fbpx

ביקורות וחקירות מע"מ מה הן, ואיך מתכוננים אליהן

כבעלי עסק או עצמאיים, אנחנו תמיד מפחדים מהיום בו ייכנס בדלתנו נציג רשויות המיסים לביקורת או שנקבל מכתב מרשויות המיסים שקורא לנו להגיע לחקירה. בין אם מדובר במס ההכנסה או במע"מ, לרובינו יש נטייה לחשוב כי אם קיבלנו את הזימון, או שהגיע אלינו נציג לביקורת, כנראה שעשינו משהו חריג ועלינו לפחד.

אבל זהו לאו דווקא המקרה, הרי העובדה שרשות המיסים חושדת בנו לא קובעת את אשמתנו באופן אוטומטי. על כן, נלמד את ההבדל בין חקירה לביקורת מע"מ כדי לפזר את מסך הערפל ולהנגיש את ביקורות וחקירות המע"מ. על כן, הכנו עבורכם מדריך מפורט שיעזור לכם להתכונן לביקורת בצורה נכונה.

מה היא ביקורת מע"מ?

ביקורות המע"מ, נועדו על מנת להשאיר את היד של רשויות המיסים על הדופק בכל הנוגע לעבירות ועברייני המיסים. כאשר מדובר בביקורות המע"מ, רשויות המיסים יכולות להגיע לביצוע את הביקורת מ-2 סיבות עיקריות.

ביקורת רנדומלית – אז כן, לפעמים יגיעו נציגי רשויות המיסים לביקורת המע"מ באופן רנדומלי לחלוטין. זהו התרחיש הטוב ביותר בעבורנו, כי הוא בעצם אומר שאין כנגדנו חשדות כלל אך רשות המיסים כן מעוניינת לוודא כי אנחנו פועלים על פי החוק. במידה וזוהי בדיקה רנדומלית, אל תפחדו, והעבירו את כל החומרים שבידכם לנציגי רשויות המס והבדיקה כנראה תיגמר מאוד מהר.

ביקורת לפני חקירה – כאשר אין בידי רשויות המיסים די ראיות בכדי לזמן את בעל העסק לחקירת מע"מ, הם ינקטו בפעולה של ביקורת מע"מ על מנת להשיג ראיות נוספות כנגד אותו הנחשד. במקרה כזה, כנראה שמישהו אי שם במשרדי המיסים ישב ובחן את הנתונים שלכם והחליט כי משהו אינו מסתדר ועל כן שלח נציגים על מנת לבחון את המקרה מקרוב. יש לזכור כי גם אם רשויות המיסים בוחנות וחושדות בנו אין סיבה להירתע כל עוד אנו בטוחים שלא ביצענו עבירות מס כלל.

ביקורות וחקירות מע"מ מה הן, ואיך מתכוננים אליהן
ביקורות וחקירות מע"מ מה הן, ואיך מתכוננים אליהן

איך מתכוננים לביקורת המע"מ?

את ביקורות המע"מ, לא נוכל לצפות מראש. ביקורות המע"מ נעשות ב"הפתעה" מוחלטת על מנת לתפוס את אותו בעל העסק או העצמאי לא מוכן. למרות העובדה שאנחנו לא יכולים לדעת מתי תגיע ביקורת המע"מ, אנחנו בהחלט יכולים להתכונן אליה.

כדי להכין את עצמכם כראוי לביקורת המע"מ וודאו כי כל הנתונים הקשורים בתשלום המיסים ב-7 שנים האחרונות נמצאים באופן מסודר וכרונולוגי בבית העסק. דאגו לעבור על הספרים שלכם לעיתים תכופות ביחד עם רואה החשבון על מנת לתפוס כל טעות, קטנה או גדולה לפני שרשות המיסים תגלה עליה.

 

מה היא חקירת מע"מ?

כאשר מבוצעת חקירת מס כנגד אדם, במרבית המקרים יש ממה לחשוש. כאשר רשות המיסים פותחת בחקירה כלכלית כנגד בעל העסק, הדבר יצביע על העובדה שיש בידי רשויות המיסים ראיות לעבירות מס שבעת החקירה תצטרכו להסביר לפרטים.

המטרה הסופית בחקירת מע"מ, היא לאגור ראיות נוספות מבעל העסק על מנת לבסס כתב אישום כנגדו. במקרים הטובים, בעל העסק יחויב בתשלום קנסות, אך במקרים הגרועים בעל העסק עלול להיות מורשע בפלילים ואפילו לרצות עד 7 שנות מאסר בפועל.

 

איך מתכוננים לחקירת מע"מ?

בכדי שנוכל להתכונן כראוי לחקירת המע"מ, נצטרך לנקוט במספר פעולות שונות על מנת לוודא כי אנחנו מוגנים מפני רשויות המיסים האימתניות. להלן 5 חוקי ברזל להתכוננות לחקירת המע"מ.

