fbpx

לשון הרע כעבירה פלילית

לשון הרע הוא לא רק עבירה אזרחית: הוא עשוי להיחשב גם כעבירה פלילית. "טוב שם טוב משמן טוב", ופגיעה בשמו הטוב של אדם היא חמורה ומתמשכת. בעידן האינטרנט, שכיחות תביעות לשון הרע על דברים שנשארו ברחבי הרשת.

משרד עו"ד אורדן מציג מאמר שיסייע לכם להבין מתי לשון הרע הופך לעבירה פלילית, כדי שתדעו לעמוד על זכויותיכם ולהגן על שמכם הטוב.

 

מה הופך לשון הרע לעבירה על פי חוק?

החוק מתייחס למספר סעיפים ההופכים דברים נאמרים או כתובים ללשון הרע. כדי להוכיח את קיומם של כל אחד מהסעיפים, יש להיעזר בעורך דין מומחה.

 

תוכן הדברים והצגתם

דברים מבזים, פוגעניים או משפילים, או שיש בהם כדי לערער ולפגוע בשמו הטוב של אדם. חשוב להבין כי לא כל דבר הנראה פוגעני לאדם מסוים, ייחשב ככזה על ידי בית המשפט. בית המשפט מתייחס כמבחן קובע למבחן האדם הסביר: האם כל אדם סביר היה נפגע מדברים אלו?

גם צורת ההצגה של הדברים משמעותית לקביעת הפגיעה או ההקשר. אם הדברים מוצגים כעובדה מוגמרת, מן הסתם הציבור שנחשף אליהם מאמין ומסכים אתם. הצגת דבר כדעה אובייקטיבית, לעומת זאת, תקל בחומרת הפגיעה.

 

הפרסום

החוק מכיר כפרסום לעניין זה, לשון הרע ש-

  • "הייתה מיועדת לאדם זולת הנפגע והגיעה לאותו אדם או לאדם אחר זולת הנפגע
  • אם הייתה בכתב והכתב עשוי היה, לפי הנסיבות להגיע לאדם זולת הנפגע"

 

כלומר, כל מקרה שבו דברים נחשפו, או היו עלולים להיחשף, לאדם אחר ולא רק לאדם שדיברו עליו.

 

הנזק

נזק כתוצאה מלשון הרע עלול לכלול פגיעה במוניטין, נזק בעבודה ועד לפיטורין, סכסוך משפחתי או גינוי חברתי, מניעת זכויות כתוצאה מהפרסום, ועוד.

 

מתי הופך לשון הרע לעבירה פלילית?

כוונה

כדי שלשון הרע תיחשב לעבירה פלילית, נוסף על היותה עוולה אזרחית, יש צורך להוכיח שכוונת המפרסם הייתה לפגוע. עורך דין מומחה ידע לזהות כוונה כזו, ואת דרכי ההוכחה הקבילות והאפשריות לה. במקרה של כוונה לבזות ולפגוע, גם הפיצוי הכספי במסגרת התביעה האזרחית הוא גבוה יותר – ועומד על פי 2 מהסכום הצפוי על תביעת דיבה אזרחית.

 

פרסום

אם אכן התרחש פרסום, והדברים המכוונים לפגיעה הגיעו לידי שני אנשים או יותר, לשון הרע הופכת לעבירה פלילית.

לשון הרע כעבירה פלילית
לשון הרע כעבירה פלילית

הליך התביעה הפלילית

איך מגישים תביעת לשון הרע כהליך פלילי? ברוב העבירות הפליליות מנהלת המדינה את ההליך הפלילי, אבל בעבירת לשון הרע, גם אדם פרטי יכול לנהל אותו. הליך זה נקרא: קובלנה פלילית.

 

קובלנה לבית משפט

יש להגיש קובלנה לבית משפט השלום. למרות שהקובל הוא אדם פרטי, ההליך מפוקח על ידי היועץ המשפטי לממשלה שכן זהו הליך פלילי. כלומר, זהו הליך האמור לשקף את האינטרס החברתי הציבורי. עבירה פלילית היא עבירה נגד חוקי החברה, ולא רק נזק לאדם הפרטי. כדי שהתהליך יקבל את התוקף הראוי לו, השונה עד מאוד מיישוב סכסוך בין אזרחים, יש לערב עורך דין מקצועי המומחה בתחום.

