fbpx

כיצד מגישים השגה על ארנונה?

קיבלתם הודעה לתשלום ארנונה שאינה מוצדקת לדעתכם? חשוב שתדעו כי אינכם חייבים לקבל את רוע הגזירה אלא רשאים על פי חוק להתנגד לה, באמצעות הגשת השגה על החיוב. במדריך זה עורך דין רשויות מקומיות דני אורדן יסביר בהרחבה כיצד מגישים השגה על ארנונה בצורה נכונה, שתגדיל את הסיכויים לאישורה.

איך נערכים להגשת ההשגה על שומת הארנונה?

הצעד הראשון שעליכם לבצע, לפני שאתם ניגשים לכתיבת ההשגה שלכם בנוגע לשומת הארנונה שקיבלתם מהרשות המקומית בגין הנכס שלכם, היא קודם כל, לגשת לאתר האינטרנט של העירייה או המועצה המקומית, ולחפש בו את צו הארנונה של השנה הנוכחית. במידה והוא טרם התפרסם, כדאי שתחפשו את הטיוטה של הצו ותבדקו גם את צו הארנונה מהשנה שעברה.

בטיוטה ובצו הקודם, תוכלו לבדוק מהו הסיווג המתאים לנכס שלכם ולראות איזה תעריף נקבע עבורו. בנוסף לכך, חשוב שתבדקו האם ישנה התאמה בין גודל השטח שעליו חויבתם בשומת הארנונה לבין גודל השטח שבו אתם מחזיקים בפועל. בהקשר זה חשוב לדעת שישנם מקרים שבהם בשל חלוקה של נכסים לסיווגים שונים או לשטחים נפרדים, עלולים להתקבל כמה חשבונות ארנונה בגין אותו נכס.

לכן בבואכם לערוך את מכתב ההשגה, תידרשו לציין את כלל מספרי חשבונות הארנונה שמשויכים לשטח הנכס. אחרת לא כולם יטופלו במסגרת בקשתכם והפחתת החוב בגינם עבור אותה השנה, לא תתאפשר.

 

תחת אילו נימוקים ניתן להגיש השגה על שומת ארנונה?

ניתן להגיש השגה על שומת הארנונה רק בהינתן ואחד מן התנאים הבאים מתקיים:

  1. שטחו של הנכס שהוצאה בגינו שומת ארנונה איננו תואם את שטחו של הנכס שבבעלות הנישום או בחזקתו.
  2. סיווג הנכס או המבנה הוא שגוי.
  3. אזור הגבייה שונה מהאזור שבו הנכס נמצא בפועל.
  4. מקבל חשבון הארנונה הוא לא בעליו של הנכס או האדם המחזיק בו בפועל.

כיצד מגישים השגה על ארנונה?

כיצד מגישים השגה על ארנונה בצורה נכונה?

השגות על ארנונה מוגשות למנהל הארנונה ברשות המקומית ששלחה את שומת הארנונה הנתונה במחלוקת. חשוב לדעת שהגשת ההשגה צריכה להתבצע בתוך 90 ימים מהמועד שבו התקבלה דרישת התשלום מהרשות המקומית.

חשוב לוודא כי בהגשה מפורטת סיבת ההשגה הנשענת על אחת מן הטענות שנזכרו לעיל, משום שהשגות המוגשות בעילות שאינן כלולות בחוק הערר, יהיו מחוץ לתחום בו מנהל הארנונה מוסמך לטפל וככאלו – הן יידחו מבלי שיבדקו לגופם של דברים. טענות כאלו יוכלו להידון אך ורק באמצעות הגשת עתירה מנהלית לבית משפט מחוזי המוסמך לטפל בנושאים מנהליים, או במסגרת הגשת עתירה לבג"ץ.

בכל מקרה, חשוב לוודא שההשגה מנומקת היטב וכתובה באופן ברור ומפורט עד כמה שניתן, משום שהשגות הנכתבות באופן שטחי ולקוני נוטות להידחות על הסף. הכוונה הינה שעליכם להציג בצורה סדורה את הטענות שלדעתכם מצדיקות את ביטול או שינוי שומת הארנונה שנשלחה אליכם, לצד התיקונים שאתם מבקשים להכניס בהודעת החיוב והנימוקים לכך.

מלבד זאת פירוט מלא ונימוקים לבקשתכם לשינוי שומת הארנונה, יש לצרף גם אסמכתאות רלוונטיות, כדוגמת שרטוטי מדידה, תמונות מהנכס, אזכורים של סעיפים רלוונטיים בחוק ומומלץ גם פסקי דין רלוונטיים.

 

כיצד יש לנסח את ההשגה על הארנונה?

ההשגה על הארנונה צריכה להיות מנוסחת כמכתב רשמי לרשות המקומית, שבו אתם מבקשים ממנהל הארנונה ברשות המקומית, לשנות את סיווג הנכס, לספק לכם הנחה על שומת הארנונה או לבצע כל שינוי רלוונטי אחר שבתחום סמכותו, ברישומי הנכס והבעלות עליו, המשפיעים על היקף המיסוי העירוני.

מכתב זה אמור להיכתב בהתאם לפורמט הצורני והתוכני שיפורט להלן:

 

נושא הפנייה

נושא הפנייה יופיע בכותרת של מכתב ההשגה. כאן עליכם לציין כי הנדון הוא השגה על שומת הארנונה לנכס שמספרו: ____ הנמצא בכתובת: ____ לחשבון ארנונה / מספר משלם: _____. כל פרטי הנכס מופיעים על גבי חשבון הארנונה האחרון שנשלח אליכם עבור הנכס. עליכם לכלול באזור של חשבון הארנונה / מספר המשלם את כלל מספרי המשלם / חשבונות הארנונה שהנכס המדובר משויך אליהם, כדי שהעירייה תוכל לזהות את הנכס האמור.

 

מהות הבקשה

זהן גוף המכתב ובו עליכם לפרט את הנימוקים שבגינם אתם מבקשים שחיוב הארנונה שנקבע בגין הנכס, ישונה או יבוטל.

כאמור הגשת ההשגה יכולה להתבצע על בסיס כמה נימוקים:

  • סיווג שגוי של הנכס
  • שטח שגוי לחיוב
  • טעות בזהות המחזיק בנכס או בעליו
  • ועוד

 

בכל מקרה, לרשויות עירוניות ישנה נטייה שלא לאשר בנקל השגות על ארנונה. לכן מומלץ מאוד להעזר במשרד עורך דין המתמחה בהתנהלות מול הרשויות המקומיות והגשת השגות והעררים על שומות ארנונה. כך תוכלו לשפר לאין ערוך את הסיכויים לכך שההשגה שלכם תתקבל ותטופל על פי בקשתכם.

 

מתי תתקבל תשובה על השגת הארנונה?

מנהל הארנונה של הרשות המקומית נדרש על פי חוק להגיב למכתבי השגה בתוך עד 60 ימים. ככל שניתנה לכם תשובה שאינה מוצדקת לתחושתכם, אתם רשאים להגיש כתב ערר לטיפולה של ועדת העררים לענייני ארנונה בתוך 30 ימים מהמועד שבו קיבלתם את תשובת מנהל הארנונה.

 

לסיכום: זקוקים לסיוע בהגשת השגה על ארנונה? משרד עו"ד דני אורדן לשירותכם

אף שהתהליך להגשת מכתב השגה על חיוב ארנונה, הוא לכאורה פשוט יחסית, לנימוקים המוצגים במכתב ההשגה יש משקל רב מאוד לסיכויי ההשגה להתקבל וכן בהגשת ערר לוועדת הערר של הרשות המקומית, במידה והדבר נדרש. לכן חשוב ומומלץ להיעזר מלכתחילה בעורך דין רשויות מקומיות טוב שיוכל לקצר למענכם תהליכים ולשפר במידה משמעותית את הסיכויים לטיפול יעיל והוגן בבקשתכם.

לפרטים נוספים בנוגע להגשת השגות על תשלומי ארנונה – זה הזמן לפנות למשרד עורך דין דני אורדן, אשר סייע כבר ללקוחות רבים בהתנהלות מול עיריות, מועצות מקומיות וגופים ממשלתיים שונים. בואו נדבר!

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
תביעות נגד מע"מ

רשות המסים היא הרשות המופקדת על גביית המיסים במדינת ישראל. גביית המיסים כוללת גם את נושא גביית מס ערך מוסף, מה שעד לפני כשנתיים היה

קרא עוד »
השגות שומה

כפי שבטח אתם יודעים על פי מערכת המס הישראלית, כל אדם וכל עסק מתבקשים להגיש מידיי שנה דו"ח שנתי הכולל בתוכו מגוון רחב של אלמנטים

קרא עוד »
עורך דין לענייני ארנונה

לנוכח יוקר המחיה במדינת ישראל של השנים האחרונות, נטל המיסים המוניציפליים ובכלל זה תשלומי הארנונה, מכביד מאוד על חלק נרחב מהאוכלוסיה. לכן בשורות הבאות נסביר

קרא עוד »