fbpx

הסכם פירוק שותפות

הקמת שותפות עסקית עם שותף אחד או יותר, יכולה להציע הזדמנויות רבות ליזמים ובעלי עסקים, אך לפעמים השותפות מגיעה לקיצה ועולה הצורך בפירוקה. פירוק שותפות עסקית הוא תהליך מורכב, במיוחד כאשר קיימים חילוקי דעות ואינטרסים שונים בקרב השותפים. לפיכך נהוג להסדיר את הנושא ולעגן את תנאי הפירוק, על ידי עריכת הסכם פירוק שותפות.
מאמר זה יסקור היבטים שונים הקשורים לניסוח הסכמים לפירוק שותפות עסקית, לרבות הסוגיות שיש לכסות במסגרתם ועד לאופי הסיוע שעורך דין יכול להציע בתהליך.

 

הדרך הנכונה לעריכת הסכם פירוק שותפות

גם בשותפות הטובה ביותר מגיע לפעמים הסוף. כשם שתהליך גירושין בין בני זוג יכול להיות מסובך, לא נעים ולעורר רגשות ותסכולים – כך גם תהליך פירוק שותפות עסקית. זו יכולה להיות משימה מורכבת, אלא אם כן יודעים איך לטפל בה כראוי. מתעוררת השאלה הגדולה: איך בדיוק עושים זאת? ובכלל, במה כרוך התהליך? אל דאגה, מיד נסביר.

חשוב להבין כי במסגרת פירוק השותפות העסקית, יש לפעול לחלוקה של הרווחים, הנכסים והחובות שצבר בית העסק או הארגון. מדובר במשימה הדורשת ניסיון וכישורים, יחד עם רגישות בעת ניהול משא ומתן בין הצדדים. סכסוכים משפטיים במהלך הפירוק עלולים להוביל לסוף דרכו של המותג ולהפסדים כספיים, לעתים ניכרים.

לכן אם אתם חלק משותפות עסקית שברצונכם לפרק, חשוב להקדים תרופה למכה ולפנות לסיוע משפטי מקצועי בתהליך. כך תוכלו לערוך הסכם מפורט, הוגן, חוקי ומיטיב שיתמוך בפירוק השותפות העסקית בצורה נכונה ויעילה.

 

מניין נובע הצורך לערוך הסכם פירוק שותפות עסקית?

כאשר פירוק שותפות עסקית עומד על הפרק, הדבר מחייב דיון במגוון סוגיות משפטיות הנוגעות לזכויות של כל אחד מהצדדים, לבעלות על רכוש העסק ואופן חלוקתו, חלוקת רווחי העסק, וחלוקת החובות שהעסק צריך לפרוע (אם ישנם).

תהליכי פירוק לשותפויות עסקיות הינם מורכבים ורגישים מאין כמוהם. בשונה מהליך גירושין בו כל צד מהווה ישות בודדת עם אינטרסים מוגדרים, במסגרת פירוק שותפות עסקית יכולים להיות מעורבים שותפים רבים שלכל אחד מהם מגוון אינטרסים וזכויות לשמור עליהם במהלך הפירוק.

סיכון נוסף הגלום בפירוק שותפויות עסקיות, הוא הגעה לסכסוכים משפטיים ארוכים ויקרים שעלולים להגדיל עוד יותר את ההפסדים של העסק, ואף להביא אותו לסגירה, מאחר שהשותפים שהיו מעורבים בניהולו בעבר, כבר אינם מוכנים לשתף פעולה מתוקף הנסיבות הקיימות.

תפקידו של הסכם הפירוק, הוא אם כן, לעגן את תנאי פירוק העסק לרבות סוגיות הכרוכות בתהליך. בין אם מדובר על זהות השותפים שיישארו בעסק ואלו שיפרשו ממנו, התייחסות לאחריות להמשך ניהול הפעילות העסקית, חלוקת הרווחים והחובות של העסק, חלוקה מחודשת של המניות – ככל שמדובר על פירוק שותפות בחברה בע"מ, וכיוצא באלו. זכרו כי אם אתם מעוניינים להמשיך להפעיל את העסק גם לאחר הפירוק, חשוב להשיג הסכמות רבות ככל האפשר כחלק מהליך הפירוק. גם בכך עריכת הסכם פירוק השותפות העסקית, בא לסייע.

 

מדוע קריטי לגשת לתהליך של פירוק שותפות עסקית בצורה נכונה ומחושבת?

תהליך פירוק שותפות עסקית דורש ידע משפטי רב בתחומים שונים כמו דיני חוזים, חברות ותאגידים. כמו כן, הבנה בתחום הכלכלי יכולה לסייע בהליך באופן משמעותי. יתרה מכך, נוכח הבעייתיות והמורכבות שבהתנהלות העסקית והבין אישית בין השותפים, שלרוב מתנהלת תוך ויכוחים קשים ומתחים רבים, יש צורך לפעול בתבונה וברגישות במסגרת המשא ומתן והחתירה להשגת פשרות בין הצדדים. לשם כך חיוני מאוד סיוע מטעם גורם נייטרלי. עורך דין בעל הסכמה בגישור עסקי, ורקע מקצועי ענף בדיני חברות, שותפויות וחוזים, יוכל לסייע לשותפים לנהל את התהליך באופן ענייני, מכבד ומקדם, לתועלת כל המעורבים בו.

הסכם פירוק שותפות
הסכם פירוק שותפות

 

האם ניתן לערוך הסכם פירוק שותפות בהסכמה?

ככלל, קיימות שתי דרכים עיקריות לפרק שותפות עסקית: בהסכמה בין כלל השותפים, או על ידי כפייה של שותף אחד או יותר לפרק את השותפות.

לרוב, כשפירוק לשותפות עסקית מבוצע בהסכמה, ניתן להסדיר את העניין בעריכת הסכם לפירוק שותפות, בשיתוף פעולה. במצב כזה ישנן כמה פעולות חשובות שיש לבצע:

  • השותפים צריכים להסכים על דרך לסגור הלוואות שנלקחו להקמת השותפות.
  • יש לדאוג לפרוע חובות שונים כלפי השותפות, בין אם לספקים, נושים וכו'. הכספים לכך יילקחו מקופת השותפים.
  • במידה ונשארו כספים עודפים לאחר פירעון החובות של השותפות, הם יחולקו בין השותפים על פי החלק היחסי המגיע לכל אחד מהם.

אולם כאשר ישנה חוסר הסכמה ויש מחלוקות משמעותיות בין השותפים, עריכת הסכם לפירוק שותפות באופן עצמאי לרוב לא תצלח. במצבים אלו, מומלץ מאוד לפנות לגורם חיצוני שיסייע בפירוק על הצד הטוב ביותר. עורך דין חברות ועסקים הוא גורם שכדאי לשקול לחיוב את הפנייה אליו לצורך זה.

 

למה חשוב להיעזר בעורך דין בעריכת הסכם לפירוק שותפות עסקית?

כפי שלבטח כבר הבנתם, תהליכי פירוק שותפויות עסקיות הם מורכבים, ארוכים וטעונים במיוחד. בהתאם לכך, קבלת ליווי מקצועי מטעם עורך דין חברות ועסקים המתמחה בתחום של דיני חוזים, נחשבת היום לאחת הדרכים היעילות והנפוצות ביותר שאליה פונים שותפים רבים בישראל, כדי לפרק שותפויות עסקיות בצורה חלקה ויעילה, ובתוך כך, למנוע מחלוקות והוצאות מיותרות.

 

כיצד עורך דין חברות ועסקים יכול לסייע בתהליך לפירוק השותפות העסקית?

עורך דין המלווה את התהליך לעריכת הסכם הפירוק לשותפות העסקית, יכול לעזור בפירוקה של השותפות תוך כיסוי מירב ההיבטים הנוגעים בדבר, ביעילות וביסודיות המתבקשות:

 

סיוע בשיחות בין השותפים

עורך הדין יכול לסייע לשותפים לנהל שיחות יעילות על חלוקת נכסים, פירעון חובות והמשך ניהול העסק "ביום שאחרי" פירוק השותפות העסקית.

 

הכנת הסכם פירוק שותפות עסקית

עו"ד דיני חוזים מנוסה יוכל לסייע לשותפים בעריכת הסכם משפטי מקצועי ומקיף אשר יגדיר את תנאי הפירוק כהלכה.  עו"ד מנוסה יוכל לסייע בהכנת הסכם שיהיה תקין משפטית ויבטיח את האינטרסים של הצדדים ובכך יימנע מחלוקות עתידיות ביניהם.

 

ייצוג השותפים בהליכים משפטיים

במקרים שבהם השותפים אינם מגיעים להסכמה, עו"ד יכול לייצג אותם בהליכים המשפטיים הנדרשים להכרעה במחלוקות.

בקצרה, אם אתם חלק משותפות עסקית שברצונכם לפרק, כדאי בהחלט לפנות לעורך דין מקצועי שילווה אתכם לאורך התהליך. עורך הדין יוכל להבטיח את האינטרסים שלכם ולסייע בפירוק היעיל והחלק של השותפות.

בדרך זו תוכלו לחסוך בהוצאות מיותרות ובזמן יקר, ולהימנע מעימותים ומחלוקות מיותרים.

 

לסיכום – הדרך הנכונה והמומלצת לעריכת הסכם פירוק שותפות היא בליווי משפטי מקצועי

פירוק שותפות עסקית הוא תהליך מורכב הדורש ידע משפטי, כלכלי וניהולי. כדי להבטיח שהתהליך יתבצע כראוי, חשוב להיעזר בייעוץ מקצועי. משרד עו"ד ורו"ח אורדן ושות', מתמחה בהיבטים החוקיים, החשבונאיים והמיסויים הכרוכים במיסוד ופירוק שותפויות, מה שמאפשר למיוצגיו ליהנות משירותי ייעוץ הוליסטיים על כל ההיבטים הכרוכים בתהליך.

אנו דוגלים ביושרה מקצועית ובהצגת תמונת מצב ריאלית לכל לקוח, בהתאם לצרכיו ונסיבותיו. נשמח להעמיד גם לרשותכם את הידע והניסיון המקצועי שלנו. לליווי מקצועי בניסוח הסכם מקיף, הוגן ויסודי לפירוק השותפות שלכם, צרו עמנו קשר בהקדם.

 

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: