fbpx

הלבנת הון עונש

הלבנת הון היא עבירה פלילית המתבצעת לצורך הסוואת או הסתרת כספים שהושגו באמצעים עברייניים כדוגמת כספי הימורים, כספים גנובים, כספים מעבירות זנות וסרסרות, כספי סמים, ועוד. לאור חומרתן הרבה של העבירות הפליליות המשמשות לעשיית הון שחור וממומנות בעזרתו, שואף המחוקק בישראל לעקור את תופעת הלבנת הכספים מן השורש. לשם כך נקבעו בגין ביצוע עבירות הלבנת הון עונשים מרתיעים, היכולים להגיע אף לקנסות גבוהים ועונשי מאסר ממושכים.

 

הלבנת הון – עבירת מס שהיא גם עבירה פלילית

הלבנת הון היא פעולה המתבצעת כדרך "להצניע" את מקורם הפלילי של רכוש וכספים, את ייעודם ואת יעדם. המונח "הון שחור" משמש לתיאור כספים ורכוש ממקור עברייני כגון כספי סחר בסמים, כספי שוד או גניבה, כספים מתעשיית הזנות והסחר בנשים, כספי הימורים, ואף "כסף שחור" שלא דווח לרשויות המיסים במלואו כמתחייב על פי חוק.

 

הידעתם? הרשעה בעבירות הלבנת הון עונשה מאסר וקנסות כבדים

כיום, הרשעה בעבירות הלבנת כספים נושאת בצידה עונשים כבדים שיכולים לנוע בין קנס כספי גבוה ועד 5 ל- 10 שנות מאסר בפועל. יתרה מכך, עונשים אלו אינם מונעים ממדינת ישראל לבצע חילוט רכוש שהושג בדרך של הלבנת הון ושאר עבירות על החוק. למעשה, במקרים לא מעטים, מוטל על אדם שהורשע בביצוע הלבנת הון עונש בדמות חילוט רכוש, בנוסף על תקופת המאסר הממושכת שעליו לרצות בפועל, וזאת בנוסף לענישה נוספת בגין העבירה הפלילית שהתבצעה לשם השגת ההון השחור או באמצעותו.

הלבנת הון עונש
הלבנת הון עונש

מדוע מוטל על נאשמים שהורשעו בהלבנת הון עונש פלילי?

בסעיפים 3 ו- 4 בחוק איסור הלבנת הון, שנחקק בשנת 2000, נקבע כי יוטל על נאשמים שיורשעו בביצוע הלבנת הון עונש מאסר של 7 או 10 שנים, כתלות באופי העבירה שביצוע בהון השחור.
הסיבה לכך שמוטל על נאשמים מורשעים בהלבנת כספים עונש שהוא פלילי במהותו, הינה שהלבנת כספים היא המנוע מאחורי פעילות הפשע המאורגן בישראל וכן פעילות טרור. המחוקק במדינת ישראל שואף, מטבע הדברים, להגן על אזרחי המדינה שומרי החוק, עד כמה שניתן מפני גורמים עברייניים ולכן נקבע רף ענישה מחמיר, שנועד להרתעה ולצמצום הכדאיות של מאמצי הלבנת הכספים כאחד.

 

הלבנת הון עונש על "פעולות ברכוש אסור"

בסעיף 3 לחוק לאיסור הלבנת הון, מוגדרות "פעולות ברכוש אסור", בתור פעולות שנועדו לטשטש את מקורותיהם של כספים שהושגו במסגרת פעילות פלילית לסוגיה, את מסלולם של הכספים הללו, תכליתם ויעדם. פעולות אלו הן אסורות על פי חוק ולכן הרשעה בביצוען כרוכה בעונש מאסר של עד 10 שנים.

בסעיף 4 לחוק איסור הלבנת הון, נקבעה תקופת מאסר שיכולה להגיע עד 7 שנים למי שיורשע בביצוע פעולות ברכוש אסור מעל סכום של 150,000 ש"ח. מעבר לעונשים הללו, חוק הלבנת הון מאפשר להטיל בגין הלבנת הון עונש בדמות חילוט רכוש וקנסות כספיים, שייקבעו בהתאם לנסיבות העבירה שבוצעה והיקפה.

 

זהירות! גם אזרחים מן השורה עלולים לקבל על הלבנת הון עונש

למרבה הצער, לא אחת גם אזרחים מהיישוב מוצאים את עצמם נחשדים או אשמים בביצוע עבירות הלבנת הון. מצב כזה עלול להיווצר בשל אי דיווח או דיווח חלקי על עסקאות מצד בעלי עסקים, התקשרות עם גורמים מפוקפקים במודע או שלא במודע, ושימוש בכספים שהושגו בדרכים לא כשרות, ביודעין או שלא ביודעין. אם נקלעתם למצב ביש כזה, עליכם להקפיד ליצור קשר עם עורך דין הלבנת הון ללא דיחוי, על מנת לבחון את הסיבה לפתיחת ההליכים כנגדכם, ודיון באפשרויות הפעולה העומדות לרשותכם.

במידה וזומנתם לחקירה משטרתית, חשוב ביותר לקבל הכוונה מעורך דין מנוסה לקראתה כדי להימנע מהחמרת מצבכם ללא משים. היה ובהמשך לחקירה יוגש נגדכם כתב אישום על עבירת הלבנת הון, ייצוג משפטי מעורך דין המלווה נאשמים בתיקי הלבנת הון, הוא חיוני למיצוי זכויותיכם והימנעות מענישה בלתי מידתית.

 

כך תפעלו כדי לא לקבל עונשי מאסר וקנסות כבדים על הלבנת הון

הדרך הטובה ביותר שבה תוכלו להימנע מהעונשים הכבדים המוטלים בגין הלבנת הון, היא לדאוג לשלם את מיסיכם כחוק, לעמוד בחובת הדיווח על עסקאות כנדרש – אם אתם בעלי עסק עצמאי, וכמובן – להישמר מפני קשירת קשרים עסקיים עם גורמים מפוקפקים שאין לכם מידע מספק על מקור הכספים שהם מזרימים לעסק שלכם.

ליווי משפטי מקצועי מטעם עו"ד מיסים ביצירת התקשרות עסקית או השקעה, הוא חיוני למניעת תסבוכות מיותרות עם רשות המיסים ורשויות החוק והמשפט. לעורך דין הלבנת הון, ישנם הידע והכלים שיסייעו לכם – הן כבעלי עסקים והן כאנשים פרטיים, להבטיח שאתם פועלים כחוק ומודעים היטב למשמעויות של הטרנסאקציות הכספיות שאתם מבצעים.

 

בשורה התחתונה

בשנים האחרונות, מאמצי האכיפה והמיגור של תופעת ההון השחור בישראל, נושאים פרי. הקדמה הטכנולוגית מאפשרת לרשות המיסים לבצע חקירות מס מורכבות מבעבר ולהתחקות ביתר קלוַת אחר מקורותיהם של כספים העוברים מיד ליד. כתוצאה מכך, הסיכוי לקבל על הלבנת הון עונש, גדול מתמיד. במידה ונחשדתם או נאשמתם בעבירות הלבנת הון, זה הזמן להשיג לעצמכם ייצוג משפטי איכותי של עורך דין, שיש לו הכלים להוכיח את חפותכם או לכל הפחות – להמתיק את עונשכם.

חוששים לקבל על הלבנת הון עונש וזקוקים לסיוע מעורך דין מיסים? פנו למשרד עו"ד דני אורדן לפרטים.

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: