fbpx

תביעת לשון הרע

טוב שם משמן טוב, אינו רק פתגם, לשם הטוב שלנו יש חשיבות גדולה והדבר אף נכון ביתר שאת בעידן המודרני בו כל מילה שנכתבת כנגדנו מתועדת ברחבי הרשת לנצח. בהתאם לכך, תביעות לשון הרע הולכות וצוברות תאוצה במדינת ישראל דבר אשר אף התעצם בעקבות העלייה בהיכרות של הציבור הרחב עם חוק איסור לשון הרע.

על מנת לסייע לקידום המודעות לאפשרות לשמירת שמכם הטוב, וכן באופן השימוש בכלי האפקטיבי ביותר להגנה על שמכם, במאמר זה אנו נעסוק בתביעות לשון הרע. בתוך כך אנו נפרט אודות מאפייני תביעות לשון הרע, את מי ניתן לתבוע ומתי וכן אודות סוגי התביעות אשר ניתן להגיש והפיצויים אשר ניתנים במסגרת כך.

 

תביעת לשון הרע – המאפיינים הנדרשים לפי החוק

עוד בטרם נעסוק בסוגיות ספציפיות בנוגע ללשון הרע, חשוב להסביר מהו לשון הרע בהתאם להגדרת החוק. החוק קובע כי לשון הרע הינה פעולה אשר עלולה לעשות את אחת מן הפעולות הבאות:

  1. להשפיל אדם או לבזותו.
  2. לבזות אדם בשל התנהגות או מעשים המיוחסים לו.
  3. לפגוע באדם באמצעות פגיעה במשרתו, בית העסק שלו וכיוצא בזה.
  4. לבזות אדם בשל גזעו, מוצאו, דתו, מקום מגוריו, גילו, מינו, נטייתו המינית או מוגבלותו.

 

כאשר הדבר החשוב הוא כי הפעולה עלולה להגשים את אחת מן ההגדרות הללו, אין דרישה כי בהכרח תעשה זאת ועל כך נפרט בהרחבה בהמשך.

על מנת לקבוע האם אמירה עלולה להשפיל אדם או לבזות אותו וכדומה, אנו נפעיל את מבחן האדם הסביר, כלומר האם האדם הסביר היה נפגע מאותה אמירה או שמא לא.

במידה והתשובה תהיה כן, כך הקייס שלנו יהיה מוצק יותר.

בתוך כך, חשוב להבין כי אמירת לשון הרע צריכה להיות על אדם מסוים, וכי אמירה בגנות קבוצה כמו למשל ימנים, שמאלניים, חרדים או ערבים לרוב לא תהיה תחת עבירות לשון הרע כעילת תביעה אישית. כלומר אתם כאדם פרטי אשר חלק מהקבוצה עליה נאמרה האמירה לא יכולים לתבוע בגין כך, אלא רק מדינת ישראל באישור היועמ"ש.

 

הפרסום הנדרש על מנת להיכלל בהגדרות המחוקק כלשון רע

הנדבך השני של לשון הרע הוא אלמנט הפרסום והאופן בו מפיצים את האמירה המוגדרת כלשון הרע.

על מנת שאמירה תוגדר כלשון הרע אין זה משנה אם היא נעשתה בכתב או בעל פה, האם מדובר בצליל, תנועה, ציור או אמירה מפורשת או כל דבר אחר, כל סוג של התבטאות אשר תענה להגדרות של לשון הרע תיחשב ככזו.

אך על מנת להיות מוגדרת כלשון הרע היא צריכה להגיע לאדם אחד לפחות אשר הוא אינו הנפגע והגיעה לאדם כלשהו אשר אינו הזולת.

כלומר לשון הרע אינו צריך להיות בפרהסיה ואף יכול להיות בהודעה  או מכתב פרטי על מנת שתוגדר כלשון הרע אשר הופצה לפי הגדרת המחוקק.

יתרה מכך, במידה ולשון הרע נעשה בכתב, והוא היה יכול להגיע לאדם חוץ מן הנפגע זה גם ייחשב כלשון הרע. כלומר במידה ומדובר בכתב, אפילו הדרישה שהדבר יגיע לאדם אחד יורדת מן הפרק.

 

סוגי התביעות שניתן לנהל במסגרת תביעות לשון הרע

חשוב לדעת כי בהתאם לחוק לשון הרע ניתן לנהל הן תביעות אזרחיות והן תביעות פליליות, כאשר הדבר תלוי באופן ביצוע עבירת לשון הרע.

לשון הרע כעבירה פלילית

במידה ולשון הרע הופצה בכוונת מכוון על מנת לפגוע באדם אשר כנגדו הופצה הלשון הרע והפרסום הגיע לשני אנשים או יותר, הדבר הופך לעבירה פלילית. כאשר לשון הרע הינה עבירה פלילית, העונש יכול להגיע עד לשנת מאסר.

בתוך כך, חשוב לדעת כי ההליך הפלילי של לשון הרע ניתן לעשות במסגרת קובלנה פלילית, ולא רק על ידי המדינה.

כלומר, בעוד עבירות רבות רק המדינה יכולה לתבוע בהליך פלילי, במקרה של לשון הרע ניתן לנהל את ההליך הפלילי באופן אישי במקום המדינה במסגרת הליך המכונה קובלנה לבית המשפט.

 

לשון הרע כעוולה אזרחית

במקביל לאפיק הפלילי ישנו האפיק הפופולרי יותר שהינו האפיק האזרחי, בו לא נדרשת כוונה לפגוע באדם, אלא ניתן לתבוע על עצם הפצת לשון הרע גם כאשר הדבר לא היה במטרה לפגוע בשמו של אדם.

כמו כן, לשם תביעה אזרחית מספיק כי הדבר יופץ לאדם אחד, ולא לשניים כפי שנדרש במסלול הפלילי.

בתוך הקטגוריה של התביעות האזרחיות ישנן 2 סוגים של תביעות אשר ניתן לבחור בהן והן תלות של הנזק שנגרם מלשון הרע והיכולת להוכיח זאת.

 

תביעה ללא הוכחת נזק

בניגוד לעוולות נזיקיות אחרות, ניתן לתבוע לשון הרע גם ללא הוכחת נזק. כל שנדרש הוא להוכיח כי נעשה לשון הרע, ובמצב זה יינתן פיצוי עד לסכום של 50,000 ₪. במידה והוכח כי לשון הרע הופץ בכוונה ניתן יהיה לקבל סכום כפול, כלומר עד 100,000 ₪ גם ללא הוכחת נזק שנגרם מלשון הרע.

 

תביעה עם הוכחת נזק

המסלול המקביל הוא תביעה כאשר אתם בוחרים להוכיח את מידת הנזק שנגרם לכם. במסגרת כך, הפיצוי יהיה בהתאם לנזק שתוכיחו שנגרם כתוצאה מלשון הרע שנעשה ובהתאם לכך הוא לא מוגבל לסכום מסוים אלא תלוי בגובה הנזק אשר הוכח כי נגרם כתוצאה מלשון הרע.

 

האם ניתן לתבוע את הרשויות בגין לשון הרע?

מאחר שחלק גדול מחיינו מתנהל מול רשויות שלטוניות, חשוב לדעת כי ניתן גם לתבוע רשויות שלטוניות בגין אמירת לשון הרע. כאשר המבחנים נותרים בעיינם, ויש לבחון האם הפעולה של הרשות השלטונית עלולה לבזות את האדם, שכן לא נדרשת כוונה, והאם היא עונה לדרישת הפרסום המוגדרת בחוק.

כך למשל, כאשר רשות שולחת מכתב אשר ניתן לדעת את תוכנו בהתאם למעטפה החיצונית, כמו למשל הודעה על אי תשלום חובות, עיקולים או קנסות, הדבר אשר חשוף גם לאנשים אשר אינם פותחים את המכתב יכול להוות לשון הרע משום שהם עלולים לפגוע בכבודו של אדם או לבזותו.

 

פרסום לשון הרע בעיתונות ובכלי התקשורת

פרסום בעיתון מהווה את אחת התפוצות הקשות ביותר כאשר מדובר באמירה משפילה או מבזה. שכן כמות האנשים אשר נחשפים לפרסומים בעיתון או בכלי תקשורת אחרים הינו גדול במיוחד.

לכן, המחוקק הקצה סעיף מיוחד בחוק איסור לשון הרע לפרסומים בכלי תקשורת, זאת במטרה שעיתונים יזהרו במיוחד במה שהם רושמים מפני אמירות לשון הרע.

בסעיפים העוסקים בכלי תקשורת, נקבע כי כאשר מפורסם לשון הרע בתקשורת יישאו באחריות פלילית ואזרחית גם האדם אשר הביא את המידע לכלי התקשורת, כלומר המקור אשר הביא את האמירה וכן עורך העיתון או אמצעי התקשורת וכן מי שהחליט דה פקטו על פרסום האמירה. בנוסף על כך, גם האחראי על אמצעי התקשורת כולו יישא באחריות אזרחית.

עורך העיתון יוכל להתגונן מן האישום הפלילי בטענה כי נקט אמצעים סבירים למנוע פרסום לשון הרע ושלא ידע על פרסום לשון הרע. עם זאת, חשוב לשים לב שהגנה זו לא מסייעת כנגד תביעה אזרחית לפיצויים כספיים.

 

סיכום והמלצות

לסיכום, תביעות לשון הרע הינן כלי חשוב ואפקטיבי לשמירה על שמכם הטוב. כפועל יוצא לשון הרע הינה פעולה לא חוקית אשר מעוררת אפשרות לתביעה אזרחית ואף במקרים מסוימים חושפת את האומר אותה כעבירה פלילית. כאשר מוכיחים לשון הרע ניתן לדרוש פיצוי כספי גם אם לא נגרם נזק כלל, וכל שנדרש להוכיח היא כי האדם הסביר היה עלול להרגיש ביזוי, השפלה וכיוצא בזה בגין אמירה זו כנגדו.

בהתאם לכך, מומלץ להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתביעות לשון הרע וחופש הביטוי כאשר אתם מרגישים שנאמרו או נעשו כלפיכם פעולות אשר פגעו בשמכם הטוב.

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: