fbpx

לשון הרע כעבירה אזרחית

במידה וחוויתם התנסחות לא נאותה כלפיכם או כלפי יקיריכם, דבר הנקרא "לשון הרע" יש באפשרותכם להגיש תביעה אזרחית כנגד מוציא הדיבה. אצלנו במשרד עו"ד דני אורדן ושות', אנו פועלים לייצוג הולם בתביעות אזרחיות, לשמירה על החוק ועל האזרח, מאז שנת 1987.

מהי לשון הרע

לשון הרע היא למעשה ביטוי לכל אמירה, בין שהיא מדוברת או כתובה, בין שהיא נאמרה באופן אישי או פומבי, אשר יש בה מן הפגיעה בכבודו של אדם או של קבוצה. לעיתים תהיה אמירה זו בגדר השפלה או בגדר נזק נפשי. ישנן אמירות אשר נאמרו בזדון בעוד שייתכן ואחרות נאמרו בתום לב ומחוסר הבנה של השלכות האמירה.

 

הוצאת דיבה

הוצאת דיבה גם היא נחשבת כחלק מלשון הרע. הוצאת דיבה הנה אמירה מכוונת כלפי אדם אחר או קבוצה שיש בה כדי להקטין את האדם ואף לשים עליו אות קלון. הוצאת דיבה יכולה להיות אמת אך לרוב מעורבבים בה פרטים שקריים. לעיתים האדם מתויג באופן מסוים שעלול להביא לדחייה חברתית מסוימת או לכדי פגיעה בכבודו.

 

לשון הרע וההלכה היהודית

מושג לשון הרע נזכר ביהדות הקדומה ובהלכה היהודית. הפסוק המקושר ביותר עם הלכה זו הינו פסוק הנזכר בספר ויקרא, פרק יט (טז): "לא תלך רכיל בעמיך". התורה למעשה נותנת לנו הנחייה מפורשת להימנע מרכילות או אמירת דבר אשר יכול להוציא שם רע או לפגוע בכבודו של אדם אחר.

 

חיים ומוות ביד הלשון

לא לשווא אמרו חכמינו חז"ל "חיים ומוות ביד הלשון". יש בכוחן של מילים ליצור ולשנות מחשבות, ובכוחן של מחשבות ליצור פעולות. לא לשווא נתבע הביטוי "מחשבה יוצרת מציאות". יש בכוחן של מילים להרים אדם ולהעניק לו ערך עצמי. רק חישבו על מחמאה מפרגנת שקיבלתם פעם מאדם אחר. כיצד הרגשתם לאחר מכן? יש בכוחן של המילים להרים אדם ברגע. לעומת זאת, מילים שמקורן בלשון הרע, יש ביכולתן להנמיך אדם ולהוריד לו את הערך העצמי.

 

המקרה המצער של דוד – אל מזרחי

דוד – אל מזרחי היה נער טוב לב ונעים הליכות, אשר כל עוולו בכפו היה בצניעותו ובשתיקתו. דוד – אל היה נער דחוי חברתית אשר מדי יום ביומו קיבל אמירות פוגעניות ומשפילות בפרופיל הפייסבוק שלו. האמירות נכתבו על ידי בני כיתתו וקבוצת השווים בבית הספר, כשכל אמירה גררה אחריה שלל הערות נוספות, שיש בהן מכדי לחזק את האמירות המשפילות. "חיים ומוות ביד הלשון" אמרו חז"ל, ובמקרה זה צדקו, כשדוד- אל שם קץ לחייו בעקבות לשון הרע.

לשון הרע כעבירה אזרחית
לשון הרע כעבירה אזרחית

חוק איסור לשון הרע

מדינת ישראל מכירה בלשון הרע כמושג חוקי אשר יש בו כדי לפגוע באדם אחר או באוכלוסיה שלמה. בשל כך, נחקק "חוק איסור לשון הרע". חוק זה אוסר שימוש בלשון הרע לרבות הוצאת דיבה, כדי לשמור על כבודם של בני האדם. האיסור הוש של כל אמירה מדוברת, פומבית או שנאמרה באופן אישי בפני עדים, וכל אמירה כתובה שיש בה ביטוי גנאי או שיש בו משום ההדרה או ההשפלה.

 

לשון הרע כעבירה אזרחית

כיוון שההגדרה ללשון הרע מגובה בחוק, והמדינה מטילה איסור לשימוש בה, הרי שהיא הופכת לעבירה פלילית. מכאן, שאם נאמרה כלפיכם אמירה בגדר לשון הרע, או שהייתם עדים לאמירה כזו, יש ביכולתכם להגיש תלונה במשטרה ולהגיש תביעה לעבירה אזרחית. פעמים רבות לא ננקוט עמדה כאשר מכוונת כלפינו לשון הרע, או שמא נחזיר תגובה רגעית. אולם כאשר יש בכוחה של לשון הרע להיות הרסנית, חשוב לנקוט בצעדים המשפטיים העומדים לצידנו.

 

מהי עבירה אזרחית

עבירה אזרחית נמנית תחת המשפט האזרחי. המשפט האזרחי דן בעבירות ובדינים שבין אדם לחברו, כלומר זהו משפט שמטרתו להביא לידי צדק חברתי כיוון שהוא מתעסק בפרטים באוכלוסיה. כך למשל, עבירה פלילית יכולה להיות מתחום המשפחה, דיני קניין, ודיני נזיקין. לצד המשפט האזרחי עומד גם המשפט הפלילי העוסק בעבירה על נורמות וחוקים שהמדינה תיקננה.

 

הגשת תביעה על לשון הרע כעבירה אזרחית

אם מישהו כיוון לעברכם אמירה המוגדרת כ"לשון הרע" אשר פגעה בכם ובשמכם הטוב בציבור, כדאי שתשקלו להגיש תביעה אזרחית. כיוון שהגשת תביעה כזו יכולה להיות מורכבת ולתבוע אנרגיות רגשיות וזמן רב, אנו ממליצים לעשות זאת במקרים בהם חוויתם פגיעה אשר השאירה בכם חותם קשה. תוכלו להגיש את התביעה באופן עצמאי לבית הדין, או דרך עורך דין שילווה אתכם.

 

ליווי עורך דין מומחה

בהגשת תביעה אזרחית לבית הדין, מומלץ להעזר בליווי עורך דין מומחה בתחום האזרחי. אם מדובר על עבירה קשה שיש בה מן החריגה על החוק באופן משמעותי, כדאי להעזר בעורך דין שמייצג את התחום הפלילי בנוסף לאזרחי. מעבר לליווי והתייעצות עם המומחה, כדאי לקבל ייצוג בבית המשפט, להכנת כתב תביעה והתנהלות אל מול מוציא הדיבה. לעיתים עורך דין המייצג יתנהל מול עורך הדין של המייצג את הנתבע, ויגיע עימו להסדר הולם ולהסרת לשון הרע (במידת האפשר), ובכך יימנע הדיון בבית המשפט מבעוד מועד.

 

ייצוג הולם על ידי עו"ד אורדן ושות'

במקרה של לשון הרע כעבירה אזרחית, פנו אל משרד עו"ד אורדן ושות' להגשת תביעה וקבלת ייצוג הולם אל מול הנתבע ובבית הדין. אל תשארו לבד, ופנו לייעוץ וליווי על ידי המומחים בתחום.

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: