fbpx

הכנה לחקירה פלילית

הכנה לחקירה פלילית: כיצד מתמודדים עם הסיטואציה?

מיכאל מגבעתיים ישב מכווץ מול החוקר בחדר החקירות. הוא הובל לשם בכוח, לאחר שהתגלתה בביתו כמות גדולה של קוקאין ומריחואנה.

מישהו מהקונים שלו נכנע ללחץ, אחד השכנים אימת את המודיעין והנה הוא כאן. סטודנט בן 25 שחייו עומדים להפוך לסיוט פלילי. אין לו מושג כיצד עליו לענות כדי לא להעמיק את הסתבכותו והוא תוהה מה יוכל לעשות כדי להימנע מעונש קשה ביותר.

חקירה פלילית היא ככל הנראה אחד האירועים המלחיצים והמבהילים שניתן להעלות על הדעת. מדובר בסיטואציה רגשית מורכבת מאוד עבור כל אדם, בעיקר אם מדובר באזרח המסתבך עם החוק לראשונה בחייו. המצב המבלבל גורם לנחקר לנהוג בפזיזות, להודות בעבירות שמיוחסות לו ולשתף פעולה באופן קיצוני עם החוקר, גם אם בדיעבד יתברר כי לא זו הייתה כוונתו.

 

לוקחים אוויר ומפעילים שיקול דעת

"דבר כבר. אם תמשיך לשתוק זה ייראה כאילו יש לך מה להסתיר. עורך דין? אתה לא צריך שום עורך דין. אני יכול לעזור לך לרכך את המצב, רק תענה לי על השאלה…" החוקר מפציר במיכאל שנתון כעת לסיטואציה מפחידה, מבלבלת ובלתי צפויה והוא כאמור, ממהר לענות. בחקירתו הודה בשלושה סעיפי אישום שונים ולאחר הדיון המשפטי שהתנהל כנגדו, נגזרה עליו שנת מאסר בפועל. את התואר ייתכן וכבר לא ישוב לסיים…

חשוב מאוד להבין כי חדר החקירות הוא סידור מצב אינטרסנטי של החוקר: הוא מחפש ביסוס לתיק המשטרתי ומטרתו היא להפעיל על הנחקר סדרת מניפולציות שיגרמו לו להודות ולפרט את מעשיו, גם אם בפועל היו פני הדברים אחרת. אבל למרות הכל ובסופו של דבר – זהו רק חדר וזהו מצב חולף. לכן מומלץ לשמור על שיקול דעת ואיפוק ככל הניתן, לנסות ולהירגע ולחשוב היטב לפני מתן כל תשובה. כנחקרים, עליכם להבין מהי המטרה האישית שלכם ולהימנע בכל תוקף ממסירת תשובות עד להגעתו של עורך דינכם אל המקום.

אם נעצרתם, אתם זכאים שיודיעו לבן משפחתכם בנוגע למעצר ויאפשרו לכם לשוחח טלפונית עם עורך דין פלילי. תוכלו לבקש מבן המשפחה שידאג לזמן אותו לתחנה עבורכם. אם אתם לא עצורים אך יש חשש שתעמדו בפני חקירה פלילית – התקשרו מיד בעצמכם. אם הובלתם לחדר החקירות בזמן ההמתנה לעורך דינכם, זוהי זכותכם לעכב את החקירה עד שיגיע ויקבל תמונת מצב ברורה.

עו"ד אורדן אוחז בותק של שנים רבות בדין הפלילי ומעניק יעוץ, ליווי ותמיכה לכל נחקר. מתוך הבנה מקצועית ושקולה של הסיטואציה ושל פרטי החקירה לעומק, יאפשר עו"ד אורדן לנחקר לעמוד על מטרותיו האישיות ובכך להגן על עצמו משפטית כבר מהרגע הראשון.

 

דעו מה נכון לומר בחקירה פלילית

"אנסתי? אין לי מושג מי היא, מעולם לא פגשתי אותה!"

יניב יצא לדייט עם בחורה נחמדה. לאחר ערב נעים שהעבירו בפאב, החליטו לסיים את הלילה בדירתו מתוך כוונה ברורה לקיום יחסים בין הצדדים. בין השניים לא נשמר קשר, אך כחודש לאחר מכן, התלוננה הבחורה כי יניב אנס אותה וכי היא כלל לא הייתה מעוניינת במגע פיזי עמו. הוא זומן מיד לחקירה והעומס הרגשי הרב כבר הורגש היטב בפניו. הוא ניסה להכחיש בכל תוקף את הסיטואציה, אך סיבך את עצמו כשהוסיף שקר גס ועבה מאוד למדורה, שעלול כעת לסבך אותו משמעותית ולגרום לחוקרים להבין כי הוא נושא באחריות פלילית מלאה, שמסכנת אותו כפליים.

לאנשים המזומנים לחקירה פלילית במשטרה כמו יניב, אנשים נורמטיביים שנקלעו לסיטואציה מפתיעה והזויה בו זמנית, חשוב באופן מיוחד לנהל פגישה מקדימה עם עורך דין רב ניסיון, שיכין אותם היטב. החוקרים לא תמיד יעניקו לנחקר את התמונה המלאה על פרטי התלונה, הראיות שיוצגו לכאורה יהיו מוגזמות ומוקצנות ותגובותיו של הנחקר יתועדו בהקלטה מלאה. על כן חשוב מאוד להבין את הדברים הללו מראש ולהעביר באופן רהוט ושקול את קו המחשבה האישי לחוקרים. בפגישת ההכנה, יבצע עו"ד אורדן תרגול של מצבים אפשריים שונים, סימולציה של תחקיר משטרתי והנחיה ברורה לגבי הכוונת החקירה אל הכיוון הרצוי.

הכנה לחקירה פלילית
הכנה לחקירה פלילית

 

שומרים על זכות השתיקה – האם כדאי?

באופן כללי, אם מלכתחילה בחרתם לשמור על "זכות השתיקה", ראוי שתדבקו בה כל עוד אפשר ותימנעו מדיבור כבר מתחילתה של החקירה. אך במקרים מסוימים, תוכלו להשתמש בזכות זו גם אם כבר נוהלה שיחה ראשונית בין הצדדים: כאשר נשאלת שאלה שמתן התשובה עליה עלול לסבך את הנחקר, עדיף שלא להמשיך בשיחה כדי להימנע מהפללה עצמית. ישנם מצבים בהם הנחקר איננו מעוניין לענות על שאלה מסוימת, לקשר את עצמו לראיה המוצגת לפניו או לשתף עוד פעולה עם החוקר שמולו והוא רשאי למסור זאת לעורך דינו על מנת לקבל ממנו הנחיות ברורות להמשך החקירה. אם התגלה אירוע אלים או שחלה התנהגות בלתי ראויה מצד השוטרים, יש לשתף בכך את עורך הדין ולהעלות את הדברים על הכתב כשמתאפשר, בצורה מדויקת ומפורטת.

 

החקירה נגמרת, איסוף הראיות ממשיך: על תביעות אצבע, פוליגרף ועימות מצולם

החקירה כבר הסתיימה והתיק הועבר לפרקליטות. מה עכשיו? חשוב להבין כי סיום החקירה עדיין לא פוטר את הנחקר מסיום התהליך בעניינו והוא עדיין מוגדר כחשוד, עד שהחוק יחליט אחרת. במקרים מסוימים ייתכן ויקבל החשוד מכתב ובו הוא מתבקש למסור בכתב הגנה מטעמו – גרסתו לעבירה שבוצעה. זוהי למעשה הכנה אפשרית לשימוע, שעשויה להקל מאוד עם הנאשם אם תנוסח כהלכה. לכן חשוב מאוד למהר ולהיפגש עם עו"ד אורדן כדי למקד את הטענות ולנמק את הסיבות להימנע מהגשת כתב אישום.

במקרים אחרים, יובל החשוד עם סיום החקירה לתא המעצר, או שיוכנס לחדרו אדם נוסף המעורב בפרשה. המטרה היא לדובב את הנחקר במטרה לחלץ ממנו הודאה או מסרים מפלילים נוספים, בזמן שהחוקרים אינם. אירועים אלה מצולמים כל העת! לכן חשוב להתכונן היטב לתרחישים אפשריים אלה, לדעת בדיוק כיצד לנסח את הדברים מבלי ליפול בפח ולהיות ערים לכל ניסיון שכזה.

כלי נוסף שעשוי החוקר המשטרתי להשתמש בו הוא בדיקת הפוליגרף. בדיקות אלה יכולות להתקיים כדי לבסס את אמינות המידע ולסייע להליכי מעצר. יחד עם זאת, חשוב להימנע משיתוף פעולה ללא התייעצות מוקדמת עם עורך דינכם, שכן לעתים שאלות הפוליגרף מעוצבות באופן שבו קיים מרכיב של הפללה עצמית. כך קורה פעמים רבות גם במצב שבו השוטרים ינסו לשכנע את החשוד כי עליו למסור טביעת אצבע לצורך אימות דבריו. מבחינה חוקית, על מנת להרשיע בעבירה פלילית באמצעות טביעת אצבע יש להוכיח מגע של ממש ובחפץ שאיננו "תמים" כמו נשק או סם ולא חפץ שאפשר לשאת במגוון סיטואציות אחרות כמו ידית, בגד, בקבוק שתיה, עט וכד'.

בסיום החקירה, המשטרה תגיש את המלצתה. אם אין אשמה, ראיות או חוסר עניין ציבורי, התיק ייסגר. אך אם יתברר כי ישנו בסיס להרשעה, יש להמתין לקבלת כתב אישום ולהמשיך להיות מלווים על ידי עורך דין אורדן, לתאם את קו ההגנה, לקבל ייעוץ מלא ומתוך שאיפה להמתיק את העונש הצפוי ככל הניתן.

צרו קשר ואנו נדאג לכם לפתרון הטוב ביותר!

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
במהלך חקירה פלילית, אנשים עושים לעתים קרובות שגיאות קריטיות שיכולות להשפיע באופן משמעותי על המקרה שלהם. אחת הטעויות הנפוצות ביותר היא דיבור ללא נוכחות של עורך דין הפועל כמייצג שלהם בחקירה. הלחץ והפחד בחדר החקירות עלולים להוביל נחקרים להודות בפשעים שלא ביצעו בפועל או לספק לחוקרים מידע מפליל. אולם חשוב להפעיל שיקול דעת ולהמתין עד שיגיע עורך דין לפני מתן תשובות.
התמודדות עם חקירה פלילית יכולה להיות מלחיצה ומורכבת, ואנשים חייבים להיות מודעים לזכויותיהם ולמלכודות הפוטנציאליות שעלולות להיקרות בפניהם במהלך החקירה. לנחקרים יש זכויות מסוימות שכדאי להם להכיר ולממש כדי להגן על האינטרסים שלהם בזמן החקירה. ראשית, אם אדם נעצר ומובא לחקירה משטרתית, יש לו את הזכות לבקש שיודיעו לבן משפחה שלו על מעצרו ולדבר עם עורך דין פלילי בטלפון. נחקרים יכולים גם לבקש מבן המשפחה להזמין עורך דין לתחנת המשטרה מטעמם. אם הועברו לחדר החקירות לפני הגעתו של עורך הדין, יש להם זכות לעכב את החקירה עד שיגיע המייצג שלהם. מימוש הזכות הזו וזכות השתיקה, חיוני שכן ייצוג משפטי משמש כדי להבטיח הגנה לנחקר ולהגן עליו מפני מתן הצהרות שיובילו להפללתו בשוגג. על ידי שמירה על קור רוח, איפוק והמתנה להגעת עורך הדין, נחקרים יכולים להגדיל את סיכוייהם לנווט בחקירה בהצלחה ולהגן על עתידם.
מימוש זכות השתיקה ופנייה לייעוץ משפטי לקראת חקירה פלילית מועיל ביותר. הדבר מאפשר לאנשים להימנע מהפללה עצמית, להגן על זכויותיהם ולהבטיח לעצמם הליך חקירתי הוגן יותר. יש חשיבות מכרעת להקפיד על כך כבר מתחילת החקירה ולהימנע מלדבר, במיוחד אם עולה שאלה עלולה להוביל להפללה עצמית. גם אם התרחשה שיחה ראשונית כלשהי עם החוקרים, עדיין ניתן לבקש לממש את זכות השתיקה כאשר מתמודדים עם שאלות שעלולות להפליל. לאדם הנחקר יש את הזכות להתייעץ עם עורך הדין שלו לפני שיחליט אם לענות על שאלות מסוימות.
עבירות זיוף

כמות גבוהה מאוד של תיקי זיוף נידונה בבתי המשפט השונים בישראל מידי שנה ונדמה שכמות זו רק הולכת וגדלה. מסטודנטים שמזייפים תעודות הסמכה ודיפלומות ועד

קרא עוד »
הליך מנהלי מול הליך פלילי

הליך מנהלי מול הליך פלילי: כך רשות המיסים אוכפת ומענישה על ביצוע עבירות מס בני הזוג אבי וורד התעוררו בבהלה באישון לילה לאחר שדפיקות חזקות

קרא עוד »
הסדר טיעון: כמה למה ואיך

הסדר טיעון / עסקת טיעון הסדר טיעון (או עסקת טיעון), הוא מעין משא ומתן מנהלי מוסכם בין הנאשם לתביעה במסגרת הליך המשפט הפלילי. לאחר הגשת

קרא עוד »
איך מוחקים אישום פלילי?

מה עושים כאשר מוגש נגדכם כתב אישום? האם ניתן לפעול למחיקת האישומים או חלקם? כיצד ניתן להוכיח חוסר מעורבות או חוסר עניין ציבורי לגבי איך

קרא עוד »
כתב אישום

קיבלתם כתב אישום? משרד עו"ד אורדן יסייע אם להיות מואשם בדבר מה על ידי אדם אחר הוא מצב מתסכל, הרי שאשמה של המדינה כלפי אזרח

קרא עוד »