fbpx

עורך דין העלמת מס

מקנס שיחסל אתכם סופית ועד מאסר ממושך: מה צפוי לאדם שמעלים מיסים?

עשרות תיקי העלמות מס בשווי מאות אלפי ועד מיליוני שקלים מנוהלים מידי שנה בבתי המשפט השונים בישראל.

החל מפרשות מפורסמות כמו פרשיית המיסים של הזמר קובי פרץ ועד מבצע הסתרים "פני פוקר" לפני כשנה שבו נתפסו ישראלים רבים שלא דיווחו על זכיותיהם ממשחקי מזל בחו"ל – הרי זה ידוע כי בית המשפט שופט בחומרה רבה את כלל המקרים, ללא כל קשר לכיסויים התקשורתי. אז למה בכל זאת ממשיכים ישראלים רבים להעלים מס? וכיצד עורך דין העלמת מס יוכל להוציא אתכם מהבוץ?

 

התייחסות בית המשפט להעלמות מס

משפטנים רבים מצביעים על השאננות הישראלית כמקור אפשרי לבעיה. תחושת הביטחון האופפת את מעלים המס והנחתו האישית כי לא ייתפס, לרבות רצונו האישי לגרוף לכיסו רווחים גדולים יותר, גורמים לו להמשיך בביצוע העבירה לזמן ממושך ככל שניתן, עד שלבסוף נורה אדומה נדלקת מעל דלפקי הרשויות הרלוונטיות. במצב זה, צפוי הנאשם למאסר ממושך בפועל לתקופה ארוכה של חודשים ועד לשבע שנים, בתוספת קנסות כבדים ביותר, חתימה על כתב התחייבות, מאסר מותנה ועוד .

בתי המשפט משתוקקים למגר באופן מוחלט את התופעה ועל כן, השפיטה מתבצעת בחומרה רבה. אם יוכח כי העבריין מעלים המיסים פעל מכוח תאוות הבצע או מטעמי 'שיקולים זרים' (עסקנות בלתי חוקית), הרי שמדובר בגזל כפול: גם מקופת המדינה וגם מכלל האזרחים משלמי המיסים.

יחד עם זאת, נוטה בית המשפט להבחין בין עבירות זדוניות לבין כאלו שבוצעו בטעות, מחוסר בקיאות בחוק, בתמימות או שלא במודע. שפיטה לאדם שמעלים מיסים אך ללא כוונה פלילית, תידון לעונשים מופחתים בפועל, עד לאפשרות לביטול תקופת המאסר או המרת הקנס בעבודות שירות. לשיקולים אלו מצרף בית המשפט גם נסיבותיו האישיות של הנאשם, מצבו המשפחתי, הרפואי או הכספי, הסיבה לביצוע העבירות בגינן נשפט ועוד.

 

דעו והיזהרו – אלו הן עבירות המס הנפוצות ביותר בישראל:

הוצאת קבלות פיקטיבית

מתכון בטוח לסיבוכים פליליים ולמפגשים תכופים עם חוקרי מס הכנסה ובתי המשפט ובמקרים קיצוניים יותר גם שכירת שירותיו של עורך דין פלילי הוא ההתחמקות מדיווח על הכנסות כתוצאה מהלבנת כספים. הוצאה רטרואקטיבית של קבלות לפני ששנת המס הסתיימה, עלולה להיות בלתי מדויקת מבחינה כרונולוגית וכל אי התאמה בין תאריכי הפקת החשבוניות לתאריכי הוצאת הקבלות, רק מגבירה כלפיכם את החשדות.

בתיק שנוהל במחוז הדרום בגין עבירה דומה, הואשמו שני בעלי החברה באופן שבו על האחד הוטלו 13 חודשי מאסר בפועל ועל השני הוטלו 10 חודשי מאסר בפועל. בנוסף כל נאשם נקנס ב-100,000 ₪ ומאסר נוסף על תנאי.

 

רישום כוזב במסמכי תאגיד

עבירת מס צווארון לבן, שנועדה לטייח את השווי האמיתי של החברה. בעלי חברות רבות מודעים לכשלים המאפיינים את המערכת הרגולטורית ומנצלים זאת לטובתם, על ידי דיווח שקרי. זוהי עבירה שכמעט ולא נרשמו לה הפחתות עונשיות. עבירה דומה משנת 2013 זיכתה את הנאשם במאסר של 15 חודשים בפועל וקנס בסך 100,00 ₪. בית המשפט סירב להקל בעונש וכל ערעור בתיק זה נדחה על הסף.

 

אי הנפקת תלוש משכורת

חוק מדיני מחייב הוא הפקת תלוש משכורת תקני במועד. בעל עסק הנמנע מהפקת חשבוניות ייחשב מידית כמי שמנסה להתחמק מתשלום מס הכנסה וביטוח לאומי עבור העובדים שלו. באשר לעבודות המתבצעות בשחור, החוק רואה בכך עבירה לכל דבר ועניין, גם אם העובד עצמו העדיף לקבל כך את משכורתו.

עורך דין העלמת מס
עורך דין העלמת מס

 

עוסק מורשה שאיננו מדווח כראוי על ההכנסות

בהמשך לעבירת התשלום בשחור, עצמאיים רבים נוטים לדלג על הנפקת הקבלה עם סיום העבודה, דבר שפוגע בהכנסות המדינה ומאלץ את האזרחים לשלם מס גבוה יותר, ככל שישנם יותר עסקים מורשים הפועלים באופן זה. על כן, מתוך רצון להרתיע ולמגר את התופעה, נחשבת עבירה זו לחמורה ביותר ובעלת עונשים כבדים מאוד בפועל.

כך למשל קבלן שיפוצים שניהל עד לאחרונה שני פנקסי חשבוניות אך דיווח במכוון רק על אחד מהם, הואשם ונגזרו עליו מאסר על תנאי, חתימה על התחייבות כספית להימנע מעבירה דומה וקנס בגובה 60 אלף ₪.

 

אי תשלום מס על רווחים מעבר לים

רכישת דירה על אי קטן ופסטורלי, שותפות בהשכרת קליניקה בלב עיר תוססת ואפילו זכייה כספית, נחשבים בעיני ישראלים רבים כאפיקי השקעה יציבים ומשתלמים. אך יש להיזהר ולהיות מודעים היטב לחוק, שכן במקרה זה יש לנהוג לפי חוקי המס במדינת הרכש אך גם לשלם את המיסים הרלוונטיים בארץ הקודש, כל עוד מגוריכם העיקריים נותרו כאן.

 

הגשת קבלות פיקטיביות

החוק מאפשר איסוף שנתי של קבלות על הוצאות העסק וקבלת החזר עבור הוצאות מוכרות. אך קבלות אלו נבדקות בזהירות ובתשומת לב רבה, מאז שנפוצו מקרים רבים בהם "השתרבבו" לערימת הקבלות גם מסעדות ובתי קפה במעטפת של פגישה חיצונית עם לקוחות, או הוצאות מסוימות שאינן רלוונטיות לעיסוק בפועל.

במקרה רלוונטי שהתנהל בבית משפט השלום בתל אביב, נגזר על מנהל חברה שהגיש את דוחותיו בצורה בלתי אמינה ומדויקת עונש מאסר בפועל למשך 9 חודשים וקנס על סך 20,000 ₪.

 

העברת רישום הדירה או הקרקע על שם קרובי משפחה

עבירת מס נפוצה בעלת עונשים כבדים במסגרת החוק. הרוכש מעלים מס שעליו לשלם על דירה נוספת שבבעלותו באמצעות רישומה על שם בן משפחה מדרגה ראשונה. עם כניסתו של החוק לתשלום מס עבור כל דירה שלישית, מתגברת גם האכיפה הרבה בנושא.

 

העלמת מס שבח

מס שבח הוא למעשה ההפרש בין עלות הקנייה לעלות המכירה וחלה החובה על הקונה לשלם אותו. גם אם שני הצדדים (הקונה והמוכר) מסכימים על רישום במחיר אחד, לעומת מחיר מופחת שסוכם ביניהם מתחת לפני השטח, כדאי לדעת שעסקאות הנדל"ן נבדקות באופן אוטומטי. על כן צפוי גובה הקנס על עבירה זו להיות כפול משווי מס השבח המקורי.

 

מהו הסדר כופר?

רשויות המס מאפשרות לעברייני העלמת המיסים להגיע עמם להסדר, בו משלם הנאשם סכום כפול מגובה הקנס המקורי שהוא עלול לקבל וזאת על מנת להימנע מהגשת כתב אישום כנגדו וכניסה למאסר ורישומים פליליים כתוצאה מכך. מעלים המיסים יכול לבקש הסדר כופר מרשות המיסים, אך הרשות בוחנת כל מקרה וכל עבירה לגופם ומחליטה האם להסכים או לחייב את העבריין בענישה רגילה.

 

המקרים בהם יש להיוועץ בשירותיו של עורך דין העלמת מס

דוגמאות רבות נוספות לפסקי דין שכבר ניתנו בתחום המס מהווים הוכחה לכך שעדיף להיות אזרחים ישרים מאשר חמדנים המנסים להרוויח בדרכים עקומות. תהליך השפיטה מרגע תפיסת העבריין ועד למימוש תנאי הענישה צורך משאבים נפשיים וכלכליים רבים שעלולים לגבות מחיר יקר ביותר, לרבות הובלת העיסוק הכלכלי אל סופו בשל מוניטין שנפגע או אי עמידה בתנאי השירות עקב התעסקות משפטית. יש לזכור שרשות המסים מפעילה כיום בנוסף גם את מוקד הדיווח על העלמות מס ורכוש ("המלשינון), אליו יכול לפנות כל אזרח מן השורה ולהתלונן. חשוב לציין כי כל תלונה המדווחת במענה זה נבדקת באופן יעיל ומפורט, על פני תקופת זמן ממושכת. על כל מקרה יש להתייעץ עם עורך דין מומחה לדיני מיסים ולגשת אך ורק בעזרתו להתמודדות מול הגופים השונים.

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
כללי ברזל לחקירת מס

תופעת העלמות המס במדינת ישראל איננה נעלמת או מצטמצמת עם הזמן, אלא רק משנה מפעם לפעם את פניה ומוצאת דרכים יצירתיות ומקוריות להמשיך את היקף

קרא עוד »
מה הוא תהליך הערר בארנונה?

התהליך להגשת ערר על תשלום ארנונה הופך רלוונטי בנסיבות מסוימות, המוגדרות במסגרת תקנות הרשויות המקומיות משנת 1977. הוראות החוק הנ"ל מתוות את התנאים להגשת ערעורים

קרא עוד »