fbpx

בוררות עסקית

בעולם העסקים, מחלוקות הן בלתי נמנעות. עם זאת, המסלול המסורתי של ליטיגציה יכול להיות בזבזני בזמן, יקר ולהכביד על כל הצדדים המעורבים בסכסוך. כאן מתגלה בוררות עסקית כאלטרנטיבה רבת עוצמה. בזכות יכולתה לספק פתרון מהיר ויעיל למחלוקת, בוררות עסקית מציעה לבעלי עסקים חלופה אפקטיבית להתדיינויות בבתי המשפט, אולם היא מחייבת שיתוף פעולה והגינות מצד כל המעורבים.

 

על כוחה של בוררות עסקית ככלי ליישוב סכסוכים מהיר ויעיל

כאשר עסקים מתקשרים בהסכמים זה עם זה, מקובל ליצור הסכמי התקשרות מפורטים בין הצדדים בעסקה. לעתים קרובות, הסכמים אלה כוללים הוראות המתייחסות לסכסוכים עתידיים פוטנציאליים שעלולים להיווצר בין הצדדים החותמים על ההסכם. אחד הפתרונות המקובלים במקרים כאלה הוא להוסיף "סעיף בוררות". סעיף זה קובע שבהיווצר מחלוקת עסקית מכל סוג שהוא, ייפנו הצדדים החלוקים בדעותיהם להליך אשר יאפשר להם לפתור את המחלוקות העסקיות שלהם באמצעות מגשר נטול פניות שנבחר על ידי שני הצדדים. מגשר זה נקרא בהקשרנו "בורר".

במסגרת התהליך, הוא שוקל היטב את טענותיו של כל צד, בוחן את הראיות שהוצגו בפניו ומקבל החלטה הוגנת ליישוב הסכסוך. חשוב לציין כי תהליך זה מונע את הצורך בהפנייה של הסכסוך לבית המשפט ובתוך כך חוסך מכל הצדדים המעורבים בקונפליקט, זמן יקר, הוצאות כבדות ומשאבים נוספים שניתן לתעל לצרכים עסקיים.

 

אילו יתרונות גלומים בפנייה להליכי בוררות עסקית?

הליכים משפטיים יכולים להיות ממושכים, להימשך שנים רבות, ולהביא לבזבוז זמן משמעותי והוצאות משפטיות מיותרות לכל הצדדים המעורבים בסכסוך. לעומת זאת, בוררות מאפשרת פתרון יעיל, מכבד ומהיר, שגם הוא חסכוני בעלויות.

בשל יתרונות אלו, הליכי בוררות עסקית, זכו להכרה רחבה בקהילת העסקים הישראלית. הודות לכך, נהוג לכלול סעיפי בוררות בהסכמים עם שותפים עסקיים חדשים, כדי לספק מסגרת ליישוב סכסוכים אפשריים ביעילות המרבית.

 

מתי מומלצת בוררות עסקית?

בוררות היא בחירה מומלצת כאשר הצדדים מכירים בכך שפתרון סכסוכים באמצעות הליכים משפטיים עשוי לא להיות הגישה האידיאלית ביותר להתנהל על פיה. במקום זאת, בעלי עסקים רבים, מעדיפים ובצדק – תהליך פתרון מחלוקות ידידותי ויעיל יותר, הנערך בסיוע של צד שלישי נטול פניות.

עסקים רבים הבינו כי הליכי בוררות עסקיים מציעים את האלטרנטיבה הטובה ביותר עבורם. כתוצאה מכך, הליכים כאלו הפכו לפתרון שהם מקפידים לעגן משפטית במתכונת של סעיפי בוררות מסחרית המופיעים בכל החוזים העסקיים שלהם.

בוררות לעסקים מומלצת במיוחד למחלוקות הדורשות הבנה ומומחיות מיוחדות. הדבר מאפשר מינוי בורר בעל ידע מקצועי מעמיק בתחום הרלוונטי, כגון נדל"ן, התחדשות עירונית, הייטק, סכסוכים בינלאומיים וכיוצא באלו.

בוררות עסקית
בוררות עסקית

 

כך תדעו האם בוררות עדיפה עבורכם על פני פנייה להליך משפטי

כאשר ניצבים בפני מחלוקת, הצדדים שוקלים לעתים קרובות האם להמשיך בבוררות או להגיע להתדיינות בבית המשפט. כדי להבטיח את הבחירה הטובה ביותר למצבכם, מומלץ לשקול את ההיבטים הבאים:

  • מסגרת זמן: חשוב להעריך את משך הזמן שתוכלו להקדיש לתהליך. בוררות בדרך כלל מציעה הליך מהיר יותר בהשוואה להתדיינות משפטית בבית המשפט, אשר יכולה להיות ממושכת ונתונה לעיכובים שאינם בשליטתכם.
  • עלויות: חשוב להעריך את ההשלכות הכספיות של כל אפשרות. הליכי בוררות עשויים לכלול שכר טרחה עבור שירותיו של הבורר ועלויות מנהליות, בעוד שהתדיינות משפטית בבית המשפט עשויה לגרור הוצאות גבוהות יותר הקשורות לייצוג משפטי ואגרות בית המשפט.
  • בחירת שופט / בורר: כדאי להביא בחשבון גם את היכולת לבחור את הגורם שיכריע בסכסוך. בבוררות יש לצדדים אפשרות לבחור מקבל החלטות ניטרלי עם מומחיות רלוונטית לעניינם – שהוא הבורר, בעוד שבבית המשפט, השופט ממונה על ידי מערכת המשפט ולא בידיהם.
  • גמישות פרוצדורלית: חשוב לתת את הדעת על המידה שבה הצדדים יכולים להתאים את תהליך המשפט להעדפותיהם. בוררות מאפשרת גמישות רבה יותר בתכנון ההליך, בעוד שהתדיינויות בבית המשפט כפופות לכללים ונהלים פורמליים.
  • סודיות לעומת פרסום: קחו בחשבון את רמת הסודיות הרצויה לכם בהקשר לדיון בקונפליקט העסקי שלכם. בוררות מציעה פרטיות רבה יותר מהליך בערכאות, מכיוון שההליכים הם בדרך כלל חסויים, בעוד שהדיונים בבית המשפט בהקשר הללו, פתוחים בדרך כלל לציבור.
  • סופיות הדיון: פסקי בוררות הם בדרך כלל מחייבים ונתונים לערעור מוגבל, ובתוך כך, מספקים מידה רבה של ודאות לצדדים. לעומת זאת, החלטות בית המשפט עשויות להיות נתונות לערעורים, מה שעלול להאריך את התהליך.

על ידי התייחסות לכל הגורמים האלה, הצדדים יכולים לקבל החלטה מושכלת באשר לשאלה האם בוררות או התדיינות משפטית, הם הדרך המתאימה ביותר ליישוב הסכסוך שלהם.

 

מה משך ההליך של בוררות לעסקים?

אורכו של הליך בוררות מסחרי יכול להשתנות בהתאם למוטיבציה של הצדדים להגיע במהירות לפתרון הוגן ומעשי, באמצעות שיתוף פעולה. במקרים כאלה, ניתן לסיים את הליך הבוררות תוך מספר שבועות. עם זאת, אם המחלוקת מורכבת והצדדים לא מצליחים להגיע להסכמה, הליך הבוררות עשוי להתארך במספר חודשים.

עם זאת, זה עדיין עומד בניגוד גמור להתדיינות בבית המשפט, שבה הליכים יכולים להימשך מספר שנים, ודורשים השקעה משמעותית של אנרגיה ומשאבים כספיים מכל המעורבים.

בקצרה, בחירה בבוררות לעסקים מציעה את היתרון של פתרון מזורז, תוך מזעור הזמן והעלויות הקשורים בהתדיינות ממושכת.

 

מה קורה בסיומם של הליכי בוררות לעסקים?

הליכי בוררות עסקיים יכולים להסתיים בכמה דרכים:

  1. פתרון מוסכם: התוצאה האידיאלית בבוררות העסקית היא הגעה לפתרון מוסכם שיהיה מקובל על כל הצדדים. בתרחיש זה, הבורר מציע פתרון לאחר שהבין את מהות הסכסוך ואת האינטרסים של הצדדים. אם שני הצדדים מקבלים את הצעת הבורר, ההסכם שלהם הופך לפסק בוררות תקף. מכיוון שמדובר בפתרון מוסכם הדדית, ישנה סבירות גבוהה לשיתוף פעולה מצד שני הצדדים ביישום ההחלטה.
  2. פסק בוררות: כאשר הצדדים לא מצליחים להגיע לפתרון מוסכם, החלטת הבורר הניתנת כפסיקת בוררות, הופכת למחייבת, בכפוף להסכמה מראש של הצדדים. לעיתים התהליך ימשך בקבלת סיוע מגורמים שונים במימוש החלטה זו.
  3. סיום חוזה: במקרים בהם הקשר בין שותפים עסקיים נפגע ללא תקנה, סיום החוזה ביניהם הוא דרך לגיטימית לפתור את המחלוקת. פסק הבוררות קובע את הדרך לפירוק ההתקשרות ובמידת הצורך יכול הבורר לפקח על הליך ההפרדה, מה שמקל על פירוק השיתוף בפועל בין הצדדים.

תוצאות שונות אלו מספקות מגוון אפשרויות לסגירת סכסוכים עסקיים באמצעות בוררות.

 

כיצד לבחור בורר מתאים להליכי בוררות עסקית?

לפני מינוי בורר, חיוני לשקול קריטריונים מסוימים הנוגעים לזהות הגורם שינהל את הבוררות, כדי להבטיח הגינות, מקצועיות ואת הצלחתו הכוללת של הליך הבוררות:

 

מקצועיות ומומחיות בתחום הרלוונטי

רצוי לבחור בבורר שהוא עורך דין מנוסה ובעל ידע, הבקיא הן בהוראות החוק הכלליות והן בהיבטים הספציפיים של דיני הבוררות. בנוסף, על הבורר להיות בעל הבנה של נושא הסכסוך, לרבות היכרות עם הסביבה העסקית בה פועלים הצדדים המעורבים והטרמינולוגיה המקצועית הרלוונטית.

 

יושרה

על הבורר לעמוד בסטנדרטים הגבוהים ביותר של הגינות ויושרה. כל רמז להטיה או משוא פנים עלול להוביל לקשיים שיכולים להביא לפסילתו של הבורר בהמשך הדרך.

 

היעדר ניגוד עניינים

הבורר צריך להיות חופשי לחלוטין מכל השפעה חיצונית או לא עניינית ונטול משוא פנים. חיוני לוודא כי לבורר אין ניגודי עניינים אישיים או מקצועיים העלולים לפגוע ביכולתו לקבל החלטות אובייקטיביות בהליך הבוררות.

עמידה בתנאים אלו תגביר את הסבירות להצלחת הליך הבוררות העסקית.

 

לסיכום

בוררות עסקית הפכה לכלי שלא יסולא בפז ליישוב סכסוכים בזירה העסקית. על ידי בחירה בבוררות, עסקים יכולים לחסוך זמן יקר, להפחית עלויות מיותרות ולשמור על סודיות. בין אם מדובר בהגעה לפתרון מוסכם או בקבלת החלטה מחייבת מבורר, אין להכחיש את היתרונות של בוררות לעסקים. אם אתם זקוקים לסיוע בבוררות או בכל נושא משפטי אחר, אל תהססו לפנות למשרד עורכי דין אורדן ושות'. הצוות המנוסה שלנו כאן כדי להדריך אתכם בתהליך הבוררות ולעזור לכם להשיג את התוצאה הטובה ביותר עבור העסק שלכם.

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
גישור עסקי

גישור עסקי הוא הליך שבו צדדים לסכסוך עסקי פונים לגורם שלישי, הנקרא "מגשר", על מנת שזה יעזור להם להגיע להסכם ליישוב הסכסוך. הליך הגישור מתנהל

קרא עוד »