fbpx

תביעות לשון הרע כנגד עורך דין

עורכי דין יכולים להיות ממולחים וחדים. יש להם אינטרס לנצח בכתב התביעה ולהשיג את הטוב שיותר עבור לקוחותיהם. זוהי הסיבה, שלא פעם הם עלולים להתבטא בצורה קיצונית, עד כדי הוצאת לשון הרע כנגד הנתבע ואף כנגד אדם אחר שיש לו נגיעה בכתב התביעה או ההגנה.

דעו, שבמידה ונפגעתם מיד עורך דין, יש באפשרותכם להגיש תביעות לשון הרע כנגד עורך דין, גם אם הפגיעה נעשתה במהלך משפט או הליך משפטי. כל הפרטים במאמר זה. 

 

לשון הרע

מהי לשון הרע וכיצד היא מוגדרת בחוק? לשון הרע הינה כל אמירה שיש בה משום השפלה, ביזוי, הכפשת שם טוב, או פגיעה באדם אחר, לרבות דבר שקר ומירמה וחדירה לפרטיות הזולת. אמירה זו יכולה להיות כתובה או שנאמרה בציבור, באופן גלוי שיש בו מן הפגיעה הפומבית, או מאחורי גבו של האדם. לצורך זה נחשבת גם רכילות כאמירת לשון הרע.

 

הוצאת דיבה

הוצאת דיבה היא מושג הנתבע מתוך לשון הרע. בעוד לשון הרע מתייחס לכל אמירה פוגענית, הוצאת דיבה מתייחסת לאמירה מכוונת שיש בה מן הפגיעה הישירה כלפי אדם תוך הפצת מידע שקרי אשר יכול לפגוע בו ובשמו הטוב. לענייננו זה, הגדרת הוצאת דיבה הינה משמעותית שכן היא נעשית באופן פומבי כשלרוב יש בה מן האינטרס. כשמדובר בתביעת לשון הרע כנגד עורך דין, כפי שיפורט בהמשך, לרוב תהיה התייחסות להוצאת דיבה.

 

תביעת לשון הרע

תביעת לשון הרע כעבירה אזרחית

תביעה מסוג לשון הרע נמנית על הדין הפלילי הנמצא כחלק מהמשפט האזרחי, שמתעסק ובוחן עבירות של אדם כלפי חברו. תחום המשפט עצמו מבקש להביא לידי צדק אזרחי וחברתי ככל הניתן. כל עבירה של לשון הרע המביאה לכדי תביעה, תמנע על הדין האזרחי.

 

הגשת תביעת לשון הרע

כאשר נתקלתם במקרה של לשון הרע או הוצאת דיבה, לרבות על אמירה שיש בה מן ההשפלה או פגיעה בשמכם הטוב, תוכלו להגיש תביעת לשון הרע. לצורך זה, המחוקק הגדיר בחוק מינוחים והגדרות בחוק הנזיקין, שיאפשרו לתובע לשמור על שמו הטוב ואף לקבל פיצויים ממוציא הדיבה, כל עוד הדבר נעשה תוך כוונה ולא מתום לב.

 

הכרת המחוקק בפגיעה אפשרית

אמרו חז"ל "חיים ומוות ביד הלשון". מכאן גם השימוש הציורי בצירוף המילים "לשון הרע", שניתן אפילו לדמיינו כציור ממשי. חז"ל הכירו בכוחן של אמירות רעות ופוגעניות להביא לידי נזק, לעיתים בלתי הפיך. יש בלשון הרע מכדי לפגוע בשמו הטוב של אדם, במעמדו החברתי, ביכולת הפרנסה שלו, בנפשו ואף בגופו.

 

פגיעה נפשית ופיזית בעקבות לשון הרע

המחוקק הגדיר את לשון הרע, כאשר הוא מכיר בהיקף הפגיעה שעלול להווצר בעקבות הוצאת לשון הרע כלפי אדם. הכפשת שמו, שעיקר ומדובר במדות ציבורית, יש בה מן הקלון שיכול לסיים את תפקידו ולהוריד אותו ממעמדו.

לצורך זה, גם פרסום בצהובונים יוכל להחשב לתביעת עין הרע. הנזק הנפשי שעלול להגרם לאדם, יכול להביא להשפעות ארוכות טווח, בין אם בתחושות קשות של השפלה ודיכוי, ולהביא להיבטים של דכאון וחרדה אצל אותו אדם.

הפגיעה הפיזית יכולה להגרם מתוך אותם היבטים נפשיים ולהוביל לפגיעה עצמית. במקרים אחרים, לשון הרע יכולה להיות כה משמעותית כשהיא תוביל להסתה ופגיעה של הסביבה באותו אדם. מכאן, שהמחוקק מתייחס בכובד ראש למקרים של פגיעה נפשית ופיזית בעקבות הוצאת דיבה או לשון הרע.

תביעות לשון הרע כנגד עורך דין
תביעות לשון הרע כנגד עורך דין

תביעות לשון הרע כנגד עורך דין

תביעות לשון הרע ניתן להגיש גם כנגד ערך דין בכל מקרה של הוצאת יבה או הכפשה שאינה במקומה. עוריכ דין נוטים להיות ממולחים וחדים בלשונם כאשר הדבר מגיע לידי תיק שבו ישאפו לזכות. אין זה אומר שכל עורכי הדין כאלה. אך לצערנו אנו נתקלים בתביעות הולכות ומחתרבות כלפי עורכי דין אשר משתמשים בלשון הרע כנגד הצד השני. לפעמים אף ישתמשו באמירות בגוון זה כנגד הדרג המשפטי עצמו.

 

תביעות לשון הרע של אזרחים כלפי עורך דין

אם אדם אשר נתבע או תובע, זכה לאמירה  מכפישה שיש בה מן לשון הרע במהלך משפט או כהתבטאות במהלך הליך משפטי, יוכל הנ"ל להגיש תביעת לשון הרע כנגד אותו עורך דין, אף מחוץ למסגרת התביעה המנהלת. במילים אחרות, אם עורך דין הוציא כלפיכם דיבה, תוכלו לתבוע אותו, גם אם ייטען לאמת בדבריו או להשמעת דבריו כחלק מהליך משפטי. ישנו איסור בפני כל אדם להשתמש בלשון הרע, ולא יוכל עורך דין מן השורה לטעון כי שימש הדבר לכלי בהגנה בבית המשפט.

 

תביעות לשון הרע של אנשי משפט כנגד עורך דין

כאנשי מקצוע חשוב שתדעו שאתם חסינים מהשמעת דברי לשון הרע מפי עורך דין אחר ואף מפי שופט. לפיכך, כל אמירה שיש בה מן ההכשפה של שמכם המקצועי, במיוחד אם נאמרה מתוך "מקום מקצועי" או מתוך רצון להוכחת טענה ודין, תוכלו לתבוע את עמיתכם בתביעת לשון הרע.

 

מקרה שהיה: תביעת לשון הרע כנגד עורך דין על ידי היועמ"ש

בשנה החולפת, שנת 2021, הגישה היועצת המשפטית בבית משפט השלום בפתח תקווה, תביעת לשון הרע כנגד עורך דין. לדבריה, עורך הדין שלח מכתב למספר גורמים בכירים במערכת המשפט ובבית הדין, ובו טען כי מעשיה ופסיקותיה מתאפיינים בשחיתות.

כך, הוא פירט מספר מקרים של העלמת מידע, או פסיקה לטובת נתבע שאינה מתום לב או מתוך חומרת הדין. היועצת המשפטית הגישה תביעת לשון הרע כנגד עורך הדין. לאחר בדיקת הדברים היא נמצאה זכאית, וזכתה לפיצויים מעורך הדין בגובה של 145,000 ש"ח.

 

גובה הפיצוי בתביעת לשון הרע

בתביעת לשון הרע כלפי כל אדם, ובמיוחד כשמדובר בבעל תפקיד המייצג את מערכת המשפט, יכול התובע להיות זכאי לגובה פיצויים גבוה, אם יוכח כי אכן מדובר בלשון הרע שיש בה מן בפגיעה האפשרית באדם. פיצויים נקבעו כלא פחות מ – 50,000 ש"ח.

ניתן לתבוע לסכום כפול במידה ויוכח כי לשון הרע ניתנה   בזדון ומתוך כוונת פגיעה באדם, ואז ניתן לתבוע על סכום של 100,000 שח. כיוון שסכומים אלו נקבעו לפני כשני עשורים, והם צמודים למדד, ניתן לזכות כיום בסכום מקסימלי של 120,000 ש"ח ולהוסיף לכך את סכום הוצאות המשפט שיכול להסתכם גם הוא בגובה של עשרות אלפי שקלים.

 

ניקוי שמו הטוב של התובע

היבט נוסף וחשוב של הפיצוי הינו ניקוי שמו הטוב של אדם, במיוחד כאשר הוא ניזוק על ידי עורך דין. אמירה פוגענית שניתנת על ידי עורך דין, נתפסת לרוב כמאמינה ומהימנה יותר, עקב מקצועו והסמכתו בחוק. לעיתים קרובות לא יהיה ביסוס לאמירה, אך תפקידו של הפוגע משדר מסר ציבורי משמעותי ומכאן שהוכחת אי הנכונות של אמירות הדיבה, הינה משמעותית.

 

ייצוג על ידי עורך דין אורדן

במקרה של תביעת לשון הרע, כדאי להוועץ בעורך דין אורדן, מומחה לתביעות בתחום זה. תביעת לשון הרע כנגד עורך דין עלולה להיות מורכבת ורגישה יותר, עקב מעמדו של הנתבע בחוק, ועל כן דורשת התערבות של עורך דין מומחה ומקצועית. פנו אלינו לקבלת הייצוד המשפטי הטוב ביותר.

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: