל כל עוד אין שאלה עליה אתם נדרשים לענות.
  • החוקרים הם לא חברים – כן, קראתם נכון ולא, אין לנו שום דבר אישי נגד אותם החוקרים. אבל חשוב שתדעו שאחת הטקטיקות הנפוצות ביותר בהן משתמשים חוקרי המיסים, הן דווקא ההתחבבות על אותו המבוקר אליו הגיעו לבצע את הביקורת כדי לגרום לו להוריד את המגננות ולפלוט דבר מה שיעזור להם לבסס כתב אישום.
צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: