fbpx

לא יוצאים פראיירים מול הבנק: מתי תהיה עילה לתביעה מול הבנק?

אין כמעט אדם שלא חווה בשלב זה או אחר אכזבה, תסכול או עוגמת נפש מהשירות שניתן לו על ידי הבנק שלו. אולם במקרים מסוימים הדבר חורג מאי שביעות רצון בסיסית כאשר מתרחשת הפרת זכויות ממשית כנגד לקוח של הבנק, שבגינה נגרמת לאותו אדם פגיעה כלכלית או אחרת.

ברוב המקרים אמנם, מדובר על פגיעה שולית יחסית, שמבחינת מרבית האנשים אינה מצדיקה את הטרחה הכרוכה בנקיטת צעדים משפטיים ולבטח בהתחשב בעובדה שהבנקים מגינים על עצמם באמצעות סוללת עורכי דין מיומנים.

יחד עם זאת, בהחלט קיימים שבהם שיעור הנזק שגרמו מחדלי הבנק כלפי הלקוח, הוא כזה שמצדיק בדיקה מעמיקה של האפשרות להגשת תביעה כנגד הבנק. מתי תהיה עילה לתביעה מול הבנק – זו כמובן שאלה שרק עורך דין בנקים מנוסה, יכול לענות עליה בוודאות בהתאם לנסיבות של כל מקרה לגופו. אך בשורות הבאות נסביר באילו מקרים קיימת היתכנות להגשת תביעת פיצויים.

מתי תהיה עילה לתביעה מול הבנק?

הגשת תביעה כנגד בנק, היא לא עניין חריג במיוחד בנוף המקומי. אולם לא כל התביעות המוגשות נגד בנקים בישראל, בהכרח מולידות פיצוי ללקוח, שמצדיק את הטרחה, אם בכלל מחליט בית המשפט לפסוק לטובת התובע.

על מנת שניתן יהיה לדעת מבעוד מועד האם שווה להשקיע זמן ומאמץ בהגשת תביעה משפטית כנגד הבנק, צריך להכיר את העילות שהחוק מכיר בהן, להגשת תביעות כנגד מוסדות בנקאיים. ככלל, ישנן חובות מסוימות אשר חלות על גופים בנקאיים שכל הפרה שלהן מטעם הבנק, עשויה לשמש כעילה קבילה לכך שהלקוח שנפגע מאותה הפרה, יתבע פיצויים מהבנק.

לא יוצאים פראיירים מול הבנק מתי תהיה עילה לתביעה מול הבנק?
לא יוצאים פראיירים מול הבנק מתי תהיה עילה לתביעה מול הבנק?

החובות המוטלות על הבנקים

כאמור, על הבנקים בישראל מוטלות חובות שונות כלפי ציבור לקוחותיהם, אשר תקפות ביתר שאת ביחסים שבין הבנק ללקוח לעומת יחסיו של הלקוח עם כל גוף מסחרי אחר.

החובות העיקריות של הבנקים כלפי לקוחותיהם הן אלו:

  • חובת השמירה על אמון הלקוח והימנעות מהפרתו
  • חובת הזהירות כלפי הלקוח ונכסיו
  • חובת ההגנה על האינטרס של הלקוח
  • חובות חוזיות ונזיקיות במקרי רשלנות בנקאית
  • מחויבות לתום לב מצד הבנק בהתנהלותו מול הלקוח, לרבות תום לב בהעמדת אשראי בנקאי
  • החובה להימנע מהסתרת מידע חיוני במסגרת ניהול משא ומתן עם לקוחות לקראת כריתת הסכמים

 

במקרים של הפרה יסודית של אחת או יותר מן החובות הללו מצד הבנק, ללקוח הנפגע מכך עשויה לקום עילה להגשת תביעה נזיקית כנגד הבנק בעזרת עורך דין דיני נזיקין המתמחה בדיני בנקאות. בתי המשפט הדנים בתביעות אלו, בוחנים את חובת הבנק ואחריותו כלפי הלקוח, באור שונה מזה שבו הם בוחנים את חבותה ואחריותה של חברה מסחרית פרטית מסוג אחר.

 

הנסיבות שבהן יש מקום לשקול את הגשתה של תביעה כנגד הבנק

אם אתם סבורים כי הבנק שלכם פעל באופן בלתי תקין כלפיכם, יש מקום לפנות לעו"ד בנקים שיספק לכם הכוונה משפטית ויאמוד את קיומה של עילה מבוססת להגשת תביעה. בשורות הבאות נסקור מדגם מצומצם של דוגמאות לסיטואציות קלאסיות שבהן אנשים בוחרים לתבוע בנקים כיום. לרוב, זה קורה בהקשר להלוואות, עמלות, תנאי אשראי, צ'קים שחזרו, מימוש משכנתאות או ניהול השקעות בלתי תקין.

 

תביעה מול הבנק על רקע גביית עמלות בלתי תקינה

גביית עמלות ביתר או גבייה של עמלות גבוהות, הן בין הנושאים העולים לדיון תדיר בהקשר ליחסים בין הבנקים ללקוחותיהם. עם זאת, כיום, בעקבות חקיקת חוקים המעודדים שקיפות בפעילות הבנקים מול לקוחותיהם, חלה על הבנקים החובה לספק ללקוח מידע מלא וברור בדבר העמלות הנגבות בגין כל פעולה בנקאית וזאת לפני ביצועה בפועל.

זאת בנוסף לחובת הבנק לדווח ללקוחותיו על שיעור העמלות הכולל שנגבה מחשבונותיהם בתדירות של לפחות פעמיים בשנה. בהתאם לכך, ככל שנגבו מחשבונכם עמלות בשיעורים שגויים או שלא היו אמורות להיגבות כלל, ואף שפניתם לבנק בנושא, הוא עומד בסירובו להשיב לכם את הסכומים שנגבו, יש בהחלט מקום להסתייע בעו"ד לדיני בנקאות כדי לבחון את סיכויי ההצלחה בתביעת פיצויים כנגד הבנק.

 

תביעות כנגד הבנק על רקע שינוי מסגרת אשראי

לרוב תושבי ישראל יש מסגרת אשראי שעליה הם נשענים להוצאותיהם השוטפות. הדבר נכון אף יותר לבעלי עסקים בדגש על עסקים קטנים, שקו האשראי שלהם הוא קריטי לניהול המשכי של פעילותם הפיננסית והעסקית השוטפת. אף שבמשך עשורים, הבנקים בישראל אפשרו ללקוחותיהם הפרטיים והעסקיים לחרוג ללא בעיה ממסגרת האשראי שלהם, כיום הדבר אינו אפשרי הודות לשינויים שיזם המפקח על הבנקים.

בעקבות זאת, כל חשבון החורג ממסגרת האשראי שלו, נכנס לסטטוס של חשבון מוגבל, מה שמוביל להקפאת מסגרת האשראי שבתורה, גורמת לדחיית צ'קים, הגבלת סכומי הכסף המזומן שניתנים למשיכה בכספומטים ולהפסקת העברתם של תשלומים מחשבון העו"ש.

הגבלות אלו יכולות למוטט עסקים, שמאבדים לפתע את היכולת לעמוד בהתחייבויותיהם כלפי הספקים שלהם. לאור ריבוי מקרי הקפאת מסגרת אשראי בניגוד לחוק, ישנם לא מעט עורכי דין שמתמחים כיום בהגשת תביעה נגד בנקים בעילה זו.

 

לא יוצאים פראיירים מול הבנק – מתייעצים עם עורך דין בנקים מנוסה

אם אתם חשים כי הבנק שלכם גרם לכם לעוול או לעוגמת נפש, אינכן חייבים לשבת בידיים כבולות ולקבל את רוע הגזירה. התייעצות עם עורך דין טוב לענייני בנקאות, יכולה להפוך את הקערה על פיה, ככל ותתגלה עילה מוצקה להגשתה של תביעה נזיקית כנגד הבנק.

כמובן, למיומנות והניסיון המקצועי שצבר עורך הדין בתיקים דומים לשלכם, יש משקל רב ותרומה משמעותית לסיכויי ההצלחה בתיק שלכם. לכן אל תהססו לבקש מעורכי הדין שאתם פונים אליהם, המלצות מלקוחות קודמים ודוגמאות לסיפורי הצלחה במקרים רלוונטיים.

 

הסיבה שלא מומלץ להתמודד עם תביעת הבנק ללא סיוע משפטי מקצועי

גם אם הגעתם למצב בו אתם שוקלים את הגשתה של תביעה מול הבנק שלכם ויודעים שהחוק לכאורה לצידכם לאור זאת שיש לכם עילה לכך, ייצוג משפטי מקצועי מעורך דין בנקים טוב, הוא חיוני להתמודדות מוצלחת עם סוללת עורכי הדין המגינה על הבנק.

ישנו צורך בהכרת המערכת הבנקאית מקרוב, והכרת הפסיקה המקובלת והתקדימים בתביעות נגד בנקים בישראל, כדי להצליח להוכיח את זכאותכם לפיצויים בסכום גבוה. ללא המיומנות המשפטית הזו, הגשת תביעה בנקאית עלולה להתגלות כבזבוז זמן משווע במקרה הטוב, או כטעות יקרה במקרה הרע.

 

לסיכום

במדריך זה סקרנו חלק קטן מן העילות המוכרות להגשת תביעות כנגד בנקים. כמובן, ישנן עילות נוספות שלא פירטנו אודותיהן כאן, מפאת קוצר היריעה, ולכן בכל מקרה שיש חשד להתנהלות בלתי תקינה מצד הבנק, כדאי לפנות לעו"ד עם ניסיון רב בהגשת תביעות בנקים שיוכל לאמוד את ההצדקה והכדאיות לנקיטת הליכים משפטיים.

אנו במשרד עורכי דין דני אורדן, נשמח לספק לכם הכוונה וסיוע משפטי איכותי לשם מימוש מלא של הזכויות שלכם. פנו אלינו כעת!

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
תביעה בסדר דין מקוצר

תביעה בסדר דין מקוצר הינו הליך משפטי בו מוגשת תביעה על סכום קצב ידוע מראש, כאשר למגיש התביעה- לתובע, יש ראיה מוצקה בכתה שמוכיחה את

קרא עוד »