fbpx

תביעות לשון הרע שנדחו

לשון הרע היא כל התנסחות בלתי הולמת כלפי אדם אחר אשר יש בה מן הכפשת שמו של האדם. לשון הרע משמשת כעילה מובהקת לתביעה משפטית. אולם ישנם מקרים בהם תביעות לשון הרע נדחו. מהי תביעה כנגד לשון הרע ובאילו מקרים היא באה לידי דחייה? התשובות במאמר הבא.

לשון הרע – לא מדבר אלי

אימרה זו מתנוססת על סטיקרים ובכתובות שונות (כגון גרפיטי) והיא נפוצה מאוד. זוהי אימרה שהופצה על ידי ארגונים מקרבי לבבות, כשהמשמעות שלה היא קריאה להמנעות מאמירת דבר לשון הרע כלפי אדם אחר או כלפי אוכלוסיה אחרת.

 

משמעות לשון הרע

לשון הרע היא מושג הכולל בתוכו כל אמירה כלפי אדם אחר שיש בה כדי להכפיש את שמו, לפגוע במוניטין הטוב שלו, לדבר רכילות מאחורי גבו, או כדי להמעיט בערכו. לרוב מדובר על אמירות שאין בהן מן האמת. הן יכולות להאמר בתום לב או בכוונת זדון. כך או כך, הן משמשות עילה לתביעה, כשאמירות בכוונת זדון שאין בהן מן האמת, הסיכוי שלהן לזכות בתביעה הוא גבוה, על אף שנוכחו במספר מקרים רב בהם תביעות לשון הרע נדחו.

 

לשון הרע במקורות

היהדות נזכרת לשון הרע תחת הפסוק "לא תלך רכיל בעמיך" (ויקרא, יט). בפסוק זה נראה האיסור לא לדבר דבר שעלול לפגוע באדם אחר ולהכפיש את שמו, כלומר, לא לרכל על אדם אחר. הוסיפו חז"ל "חיים ומוות ביד הלשון" כשהם מכירים בכוחם של המילים הרעות להשפיע על מחשבותיו ועל מעשיו של אדם, עד למקרה קיצוני של אלימות כלפי עצמו או כלפי החברה, ורגשות שליליים כגון דכאון.

 

הוצאת דיבה כלשון הרע

הוצאת דיבה נכנסת תחת תביעות לשון הרע. הוצאת דיבה היא התקפה או הכפשה של אדם אחר בפומבי, בין אם בעל פה או בכתב. הוצאת דיבה הינה מונח משפטי ידוע המתאר את לשון הרע באופן לא חוקי. במידה ומדובר בהוצאת דיבה, ניתן לתבוע ללשון הרע. במידה והיא לא קיימת, אך התובע טוען לקיומה, ייתכן שתביעת לשון הרע תדחה.

 

לשון הרע בעידן הדיגיטלי

בעשור האחרון התרבו מאוד תביעות לשון הרע. זאת בשל זמינות המידע הדיגיטלי והקלות שבו ניתן להגיב ולהפיץ מידע. אתרים רבים, עם כתבות הצצות חדשות לבקרים שעליהן קל להגיב. גם הרשתות החברתיות "תורמות" מאוד בהיבט זה. קל מאוד לכתוב פוסט השמצה הגורר אחריו תגובות מרובות. המידע הרשום הוא מידע מתועד, דבר שעלול לפגוע באותו אדם לזמן רב, כשהוא חודר למרחב האישי שלו בכל מקום אליו הוא הולך.  אולם מידע כתוב ומתועד יכול לשמש כהוכחה חותכת במהלך תביעות לשון הרע.

 

קלות הדעת בכתיבת עין הרע במדיה

כשמדובר במדיה הדיגיטלית, קלות הדעת בכתיבת פוסט בעל לשון הרע היא מאוד נפוצה עד כדי מטשטשת את זהות הכותב. ראשית, מאוד קל להגיב על פוסט בעל מסר משפיל או מכפיש. מה גם, שכיום מי שרק צופה בפוסט עם לשון הרע ולא מגנה אותו, הופך ל"צופה מן הצד" ובכך באופן חוקי, אינו מונע פשע. דבר נוסף הוא האנונימיות ברשת, המאפשרת לכל אדם להגיב בעילום שם.

תביעות לשון הרע שנדחו
תביעות לשון הרע שנדחו

האדם הופך את עורו

לאחר הגשות תביעות לשון הרע או תלונה בגין אלימות ברשת, בעיקר בקרב בני נוער ומבוגרים – צעירים, נמצאו בני נוער הנחשבים ל"ילדים טובים" ומובילים בבית ספרם, לכותבי לשון הרע הדוקים ברשת. לעיתים קרובות, מאחורי אמירות לשון הרע ברשת, מסתתרים אנשים שבמציאות לא יוציאו מפיהם אמירות שכאלו.

 

לשון הרע כנגד מפורסמים

לפני כשנתיים הופץ סרטון אשר הפך ויראלי, ובו נראו מפורסמים שקראו בקול את הפוסטים הפוגעניים שנכתבו כנגדם בפרופיל הרשת החברתית שלהם או בפוסטים שלהם שהועלו לרשת החברתית. כמות הפוסטים והתגובות שנכתבו כנגד כל אחד מהמפורסמים בסרטון הייתה רבה. כל תגובה כללה בתוכה מילים קיצוניות, רעות ומשפילות. בגין תגובות כאלו יכולים אותם מפורסמים להגיש תביעות עין הרע. ידוע על מקרים בהם מפורסמים הגישו תביעות לשון הרע שנדחו, ולכן חשוב לבדוק שמדובר באמירה פוענית שאינה נושאת את האמת.

 

הגשת תביעות לשון הרע

הגשת תביעות לשון הרע, תעשה בבית דין אזרחי. עבירה כזו נמנית תחת המשפט האזרחי, שמטרתו להסדיר את הדין בין אדם לחברו. בהגשת תביעה שכזו כדאי לקבל ייצוג על ידי עורך דין אל מול בית הדין, אך אין בכך הכרח. לעיתים תגיע התביעה להסדר בין הצדדים, שלרוב מלווה בפיצויי כספי, התנצלות והסרת האמירה ממקום פירסומה. אם הנתבע מרגיש כי התביעה אינה מוצדקת יש בכוחו להביא לידי דחייה שלה.

 

הסיבות לדחיית תביעות לשון הרע

ישנם מקרים ידועים במשפט הישראלי, בהם תביעות לשון הרע נדחו. תביעות לשון הרע יכולות להדחות במספר מקרים:

  • דבר אמת – גם אם לשון הרע יש בה מילים קיצוניות או משפילות, אך מאחוריה עוד דבר אמת, ייתכן והמחוקק יזכה את הנאשם שדיבר לשון הרע. במקרה כזה, לא תיחשב העבירה כהוצאת דיבה.
  • מתינות – על התובע להוכיח כי יש בלשון הרע מן ההשפלה והרכילות, ושהיא מהווה עבורו פגיעה. לעיתים התובע עלול לחוש נפגע אך המחוקק ימצא את אמירת לשון הרע כמתונה דיה שאין בה מן הפגיעה .
  • חוסר בתיעוד – על התובע להוכיח את אמירת או כתיבת לשון הרע. ללא תיעוד (אם הפגיעה נאמרה בעל פה), עלול המחוקק להביא את תביעת לשון הרע לידי תביעה.
  • תגובה נגדית – עם כנגד לשון הרע, הוציא התובע לשון הרע נגדית, אזי יכול המחוקק להכיר בלשון הרע אך לדחות את התביעה.
  • תום הלב – זוהי הגנה מוכרת לתביעת לשון הרע. אם האמירה נאמרה בתום לב ולא משום פגיעה בתובע, יכול המחוקק להכיר בתום הלב ולדחות את התביעה.

 

תביעות לשון הרע שנדחו בשנת 2010

בשנים האחרונות מספר תביעות לשון הרע שהוגשו גדל באופן משמעותי. בשנת 2010 הוכפל מספר תביעות לשון הרע שהוגשו לעומת השנים שקדמו לכך! עם זאת, כמעט מחצית מתביעות לשון הרע נדחו. כלומר מחצית מכלל הפניות שהוגשו בשנה זו.

 

מקרה שבו תביעת לשון הרע נדחתה

מור (שם בדוי), הגישה תביעה כנגד עדי (שם בדוי), גולשת ברשת שהכירה, הלומדת עימה באותו תיכון. עדי כתבה על גבי הדף ברשת החברתית של מור, פוסטים שיש בהם מן ההשפלה והוצאת דיבה כלפיה. מור טענה בתביעה כי כל השכבה צפתה והגיבה ובכך נגרם לה נזק נפשי. המחוקק לא קיבל את עמדתה של מור ולמעשה תביעת לשון הרע נדחתה. בתגובה קבע השופט, כי בתקופה שקדמה לכתיבת הפוסטים על ידי עדי, מור הלבינה פניה של עדי בפני השכבה. עוד קבע כי חלק גדול מהמידע שנכתב על מור ברשת החברתית הינו מן האמת. זהו מקרה מובהק שבו התביעה להוצאת דיבה הינה ברורה, אולם יש לבית המשפט בסיס סביר להביא לתביעת לשון הרע להדחות.

 

ייצוג הולם על ידי עו"ד אורדן ושות'

אם הופנתה כלפיכם לשון הרע, דעו שזכותכם להגיע תביעות לשון הרע. אולם חשוב שתהיו מודעים לקיום תביעות לשון הרע שנדחו. לפיכך, אם הופנתה כהנגדכם תביעה כזו יש ביכולתכם להביא לדחיית תביעת לשון הרע. במקרים כאלה כדאי שתתייעצו עם עורך דין מומחה ותהיו מיוצגים על ידו. משרד עו"ד אורדן ושות' יספק לכם ייעוץ מקצועי והגנה משפטית מטעם עורכי דין המומחים בתחום.

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: