fbpx

מרמה והפרת אמונים: המדריך המלא

מרמה והפרת אמונים היא אחת מהעבירות הפליליות שזוכות ליחסי ציבור הכי משמעותיים, ולו בשל העובדה שבדרך כלל החשודים בה הם אנשי ציבור מן המדרגה הראשונה.

אך כמה הם האנשים באמת מכירים את העבירה הזאת לעומק? את יסודותיה? את העשויים להיות מואשמים בה? בדיוק בשביל זה אנחנו כאן.

 

מרמה והפרת אמונים – יסודות העבירה

עבירת המרמה והפרת האמונים מופיעה בסעיף 284 לחוק העונשין, תשל"ז-1977 (להלן: חוק העונשין), וזוהי לשונה:

"עובד הציבור העושה במילוי תפקידו מעשה מרמה או הפרת אמונים הפוגע בציבור, אף אם לא היה במעשה משום עבירה אילו נעשה כנגד יחיד, דינו – מאסר שלוש שנים."

 

ככל עבירה פלילית, גם את עבירה זו ניתן לחלק ליסודות, אשר נלמדים מלשונו של הסעיף:

יסוד ראשון: עובד ציבור

היסוד הראשון הוא יסוד עובדתי, כלומר קובע מצב שעליו להתקיים על מנת שייחשב הדבר שנעברה עבירה. יסוד זה קובע שמבצע העבירה חייב להיות עובד ציבור. כמובן שגם המונח "עובד ציבור" זקוק לפרשנות בתורו, וזו אכן מצויה בסעיף 34כד לחוק העונשין, סעיף ההגדרות.

סעיף זה מונה רשימה ארוכה של 11 בעלי תפקידים שונים שנחשבים לעובדי ציבור, וביניהם: עובד המדינה לרבות חייל, עובד רשות מקומית או רשות חינוך מקומית, עובד מועצה דתית, עובד הביטוח הלאומי, עובד בנק ישראל ועוד.

כך למעשה ניתן לראות כי רבים הם בעלי התפקידים שעשויים במהלך עבודתם לעבור על עבירת המרמה והפרת האמונים, ואין מדובר בעבירה של נבחרי ציבור בלבד, על אף שאלו המקרים הנפוצים יותר בכותרות העיתונים.

 

יסוד שני: עשיית מעשה מרמה או הפרת אמונים

היסוד השני גם הוא שייך ליסוד העובדתי, והוא מגדיר את המעשה האסור. על פי לשונו של החוק המעשה האסור הוא מעשה מרמה או הפרת אמונים, דבר שברור למעשה כבר משמה של העבירה.

בהמשך החוק מוסיף עוד עניין לביאור המעשה האסור: מדובר במעשה שייתכן שאילו היה נעשה כנגד יחיד הוא לא היה נחשב כלל לעבירה.

כל אלו כמובן אינם מוסיפים בהירות להגדרתו של המעשה האסור, שעמימותו נובעת מכך שהחוק למעשה מגדיר את העבירה באמצעות שימוש במילים המרכיבות את העבירה עצמה.

עמימות זו אכן זכתה לביקורת רבה, שכן על פי עיקרון החוקיות הפלילי כל העבירות צריכות להיות מוגדרות בקפידה, כך שלא ייתכן מצב שאדם עושה מעשה ומגלה רק לאחר מכן שמדובר בעבירה פלילית, דבר המנוגד לעיקרון "אין עונשין אלא אם מזהירין".

בפסיקה הגדרתה של העבירה זכתה בפיתוח מסוים, כך שבית המשפט העליון קבע שמדובר בפעולה באופן שאינו מגשים את האינטרס עליו הופקד עובד הציבור, כך שלמעשה הוא מפר את אמון הציבור שהופקד בידיו מתוקף תפקידו.

מרמה והפרת אמונים: המדריך המלא
מרמה והפרת אמונים: המדריך המלא

יסוד שלישי: הפוגע בציבור

היסוד השלישי הוא יסוד תוצאתי, כלומר יסוד שמבקש את התקיימותה של תוצאה מסוימת בעקבות נקיטת הפעולה האסורה. מצב זה במקרה של עבירת המרמה והפרת האמונים הוא מצב של פגיעה בציבור.

יש לשים לב כי עוצמתה של הפגיעה איננה מוגדרת בחוק, ועל כן ניתן בהחלט לטעון כי כל פעולה באופן שלא מגשים את האינטרס עליו הופקד עובד הציבור ממילא פוגעת באינטרס הציבורי, ובעקבות כך – בציבור.

עוד יש לשים לב כי עבירת המרמה והפרת האמונים איננה דורשת כוונה. כלומר, ייתכן עובד הציבור עובר עליה גם כאשר כלל לא התכוון לפגוע בציבור במעשיו.

 

מרמה והפרת אמונים – מגמות

עבירת המרמה והפרת האמונים נכנסה לשימוש במדינת ישראל בשנות ה-60, כאשר בתחילה הופנתה בעיקר כנגד עובדי ציבור מדרג שני, כגון: פקידים, אנשי ממשל ושופטים.

במהלך השנים ניכרה מגמה של צמצום השימוש בעבירה, וזאת בשל עמימותה, כפי שהזכרנו לעיל, אך מגמה זאת נמשכה רק עד שנות ה-90. בשנות ה-90 בית המשפט העליון, בראשותו של הנשיא ברק, החלה להרחיב את השימוש בעבירה, כך שמאז הוגשו בגינה כתבי אישום גם כנגד עובדי ציבור מדרג ראשון, כגון חברי כנסת, שרים ואף ראשי ממשלות.

מגמה זו נמשכת עד ימינו אנו, וזאת למרות הביקורת הרבה שסופגת עבירה המרמה והפרת האמונים, ולמרות שמדינות מערביות רבות, כמו אוסטרליה, אורגון ופלורידה, בחרו למחוק אותה מספר החוקים שלהן.

 

עורך דין מרמה והפרת אמונים

באופן טבעי, ככל שעבירה היא יותר עמומה, ופחות מכוונת התנהגות ברורה, כך יותר נחוצים שירותיו של המשפטן, ובמקרה שלנו – עורך דין מרמה והפרת אמונים.

שירותים אלו נחוצים הן לכתחילה, בייעוץ משפטי בדבר פעולות מותרות ופעולות אסורות לפני ביצוע המעשה, והן בדיעבד, בייעוץ וליווי משפטי במהלך הליך פלילי שמתנהל נגד עובד הציבור לאחר ביצוע המעשה.

בשני המקרים הללו דרוש עורך דין המתמחה לא רק בדין הפלילי, אלא גם בעבירת המרמה והפרת האמונים ספציפית, וזאת בשל ייחודיותה של העבירה, כפי שתוארה לעיל.

עורך דין כזה יכיר את כל התקדימים בדבר הגדרתה של העבירה העמומה, ויהיה גם בעל הניסיון המתאים על מנת להדריך את לקוחו כיצד להימנע מעבירת העבירה או מהרשעה בה.

 

זקוקים לעורך דין מרמה והפרת אמונים? פנו למשרד עו"ד אורדן ושות' ונשמח לעמוד לשירותכם.

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
תביעה נגד רשות מקומית

הרשות המקומית, ולא השלטון המרכזי, היא שאחראית בפועל על תחומים רבים בחייהם של האזרחים, החל מניקיון ותברואה ועד תרבות וחינוך. כתוצאה מכך יש לה כמובן

קרא עוד »
4 דרכים להלבין עבירות בנייה

עבירות בנייה הידועות גם כחריגות בנייה, מתרחשות במדינת ישראל בהמוניהן. רשויות החוק שואפות למנוע בנייה בלי היתר ורכישת דירות עם חריגות בנייה, ולכן הענישה בגין

קרא עוד »
שינוי תקנון חברה

תקנון חברה הוא המסמך המרכזי הקובע את אופן ניהול החברה, זכויות בעלי המניות, סמכויות הדירקטוריון ועוד. לעיתים, כאשר החברה משנה כיוון עסקי או מבנה ארגוני,

קרא עוד »