במקרים של הגשת קובלנה ללא עורך דין, בית המשפט עשוי אף לכפות על הקובל להשתמש בשירות עורך דין, למשל, בשל התנהלות טרחנית של המשפט.

משהוגשה קובלנה, בית המשפט מגיש העתק שלה לפרקליטות המחוזית. אם זו רואה לנכון לנהל את ההליך במקום מגיש הקובלנה בתוך 15 ימים, היא זו שתעשה זאת.

 

העונש על הליך פלילי

אם בית המשפט קיבל את הקובלנה הפלילית, הוא מרשיע את הנאשם בביצוע עבירה פלילית. בנוסף, העונשים הבאים עלולים להיות מוטלים על הנאשם:

  • עונש מאסר בפועל – עד שנת מאסר
  • עונש מאסר על תנאי
  • פיצוי כספי לתובע, כשגובה הפיצוי עולה משמעותית בגלל הכוונה המוכחת

 

צעדים נוספים בהם רשאי בית המשפט לנקוט לאחר פרסום לשון הרע:

  • הטלת איסור על המשך הפרסום
  • הטלת צו על הסרת הפרסום

 

מתי כדאי להגיש קובלנה פלילית על עבירת לשון הרע?

הגנות אפשריות של הנתבע

שימו לב שהנתבע עשוי לנקוט באחת משתי ההגנות הקבועות בחוק, והמפחיתות משמעותית מעונשו:

הגנת אמת דיברתי

הנתבע יכול להוכיח כי הוא דיבר דברי אמת. הכוונה לאמת אובייקטיבית, מוכחת משפטית ורלוונטית לכל מצב. עם זאת, דברי אמת אין בהם כדי להפחית מחומרת האיסור! שהרי גם פרסום של דברי אמת מבזים ומשפילים עשוי להזיק לאדם ולפגוע בו. בשביל לטעון "אמת דיברתי" יש צורך להוכיח דבר נוסף: הדברים התפרסמו לטובת הציבור, כלומר יש עניין ציבורי בפרסום הדברים.

זוהי הגנה מורכבת. יש פעמים, שכדי להוכיח את אמיתות הדברים הנתבע מוסיף להכפיש ולבזות את התובע עוד ועוד. לכן, כדאי להיוועץ בעורך דין מומחה ומשופשף, שמכיר את התחום ויודע היכן עובר הגבול הדק, בין הגנה משפטית מותרת לבין הכפשה נוספת, מיותרת ואסורה.

הגנת תום לב

שם כולל להגנה הננקטת במגוון סיטואציות, שבהן המפרסם עשוי לטעון כי פרסם את הדברים בתום לב. הגנה זו מוציאה מעיקרה את הטענה של פגיעה בכוונת מכוון, ולכן ננקטת פעמים רבות כהגנה מפני תביעת לשון הרע פלילית. דוגמאות להגנת תום הלב הן:

  • הנפגע הוא בעל תפקיד ציבורי
  • ביקורת על יצירה של הנפגע
  • אי ידיעת ההקשר שיצר את הפגיעה

 

הגנות אלה אפשריות במקרים מסוימים. כדי לדעת אם הן אפשריות ועד כמה, יש להיוועץ בעורך דין מיומן שידע להעריך את כדאיות התביעה הפלילית.

לסיכום, לשון הרע היא עבירה חוקית ומוסרית הפוגעת ביחיד ובחברה. לשון הרע יכולה להיחשב גם כעבירה פלילית, שהליכים פליליים חלים על הנאשמים בה. כדי לנהל את ההליך הפלילי בבית המשפט יש להיעזר בעורך דין מומחה הבקיא ברזי החוק ולא מסתייג מאף גוף או אדם, שידע להוכיח כי אכן נעשתה לנפגע עבירה פלילית.

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: