fbpx

אלו תביעות ניתן להגיש נגד רשויות מקומיות?

לרשויות המקומיות כמו גם לעיריות במדינת ישראל, יש אחריות כלפי תושבי היישובים והערים שבראשם הן עומדות. אחריות זו מוגדרת בין היתר בפקודת העיריות. בהתאם לכך, לתושבים ישנה הזכות להגיש תביעות כנגד רשויות מקומיות בהינתן נסיבות מסוימות המעידות על חריגה מאחריותה של הרשות כלפי תושביה. במדריך זה יסביר עורך דין דני אורדן אלו תביעות ניתן להגיש נגד רשויות מקומיות ומהי הדרך הנכונה ביותר לעשות זאת.

אלו תביעות ניתן להגיש נגד רשויות מקומיות?

לכל תושב במדינת ישראל ישנן זכויות וחובות כאחד. כולנו משלמים מיסים ומצפים גם לקבל תמורה מועילה בעבורם. באחריות הקולקטיבית לכך מחזיקה כמובן המדינה עצמה, אך יש גם הרבה מקרים בהם הרשויות המקומיות, אליהן כל אחד מאיתנו משתייך, מחזיקות באחריות לפיצוי התושבים המתגוררים או מחזיקים בנכסים בתחומן. ישנם כמה סוגי תביעות נגד רשויות מקומיות אשר ניתן להגיש, והן קשורות לשלוש דיסציפלינות משפטיות עיקריות, כדלקמן:

  1. תביעות נזיקין
  2. תביעות מיסוי
  3. תביעות מנהליות

 

באמצעות ייצוג משפטי של עורך דין רשויות מקומיות תוכלו להגיש תביעה נגד הרשות המקומית בהקשר הרלוונטי עבורכם. אף שזה עשוי להצטייר בעיניכם כתהליך מורכב ועתיר בירוקרטיה, הלכה למעשה תביעות נגד רשויות מקומיות הן בעלות סיכויי הצלחה גבוהים יחסית לתביעות כנגד המדינה או כנגד גופים כמו המשטרה.

אלו תביעות ניתן להגיש נגד רשויות מקומיות?
אלו תביעות ניתן להגיש נגד רשויות מקומיות?

מהי תביעת נזיקין נגד רשות מקומית?

התחום של תביעות נזיקין נגד רשויות מקומיות הוא תחום נפוץ יחסית בעולם התביעות נגד הרשויות המקומיות. התביעות מתייחסות בעיקר לרשלנות במרחב הציבורי, שכתוצאה ממנה, נפגע האדם בגופו או ברכושו. תביעה נגד רשות מקומית בתחום הנזיקין יכולה לכלול אי תיקון מדרכה תקולה, הזנחת עמוד תאורה, אי תחזוקה של גינה מועדת לפורענות ועוד.

הרבה אנשים נפגעים כתוצאה מכשלים במרחב הציבורי, אשר שייך, ברוב המקרים, לרשויות המקומיות. על הרשות לטפל בכל מפגע בצורה הטובה ביותר, ולא להזניח אותו. יש גם משמעות להאם הרשות בדקה את המפגע והחליטה לא לטפל בו, או שלא בדקה את המפגע כלל.

 

מתי ניתן להגיש תביעות מיסוי נגד רשויות מקומיות?

תביעה נגד רשות מקומית בתחום המיסוי היא גם כן נפוצה מאוד, שכן בהרבה מקרים, הרשות מבצעת טעויות בכל מה שקשור לחישוב תשלומי ארנונה ועירייה. החישוב עובד ברוב המקרים לטובת העירייה, וכידוע, קשה מאוד להתמודד עם הבירוקרטיה של הרשויות המקומית, ולכן, חשוב מאוד לעקוב אחרי החיובים, להבין על מה מחייבים אתכם ובאופן כללי, להיות עם היד על הדופק.

הסכומים במקרים הללו יכולים להצטבר לסכומים גדולים מאוד, שיכולים לחזור, בחלק מהמקרים, רק דרך תביעה בבית המשפט (אם לא מצליחים להגיע להסדר).

 

האם אפשר להגיש תביעות מנהליות נגד רשויות מקומיות?

רשויות מקומיות צריכות להתנהל ביושרה ובשקיפות, אם כי ידוע לנו שלא כך המצב בהרבה מקרים. על הרשות לנהל מכרזים ובאופן כללי, לעבוד מול ועם אנשים בצורה שהיא מאוד ברורה, וקצת שונה מהשוק הפרטי.

קרו בעבר לא מעט מקרים של הטיית מכרזים או ניהול לא תקין שפגע באזרחים בצורה אישית או כללית ולכן, יש אפשרות לתבוע את הרשות המקומית על כך. תביעה נגד העירייה היא מתבקשת אם נפגעתם בכל צורה, בין אם פיזית או כספית, ויש לכם את הזכות לצפות שהרשות המקומית שלכם תפעל בתום לב ובשקיפות. תביעה היא הכלי של האזרח הקטן במקרה הזה.

 

האם יש סיכויי הצלחה גבוהים לתביעה מול רשות מקומית?

אנשים רבים כלל לא מעלים על דעתם את האפשרות של הגשת תביעה נגד הרשות המקומית ורובם מוותרים מראש. הרבה אנשים שומעים על תביעות שונות המוגשות כנגד המדינה או כנגד המשטרה ומבוטלות לכאורה מפאת חוסר עניין לציבור.

עם זאת, דווקא בנושא של תביעות נגד רשויות מוניציפליות, הכוח של האזרח הפשוט הוא גדול יחסית, לבטח אם הוא מתחמש בעורך דין מתאים. יש כיום המון עורכי דין בתחום התביעות נגד הרשויות המקומיות, אשר יכולים לסייע לכם להשיג את הפיצוי הנדרש לעוולה שבוצעה נגדכם.

 

מדוע חשוב למצוא עורך דין טוב ומתאים לתביעה מול רשות מקומית?

העבודה עם עורך דין רשויות מקומיות טוב ומנוסה היא חשובה מאוד כאשר מחליטים להיכנס לעימות מול הרשות. הרשויות המוניציפליות הן עדיין חזקות מאוד, עם סוללה של עורכי דין מוכשרים מאוד, וכאלו שיודעים להתמודד מול האזרח הקטן בצורה מאוד אגרסיבית.

הבחירה בעורך דין בעל התמחות כללית היא בעייתית מאוד, מפני שבדיני הארנונה והרשויות המקומיות יש נישה שלמה של חוקים קטנים וסעיפים שאפשר לנצל. רק עורך דין עם התמחות מתאימה ויכולת ספציפית לנצל את החוק לטובתו בעניינים מוניציפליים, יכול לעזור ללקוחות שלו בצורה הטובה ביותר.

 

איפה אפשר למצוא עורך דין מוניציפלי טוב להגשת תביעה נגד הרשות המקומית?

בחיפוש אחר עורך דין לענייני רשויות מקומיות חשוב מאוד למצוא את עורך הדין הנכון עבורכם. יש חשיבות לאלמנטים רבים בבחירה של איש המקצוע, כולל האזור בו עורך הדין עובד, הקשרים שלו ברשות המקומית ועוד. ישנם מקרים בהם אפשר אפילו להימנע מדיונים בבית המשפט וניתן להגיע להסדר שיטיב עם כל הצדדים.

עורך דין איכותי המתמחה ברשויות המקומיות, יבדוק את הנושא לעומק, יחזיק בכל הניירת הרלוונטית ויבין את החוק על בוריו, וכל זאת, על מנת לסייע ללקוח שלו להשיג את המטרות שלו, בין אם זה החזר חוב, או כל סוג של פיצוי.

 

הדרך הנכונה ביותר להגשת תביעות נגד רשויות מקומיות

כל הערך הקיומי של הרשויות המקומיות הוא לייצר סדר בחלקה שלה. למדינה קשה מאוד להתמודד עם ניהול מיקרו ולכן, יש רשויות שמטרתן לדאוג לתחזוקה של העיר או היישוב, וכן לייצר פעילויות, לשדרג את מערכת החינוך, וכמובן לדאוג לנראות ולתיקונים כאשר זה מתבקש.

עם זאת, כמו בהרבה ארגונים גדולים וממשלתיים, יש מקרים בהם מתבצעות עוולות. זה יכול לקרות כאמור בתום לב (חישוב לא נכון של ארנונה) או בזדון (התעמרות בתושב או התעלמות מבקשה שלו לטפל בבעיה) ולכן, יש להתמודד עם הנושא בצורה נבונה ומחושבת – באמצעות עו"ד רשויות מקומיות שיפעל להשגת פיצוי נאות עבורכם בבית המשפט.

 

אלו תביעות ניתן להגיש נגד רשויות מקומיות – סיכום

ההתמודדות של האזרח הקטן עם הרשויות המקומיות לעולם אינה פשוטה, איך הרבה יותר מתקבלת על הדעת ובעלת סיכויי הצלחה מאשר התמודדות מול גופים רשמיים אחרים במדינה. העוולות שמתקיימות ברמה המוניציפלית הן לרוב בקנה מידה מקומי ולכן, קל יותר להוכיח אותן ולקבל עליהן פיצוי. הסוד הוא לעבוד עם עורך דין מומחה לענייני ארנונה ורשויות מקומיות, אשר יוכל להוביל אתכם לניצחון ולקבלת הפיצוי שמגיע לכם.

לסיוע משפטי איכותי ממשרד עורך דין רשויות מקומיות דני אורדן, ובדיקת ההיתכנות להגשת תביעה כנגד הרשות המקומית או העירייה שלכם, צלצלו כעת.

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
4 דרכים להלבין עבירות בנייה

עבירות בנייה הידועות גם כחריגות בנייה, מתרחשות במדינת ישראל בהמוניהן. רשויות החוק שואפות למנוע בנייה בלי היתר ורכישת דירות עם חריגות בנייה, ולכן הענישה בגין

קרא עוד »
שינוי תקנון חברה

תקנון חברה הוא המסמך המרכזי הקובע את אופן ניהול החברה, זכויות בעלי המניות, סמכויות הדירקטוריון ועוד. לעיתים, כאשר החברה משנה כיוון עסקי או מבנה ארגוני,

קרא עוד »
תביעה נגד רשות מקומית

הרשות המקומית, ולא השלטון המרכזי, היא שאחראית בפועל על תחומים רבים בחייהם של האזרחים, החל מניקיון ותברואה ועד תרבות וחינוך. כתוצאה מכך יש לה כמובן

קרא עוד »