  1. אל תהססו, התקשרו לעורך דין במהרה! – החוק הזה הוא החוק הראשון ברשימה שלנו לא לחינם. הרי אנחנו, האזרחים הפשוטים שאינם מעורים בחוקי המיסים או חוקי החקירה לעולם לא נצליח להתנהל בחקירת המע"מ באותו אופן בו מתנהל עורך דין מיסים ממולח. כשקיבלתם את הזימון הראשוני לחקירה, בין אם בכתב או בזימון טלפוני, קריטי שתתקשרו באותו הרגע לעורך דין המיסים שכן כל שלב מוקדם בעת הזאת יכול לקבוע את גורלכם.
  2. כל מה שאת אומרים עלול לשמש כנגדכם בחקירה עצמה – כולנו מכירים את המשפט הקלישאתי שמופיע בסוף כל סדרת פשע אמריקאית : "כל מה שתגיד יוכל לשמש כנגדך בבית המשפט". אז כשמדובר בחקירות המע"מ המשפט הזה רלוונטי במיוחד. במידה והזימון לחקירה מתבצע בטלפון, נציג המיסים יחפש אתכם בלשונכם ואם חלילה תפלטו משהו שלא הייתם אמורים להגיד, נציג המיסים ישמח במיוחד וידע כי הנה, תפסנו אותו. כדי לצאת מהשיחה מורווחים, נמליץ להמעיט כמה שאפשר במידע ורק לדלות מהחוקר את פרטי החקירה עצמה. אם החוקר ממשיך בחקירתו ומנסה לדלות מכם מידע באופן טלפוני נמליץ לכם להפנות אותו לעורך הדין שלכם שידע לענות על השאלות בצורה הטובה ביותר.
  3. בחרו לשמור על זכות השתיקה – זכות השתיקה היא זכות שקיימת עבורכם גם בעת חקירת המע"מ. כאשר מדובר בזכותו של נחשד בעבירה כלשהיא, זכות השתיקה שלו הופכת לזכות שתיקה מוחלטת שהיא המומלצת ביותר עבור מרבית הנחשדים. בעת החקירה, אל תענו על כל שאלה שיכולה להעלות את החשד כנגדכם ותאמרו לחוקר המע"מ שאתם בוחרים בזכות השתיקה.
  4. נשמו עמוק והתרכזו במה שאתם אומרים – זו לא משימה פשוטה להירגע ולעקוב אחרי כל דבר שאנחנו אומרים כשאנחנו נמצאים תחת לחץ רב כמו בחקירת המע"מ. אבל, הדברים שאנחנו אומרים הם לגמרי משהו שיכול להציל או להפיל אותנו בעת חקירת המע"מ. לאחר החקירה, הקדישו כמה זמן שרק צריך על מנת לקרוא בקפדנות את הודעתכם, המרכזת את כל השאלות אותן שאל החוקר ואת כל התשובות אשר אתם נתתם. במידה ויש חריגה ולו במילה אחת, סרבו לחתום על ההודעה שכן היא איננה מדויקת. זכרו! ההודעה מהווה ראיה לכל דבר ועניין ובמידה ואתם חתומים על ההודעה, לא תוכלו לחזור בכם ממנה.
  5. מסמכים חשבונאיים –  במידה והחוקר מתשאל אתכם בנודע למסמכים חשבונאיים, אל תשלפו אף תשובה מהמותן והקפיד לחשוב כמה רגעים האם התשובה שלכם מדויקת. במידה ועניתם תשובה שאיננה מדויקת, המענה השגוי שלכם עלול לגרור את החוקר לחשוב שאתם כנראה משקרים ומנסים להטעות אותו.

 

לסיכום – דני אורדן עורך דין ורואה חשבון, הבחירה הנכונה לייצוג בחקירות המע"מ

כאשר מדובר בביקורת מע"מ, לרוב לא נהיה מודעים למועד שלה ועל כן נצטרך לנקוט בפעולות באופן רציף לאורך כל השנה על מנת לשמור על תקינות המסמכים החשבונאיים שבידנו שיוכלו להפליל או להציל אותנו בעת הביקורת. במידה וזימנו אותנו לחקירת מע"מ בכתב או בטלפון, עלינו לעצור הכל ולהתקשר לעורך דין לענייני מיסים באופן בהול כדי שיוכל ללוות אותנו מההתחלה ועד הסוף.

עורך דין דני אורדן, מכיר את רשויות המיסים ממש כמו כף ידו בשל היותו פקיד שומה לשעבר. כאשר אנחנו פונים לבחירת עורך דיו מיסים לייצוג בחקירת המע"מ חשוב שנבחר בעורך דין שמכיר את חוקי המיסים היטב אך גם בעל ידע נרחב בעולם ראיית החשבון ככלל ורשויות המיסים בפרט. בעת ייצוג הלקוח, עורך דין דני אורדן מסוגל להסתכל על התמונה הכוללת הן בפרספקטיבה משפטית והן בפרספקטיבה פיננסית ובכך יכול להציל אותנו מעונשים כבדים.

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי: