fbpx

עורך דין חברות ועסקים

להיות עצמאי בישראל זה אף פעם לא עניין פשוט, אך זה בכל זאת יכול להיות קל יותר.

כיצד? על ידי היעזרות באנשי המקצוע הנכונים בצמתים הנדרשים, כאשר אחד מאנשי המקצוע המרכזיים ביותר בהקשר הזה הוא עורך דין חברות ועסקים.מהו תפקידו של עורך דין כזה? מתי נזדקק לשירותיו? על כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

 

הפן המשפטי של חברות ועסקים

על מנת להבין את תפקידו של עורך דין חברות ועסקים יש להבין את הפן המשפטי הנרחב המלווה את הקמתו, תפעולו ופירוקו של כל עסק או חברה בישראל.

למעשה, הקמתה של חברה או הקמתו של בית עסק הם אירוע משפטי לא פחות משהם אירוע עסקי, ומשכך מעורבים בעניין תחומי משפט שונים ומגוונים.

החזקת ראש בכל התחומים הללו, כמו גם ביצועם על הצד הטוב ביותר, דורשת מומחיות משפטית של ממש, כזו שיש רק לעורכי דין בעלי ניסיון בתחום. חשוב להבין כי מדובר פה בתחום ייחודי – ליווי חברות ועסקים, ועל כן רק עורך דין שזוהי התמחותו יוכל לתת את המענה השלם לבעל העסק.

 

תפקידו של עורך דין חברות ועסקים

אם כן, ניתן להגיד באופן כללי שתפקידו של עורך דין חברות ועסקים הוא טיפול וניהול של כל הפן המשפטי בעסק או בחברה, אך כמובן שאין די בכך.

להלן נפרט כמה מתפקידיו העיקריים של עורך דין חברות ועסקים, כאשר מתוך פירוט זה ניתן יהיה להבין גם מתי נזדקק לשירותיו:

 

תפקיד ראשון – הקמת החברה או העסק

התפקיד המרכזי הראשון של עורך דין חברות ועסקים הוא כמובן הקמתו של העסק או הקמתה של החברה, כאשר בהקמה אנו מתכוונים כמובן לפן המשפטי, ולא לזה העסקי.

תפקיד זה למעשה כולל בתוכו תפקידים רבים שכלולים בהקמת עסק, והם מתפרשים על פני תחומי משפט שונים ומגוונים.

כך למשל תפקידו של עורך הדין לייעץ ללקוחו בדבר אופן ההתאגדות הכדאי לו, וזאת בהתבסס על נתוני העסק, שאיפותיו של המקים, אופי הפעילות של העסק, צורת המימון של העסק ועוד.

לאחר קבלת ההחלטה על צורת ההתאגדות יש להוציאה מן הכוח אל הפועל, למשל על ידי רישומה של החברה אצל רשם החברות או רישומה של השותפות אצל רשם השותפויות, שגם זה מהלך משפטי מובהק.

בנוסף לכך, להקמת חברה או עסק נלווים פעמים רבות הסכמים שונים, בין מקימי החברה, בין משקיעיה, תקנוני החברה, ועוד. עריכתם של הסכמים אלו כראוי גם הוא עניין משפטי כמובן, הדורש היכרות עמוקה עם עולם החוזים המסחריים ועם עולם הקמתם של חברות ועסקים.

 

תפקיד שני – ליווי שוטף

הפן המשפטי של עסק או חברה אינו נגמר בהקמתם, והוא למעשה מלווה את התפעול השוטף של העסק מידי יום ביומו. אם כן, תפקידו של עורך דין חברות ועסקים הוא ללוות את העסק או החברה במשך כל זמן פעילותה, ולדאוג לעניינים המשפטיים השוטפים.

בין העניינים המשפטיים הללו ניתן למצוא את התחומים הבאים: דיני חוזים, דיני עבודה, דיני צרכנות, דיני ביטוח, דיני חברות, דיני מקרקעין, דיני שכירות, ועוד ועוד.

 

תפקיד שלישי – ייצוג משפטי והגשת תביעות

התפקיד השלישי המרכזי של עורך דין חברות ועסקים הוא ייצוגו המשפטי של העסק או החברה והגשת תביעות בשמו. מדובר בתפקיד שחורג מניהול העניינים השוטף של העסק, אך למעשה הוא חלק בלתי נפרד בניהולו של כל עסק או בניהולה של כל חברה בישראל.

תפקיד זה של עורך הדין מתחלק למעשה לשתיים: הגנה על העסק או החברה מפני תביעות, והגשת תביעות בשם העסק או החברה, כאשר ההבדל המשמעותי בין החלקים הללו נעוץ בשאלה מיהו יוזמו של ההליך.

תפקיד זה כולל ייצוג בית העסק או החברה בערכאות שיפוטיות שונות, ניסוח מכתבי התראה לפני תביעה, ניהול הליכי גישור ובוררות, יישוב סכסוכים, ועוד.

עורך דין חברות ועסקים
עורך דין חברות ועסקים

היתרונות שבהעסקתו של עורך דין חברות ועסקים

יש הסוברים כי אין צורך בשכירת שירותיו של עורך דין חברות ועסקים קבוע, ועדיף לפנות בכל פעם בעניין נקודתי אל עורך דין אחר המתמצא בתחום. אולם, להעסקתו של עורך דין חברות ועסקים באופן קבוע מספר יתרונות לא מבוטלים, עליהם נעמוד להלן:

 

יתרון ראשון – ראיה כוללת

היתרון הראשון הוא אפשרותו של עורך דין חברות ועסקים לתת נקודת מבט כוללת על מצבו המשפטי של העסק, דבר שמפחית את הסיכון לכך שעניין כלשהו ייבלע בדרך.

אפשרות זו קיימת הן בשל מומחיותו לליווי חברות ועסקים, ומתוך כך – היכרותו עם שלל ההיבטים המשפטיים שכרוכים בכך, והן בשל העובדה שהוא נחשף לכלל עניינה של החברה בו זמנית, ולא נשכר רק לצורך נקודתי של עריכת חוזה למשל.

 

יתרון שני – היכרות עם בית העסק או החברה

היתרון השני בליווי קבוע של עורך דין חברות ועסקים הוא היכרותו הקרובה עם בית העסק והחברה. לעורך דין חברות ועסקים המלווה חברה או עסק מיום הקמתו תהיה בהכרח היכרות צמודה עם המקום, על אנשיו, פעולותיו ומנהגיו.

היכרות זו משמעותית הן לאופי הטיפול בעניינים המשפטיים של החברה או בית העסק, והן לחיסכון בזמן, וכתוצאה מכך – גם בכסף, שכן אין הוא צריך בכל פעם ללמוד את העסק מחדש, כפי שיצטרך לעשות עורך דין שלא ליווה את העסק באופן צמוד מראשיתו.

 

יתרון שלישי – מערכת יחסים

ייעוץ משפטי מחייב פעמים רבות מערכת יחסים המושתת על יחסי אמון בין הצדדים. יחסים כאלו קשה לבנות כאשר מדובר בייעוץ משפטי קצר ומזדמן, ועד שתגלו שלא שוררים יחסי אמון שכאלו ביניכם לבין עורך דינכם עשוי להיות מאוחר מידי.

זקוקים לעורך דין חברות ועסקים? פנו למשרד עורכי דין אורדן ושות'.

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: