fbpx

תביעה נגד רשות מקומית

הרשות המקומית, ולא השלטון המרכזי, היא שאחראית בפועל על תחומים רבים בחייהם של האזרחים, החל מניקיון ותברואה ועד תרבות וחינוך. כתוצאה מכך יש לה כמובן אחריות כלפי תושביה, ואחריות בעולם המשפטי לעולם מגיעה גם עם אפשרות תביעה כנגדה. אז מהי תביעה נגד רשות מקומית? באילו תחומים היא רלוונטית? על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

פקודת העיריות (נוסח חדש)

את פירוט חובותיה של הרשות המקומית כלפי תושביה ניתן למצוא בסימן ב' לפקודת העיריות (נוסח חדש), (להלן: פקודת העיריות).

כך למשל מפורטות חובותיה של הרשות בעניין רחובות העיר, הכוללים בין השאר: הסרת מכשולים ומניעת הסגת גבול ברחוב, תיקונו וניקויו של הרחוב, דאגה לניקוזו הראוי של הרחוב, ופיקוח על הרוחב והבנייה של כל רחוב.

עוד מוטלות על העיריה חובות שונות במסגרת פקודת העיריות כגון: הפעלתה של מערכת ביוב ראויה, הספקת מים לתושביה, הסדרת שווקים ציבוריים, הסדרת בתי מטבחיים, פינוי אשפה ועוד.

 

חובה המובילה לאחריות משפטית

כאמור, חובות אלו מובילות באופן ישיר לכך שהעירייה נושאת באחריות למקרים בהם היא נכשלה או התרשלה בהספקת השירות או בטיפול בבעיה כזו או אחרת שתחת אחריותה. אחריות זו מיתרגמת באופן משפטי לעילות תביעה שונות, עליהן נעמוד במסגרת מאמר זה.

 

סוגי תביעות נגד רשויות מקומיות

בשל תפקידה הייחודי של הרשות המקומית פעילותה מוסדרת תחת מספר תחומי משפט שונים, אשר בכולם עשויה להתפתח עילת תביעה של תושב כנגד הרשות המקומית.

נפרט להלן את סוגי התביעות העיקריות שניתן להגיש כנגד רשות מקומית:

 

סוג ראשון: תביעות נזיקין

הסוג הראשון של תביעות שניתן להגיש כנגד רשות מקומית הן תביעות נזיקין. מטרתם העיקרית של דיני הנזיקין היא לפצות אדם בגין נזק שנגרם לו, כך שיושב מצבו לקדמותו. דיני הנזיקין נחשבים לחלק מהמשפט האזרחי, אך אין זה אומר שלא ניתן להפעילם כנגד גופים ציבוריים כמו רשות מקומית.

העילות העיקריות שבגינן ניתן לתבוע רשות מקומית בתביעת נזיקין מקורן בעוולת הרשלנות או בעוולת הפרת החובה החקוקה. עוולת הרשלנות רלוונטית כאשר הרשות המקומית מתרשלת באחד מתפקידיה, ולא מבצעת אותו כפי שכל רשות מקומית סבירה אחרת הייתה נוהגת, וכתוצאה מזה נגרם נזק לתושב.

עוולת הפרת החובה החקוקה רלוונטית למצב בו הרשות המקומית פועלת בניגוד לחוק, לתקנה או לפסק דין שהוטלו עליה, וכתוצאה מזאת נגרם נזק כלשהו לתושב. עוולה זו נחשבת לקלה יותר להוכחה מאשר עוולת הרשלנות, שכן אין צורך להוכיח כיצד הייתה פועלת רשות מקומית סבירה באותו המצב.

עוולות אלו יכולות להקים עילת תביעה במקרים כמו: פגיעה כתוצאה ממעידה על מכשול ברחוב ציבורי בעיר, נזק לרכוש כתוצאה מהצפה ברחוב שמערכת הניקוז בו אינה טובה מספיק, ועוד.

תביעה נגד רשות מקומית
תביעה נגד רשות מקומית

סוג שני: תביעות מיסוי

סוג שני של תביעות נפוצות יחסית כנגד רשויות מקומיות הן תביעות הקשורות במיסוי מוניציפלי.

כחלק מסמכויותיה של הרשות המקומית, ועל מנת שתוכל לממש את חובותיה לתושביה, מעניק המחוקק לרשות המקומית סמכות לגבות מיסים מיוחדים כמו ארנונה ומיסי עירייה. מיסים אלו נגבים על ידי הרשות המקומית ונכנסים ישירות לכיסה.

עם זאת, לעיתים רבות נופלות טעויות בחישוב שומות המס הללו, וכתוצאה מכך מושתים על התושב תשלומים שאין הוא חייב בהם, תשלומים שעשויים להצטבר לסכומים גדולים מאוד.

מצב כזה מחייב לעיתים הליך משפטי כנגד העירייה, כאשר הפעם עילת התביעה צומחת דווקא מדיני המיסים.

 

סוג שלישי: תביעות מנהליות

לרשות מקומית כובעים אזרחיים שונים, אך במהותה היא כמובן בראש ובראשונה גוף מנהלי. כתוצאה מכך, באופן טבעי, רבות מעילות התביעה כנגד רשות מקומית מקורן במשפט המנהלי.

אחת מהתביעות הנפוצות ביותר בהקשר הזה קשורה בדיני מכרזים. לרשות מקומית סמכות לבצע מכרזים בעניינים שונים, וזאת כדי להגשים את חובותיה לתושב ולממש את סמכויותיה. מכרזים אלו צריכים להתקיים כמובן על פי כלליו של המשפט המנהלי, הקובע אמות מידה של יושר, שקיפות וסבירות.

למרות האמור, רשויות מקומיות אינן תמיד מתנהלות כך בפועל, ועל כן מי שנפגע מהתנהלותן הלא תקינה יכול לתבוע את הרשות המקומית בבית משפט מתאים לכך. תוצאה של תביעה כזו עשויה לעיתים אף לשנות את החלטתה של הרשות המקומית במכרז שנפל בו פגם.

 

עורך דין תביעות נגד רשות מקומית

רבים אינם יודעים זאת, אך הגשת תביעה כנגד רשות מקומית היא מומחיות ספציפית של ממש, כזו שאין לכל אדם המחזיק ברישיון עריכת דין מאת לשכת עורכי הדין.

כפי שראינו, תביעות כנגד רשויות מקומיות מערבות תחומי משפט רבים ושונים, וזאת בנוסף למומחיות הנדרשת בדינים מוניציפליים. רוחב ידיעה שכזה לא מצוי בדרך כלל אצל עורך דין שאינו מתמחה ספציפית בתביעות כנגד רשויות מקומיות, ושאין לו את הניסיון המתאים בנושא.

על כן, אם נגרם לכם עוול, מכל סוג שהוא, על ידי הרשות המקומית שאתם תושביה, או על ידי כל רשות מקומית אחרת, פנו לעורך דין המתמחה בתביעות כנגד רשויות מקומיות. רק כך תוכלו להיות בטוחים שאתם נמצאים בידיים טובות.

 

למידע נוסף פנו למשרד עו"ד אורדן ושות' המתמחה בתביעות נגד רשויות מקומיות.

 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
4 דרכים להלבין עבירות בנייה

עבירות בנייה הידועות גם כחריגות בנייה, מתרחשות במדינת ישראל בהמוניהן. רשויות החוק שואפות למנוע בנייה בלי היתר ורכישת דירות עם חריגות בנייה, ולכן הענישה בגין

קרא עוד »
שינוי תקנון חברה

תקנון חברה הוא המסמך המרכזי הקובע את אופן ניהול החברה, זכויות בעלי המניות, סמכויות הדירקטוריון ועוד. לעיתים, כאשר החברה משנה כיוון עסקי או מבנה ארגוני,

קרא עוד »