fbpx

דיווח על העלמת מס – כל מה שצריך לדעת

העלמת מס, היא תופעה המהווה חלק בלתי נפרד מהנוף הכלכלי המורכב של מדינת ישראל, ויש לה השלכות מרחיקות לכת הן על תקציב המדינה והן על מתן השירותים הציבוריים. לכן העלמת מיסים טומנת בחובה פוטנציאל לסנקציות מיסויות, כלכליות ועונשיות נרחבות מצד המדינה.  מעבר למדיניות הענישה בעבירות העלמת מס, מדינת ישראל חותרת להפחית את היקף התופעה באמצעות העמדת מנגנונים לדיווח על עבירות מס לרשות תושביה. במאמר זה, נפרט בנושא דיווח על העלמת מס – כל מה שצריך לדעת, ונשפוך אור על המשמעות של הליכי גילוי מרצון.

 

מה ההצדקה לדיווח על מקרי העלמת מס לרשויות המס בישראל?

דיווח על מקרי העלמת מס הוא צעד מכריע בשמירה על שלמותה של כל כלכלה, והוא מקבל משנה תוקף מיוחד במדינות עם מערכות מס מורכבות כמו ישראל. עבירות העלמת מס נעות בין מקרים פשוטים חסרי כוונה פלילית וכלה בתוכניות מורכבות שנועדו להתחמק בכוונה מתשלומי מס בהיקפים גדולים מאוד, כאשר כולן משפיעות על הכנסות הממשלה ממיסים ועל אספקת שירותים ציבוריים חיוניים עבור תושבי המדינה. לאור המורכבות והמשמעות של נושא זה, וההשפעה של השלכות העלמת המיסים על כל אחד ואחת מאיתנו כתושבי המדינה, ברורה לכאורה ההצדקה לדיווח על מקרי העלמת מס.

אולם כאשר מדברים על דיווח על העלמת מס – כל מה שצריך לדעת אינו מסתכם באמור לעיל.
קשה להתעלם מן הקשר הכלכלי הרחב יותר, המביא אנשים לא מעטים בישראל – בדגש על בעלי עסקים קטנים ובינוניים שנאבקים לשרוד במציאות הכלכלית המאתגרת של ימינו, להתפתות לביצוע העבירה כדי להגדיל את שורת הרווח שלהם. לאנשים אלו, אין לכאורה תמריץ מיוחד לדיווח על העלמת מיסים שביצעו, למעט הצורך לפטור את עצמם מאיום העונשים, ההגבלות עסקיות והקנסות שעלולים להיות מנת חלקם, באם העלמת המיסים שביצעו תיחשף בידי הרשויות. המחוקק כמובן מודע לעניין זה ולכן ניתן פתח לדיווח עצמי אנונימי, במסגרת הליך שנקרא "גילוי מרצון", שאודותיו נרחיב בהמשך.

דיווח על העלמת מס - כל מה שצריך לדעת
דיווח על העלמת מס – כל מה שצריך לדעת

 

מאילו סיבות אנשים מדווחים על העלמת מס?

אזרחים המחזיקים במידע על עסקים המעורבים בהעלמת מס יכולים לדווח על מקרים כאלה לרשות המיסים ממגוון סיבות. לעיתים הדבר מתבצע על רקע אי שביעות רצון מהתנהלותו הכוללת של בית העסק ובמקרים אחרים, בעקבות מחלוקת על סירוב של בעל העסק לספק קבלות או חשבוניות כחוק ללקוחותיו, וכמובן – ישנם גם דיווחים המתבצעים ממניעים אישיים או משיקולים אסטרטגיים הנובעים מתחרות עסקית ורצון לפגוע במתחרים (מה שמוליד לעיתים גם דיווחי סרק על העלמת מס שלא נעשתה בפועל).

ניתן לבצע דיווחים אלו בטלפון, במייל או בפקס למוקד ייעודי שנקרא "קו הצדק" ברשות המיסים. "קו הצדק" מטפל בעבירות מס הקשורות למס הכנסה, מס ערך מוסף (מע"מ), ומכס. העיקרון הבסיסי מאחורי הקמת קו דיווח זה הוא להגביר את המאבק בהעלמות מס וכסף שחור, תוך רתימת הציבור למטרה, ומתוך הבנה שהתמריץ לדיווח עשוי להיות מונע על ידי מניעים שונים – החל מחשיפת שיטות עסקיות מזיקות ועד לקידום סולידריות חברתית.

בנוסף לכך כאמור, בעלי עסקים מוסרים לעיתים דיווח על העלמת מס בעסק שלהם עצמם, כדיווח עצמי המתבצע באופן אנונימי לרשות המיסים, על מנת להימנע מהשלכות פליליות שעלולות להגיע אם העבירה תתגלה.

 

איזה מידע נמסר לרשות המיסים במסגרת דיווח על העלמת מס?

על האזרח המדווח על העלמת המס, למסור לרשות המיסים פרטים רלוונטיים אודות העסק/ים העוסקים בהעלמת מס, לרבות הכנסה לא מדווחת או שיטות עבודה בלתי חוקיות. על סמך המידע שהתקבל, רשות המיסים פותחת בחקירה. במידה והחשדות יתבררו כמבוססים, עלול להיפתח מבצע סמוי לחקירת מס בבית העסק, אשר בהתאם לאיכות הראיות עלול להוביל להטלת קנסות ולהגשת כתבי אישום פליליים נגד מעלימי המס.

 

מה לגבי דיווח עצמי על ידי מעלימי מס?

היבט חשוב נוסף בדיווח על העלמת מס הוא הליך הגילוי מרצון, המאפשר לאנשים שהעלימו מס וביצעו עבירות נלוות להתייצב, להסדיר את חובות המס שלהם ולהימנע מהליכים פליליים. נוהל הגילוי מרצון יושם מספר פעמים בשנים האחרונות, כאשר התקופה האחרונה שבה הוא יושם במלואו, החלה מתחילת 2018 ועד סוף 2019.

 

מה תכליתם של הליכי "גילוי מרצון"?

המטרה העיקרית של הליך זה היא לצמצם את היקפה של תופעת ההכנסה הלא מדווחת ולעודד אנשים להסדיר את ענייני הכספים שלהם על ידי תשלום המיסים החלים עליהם כחוק.

הליך גילוי מרצון זמין לאוכלוסיית העצמאים ובעלי החברות וכל אזרח המחזיק בנכסים לא מדווחים בארץ או בחו"ל, כגון חשבונות בנק בחו"ל, נדל"ן, נכסים זרים ועוד.

 

התמריץ לדיווח על העלמת מס באמצעות הליך גילוי מרצון

העלמת מס היא עבירה פלילית שעשויה להתבצע בדרגות חומרה שונות ולגרור עונשים בהתאם לכך. הסיכונים הפוטנציאליים העומדים בפני מעלימי מס הם מהותיים ומגוונים, החל מעונשים כספיים ועד למאסר ורישום פלילי לכל החיים. מכאן שהליך הגילוי מרצון מעניק יתרון משמעותי למי שמוצא עצמו, בכוונה או שלא בכוונה, מעורב בעבירות מס ובהעלמת מיסים בדרגה כזו או אחרת.

 

כיצד מומלץ להסדיר את הדיווח על העלמת מס?

כדי לבצע בהצלחה הליך גילוי מרצון, מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין המתמחה בפלילים ובמיסוי, כמו עו"ד דני אורדן. תהליך זה כרוך בבירוקרטיה נרחבת ואינטראקציות עם רשויות המס המחייבות ידע מקיף בתחום המיסוי והיכרות עם ההליך הספציפי. לצורך זה, יש גם להגיש בקשה מסודרת ומפורטת הכוללת גילוי מלא של כל הנכסים הרלוונטיים. עם זאת חשוב לציין, ניתן להגיש בקשה רק אם לא נפתחה חקירה מתמשכת של רשות המיסים ואם לא ידוע לרשויות על עבירות מס קודמות שביצע המבקש. לכן, חיוני להגיש בקשות גילוי מרצון מוקדם ככל האפשר ובליווי משפטי מקצועי.

 

האם האנונימיות של הנישום נשמרת לאורך כל הליך הגילוי מרצון?

ניתן לשמור על אנונימיות מוחלטת בעת התמודדות עם רשות המיסים עד הגעה להסכמה עם הנישום בדבר אישור הבקשה והסדרת חבויות המס. לאחר הגשת המסמכים, רשות המיסים בוחנת את הבקשה. אם הבקשה לגילוי מרצון מאושרת, זהות הנישום מתגלה, המיסים המתאימים משולמים וההליך מסתיים ללא כל הליכים פליליים או אישומים ובכך מבטל את הסיכון הפלילי. עם זאת, חשוב לציין שהיבט זה של דיווח על העלמת מס הינו מורכב, בירוקרטי ביותר, וטומן בחובו סיכון של הפללה עצמית אם אינו מנוהל כראוי. לפיכך, אנו ממליצים בחום לבקש הדרכה של עורך דין מס מנוסה לאורך כל התהליך כדי להבטיח תוצאה מוצלחת.

 

דיווח על העלמת מס – כל מה שצריך לדעת: סיכום

מאבק בהעלמות מס מצריך מאמץ קולקטיבי, ודיווח על מקרים של העלמת מס הוא צעד חיוני לשמירה על הגינות ושלמות במערכות הכלכליות שלנו. בין אם יש לכם ידע ממקור ראשון על עבירות מס ובין אם אתם נמצאים במצב הדורש גילוי מרצון, פנייה לסיוע משפטי מעורך דין מס מיומן היא חיונית להתמודדות יעילה עם המורכבות של תהליך הדיווח, הבטחת עמידה בחוק ומזעור סיכונים. קחו שליטה על ענייני המס שלכם עוד היום ופנו אל עו"ד דני אורדן – רו"ח, כלכלן ועורך דין מס ותיק ומהימן, כדי לשמור על האינטרסים שלכם.

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
להעלמת מס השלכות משמעותיות הן על המדינה והן על אזרחיה. זה מערער את הכנסות הממשלה ממסים, ומשפיע ישירות על אספקת שירותים אזרחיים חיוניים. יתרה מכך, העלמת מס מנציחה נטל בלתי הוגן על משלמי המסים הישרים, ופוגעת בשלמות הכוללת של המשק. דיווח על העלמות מס הוא חיוני כדי להבטיח נשיאה שווה בנטל ועל מנת לחייב את מעלימי המס לשאת באחריות למעשיהם. על ידי דיווח על עבירות כאלה, אנשים תורמים למאבק בהתנהגות בלתי הולמת פיננסית, מסייעים לקידום סולידריות חברתית ומאפשרים שמירה על עקרונות ההגינות הכלכלית.
פנייה לסיוע משפטי מעורך דין מיסים היא מומלצת מאוד בטיפול בענייני העלמת מס. חוקי המס והנהלים לדיווח על העלמת מס הם מורכבים, והדרכה נכונה מבטיחה שאנשים יתנהלו בתהליך הדיווח בצורה יעילה שלא תסכן את זכויותיהם והאינטרסים שלהם. עורך דין מס יכול לספק תובנות חשובות, להבטיח עמידה בדרישות החוק ולמזער את הסיכונים הכרוכים בחשיפה עצמית. על ידי הסתייעות בעורך דין מסים בקיא כמו עו"ד דני אורדן, נישומים יכולים להגן על זכויותיהם, לצמצם את המהמורות הפוטנציאליות שמזמן הממשק עם רשות המסים, ולהגיע לפתרון הטוב ביותר בעת דיווח על העלמות מס או בהליכי גילוי מרצון.
עבירות מס של עצמאיים

עבירות מס של עצמאיים הפכו להיות בשנים האחרונות דבר שכיח במיוחד, כאשר עצמאיים רבים מנסים את מזלם ולא מדווחים בצורה נכונה על ההכנסות לרשויות המס.

קרא עוד »
החוק בנושא מיסוי בינלאומי

כידוע, במרבית מדינות העולם נדרשים האזרחים לשלם מיסים שונים, המתקיימים גם עבור אנשים פרטיים, באותה מידה שהם מתקיימים עבור גורמים מסחריים. חברות שיש להן סניפים

קרא עוד »
עורך דין עבירות מס 

אחת העבירות הנפוצות ביותר, אם לא הנפוצה ביותר בעולם העסקים והכלכלה, הינה עבירת המס. בכל מדינה מתוקנת, תשלומי המס נועדו לממן את הפעילות השוטפת של

קרא עוד »
חברת ארנק

גביית מיסים הוא הדרך העיקרית של כל מדינה בכלל, ועל אחת כמה וכמה של מדינה  מתוקנת, להשגת מימון וכספים אשר מסייעים לה לשמור על מנהל

קרא עוד »