fbpx

תשלום כופר לרשויות המיסים – מתי זה מתאפשר?

תשלום כופר הוא אלטרנטיבה מקובלת להליכים פליליים כנגד נישומים שעברו עבירת מס הכנסה, עבירת מע"מ, עבירת מיסוי מקרקעין או עבירה על פקודת המכס או חוק מס הקנייה. בשורות הבאות נבחן לעומק את האפשרות לתשלום כופר לרשויות המיסים – מתי זה מתאפשר? מי אחראי לאשר את תשלום הכופר ובאילו תנאים? ובמי ניתן להיוועץ בנוגע למהלך זה? כל התשובות בהמשך.

תשלום כופר לרשויות המיסים – מתי זה מתאפשר ומי אחראי לאשר?

תשלום כופר לרשויות המסים מתאפשר בהתאם לשיקולן של רשויות המס, הבוחנות את הזכאות של המבקש להמרה ההליך הפלילי בגין עבירות על חוקי ניהול הספרים, בתשלום של כופר, על פי אמות מידה שונות. הגורם המוסמך לעשות זאת הוא ועדת כופר הפועלת מטעם רשות המיסים.

 

מערכת השיקולים של רשות המסים לעניין אישור בקשות כופר

ישנם שיקולים שונים שנכנסים לתמונה בהקשר לקבלת ההחלטה אם לאשר בקשה של נישום העומד לקראת הגשת כתב אישום בגין עבירות מס, לתשלום כופר כחלופה לכתב האישום. להלן השיקולים המובאים בחשבון על ידי ועדת הכופר של רשות המיסים לעניין זה:

  • חומרת עבירת המס שהנישום נאשם בביצועה
  • היקף הפגיעה הכספית בקופת המדינה, הכרוכה בביצוע העבירה
  • הסרתו של המחדל מול הגורמים האזרחיים הרלוונטיים
  • טיב ההתנהלות השוטפת של המבקש בהקשר להגשת דוחות המס והתנהלותו מול פקיד שומה ו/או משרדי המע"מ האמונים על בדיקת ספריו
  • קיומן של הרשעות קודמות או רישום פלילי קודם כנגד המבקש
  • מצבו המשפחתי של הנישום
  • מצבו הבריאותי של הנישום
  • סיכויי ההרשעה בעבירה או העבירות המיוחסות למבקש
  • שיקולים הרתעתיים
  • ועוד
תשלום כופר לרשויות המיסים - מתי זה מתאפשר
תשלום כופר לרשויות המיסים – מתי זה מתאפשר

מתי כדאי להגיש בקשה לתשלום כופר לרשויות המס?

הגשת בקשת תשלום לכופר אינה מתאפשרת כל עוד מתקימת חקירת מס כנגד נישום, שכן טרום לגיבוש סעיפי האישום, אין למקבלי ההחלטות בוועדת הכופר יכולת אמיתי לבחינת הנימוקים המוצגים בבקשה ביחס למערכת השיקולים שהזכרנו קודם.

אולם ככל שבחקירת המס מעורב עורך דין לענייני מיסים הפועל כמייצג של הנישום מול מחלקת חקירות ברשות המסים, סביר להניח שהוא יפעל באישורו של מרשו, לכיוון נציגי רשויות המס לפתרון של תשלום כופר, כדי לאפשר סיום מהיר ויעיל של הסאגה.

הנסיבות הספציפיות שבהן הגשת הבקשה לכופר היא כדאית עבור הנישום, יבחנו על ידי עורך דינו בהתאם לנסיבות המקרה, חומרת האישומים שנאספו כנגדו והסיכוי להרשעה. ככל שחומרת האישומים והסיכויים להרשעה גבוהים יותר – כך חלופת הכופר לרוב תהיה הפתרון הקל והעדיף עבור הנאשם.

 

באילו תנאים תשלום כופר לרשות המיסים יתאפשר?

התנאים שבהם תשלום הכופר לרשויות המס מתאפשר, מוגדרים בהוראות החוק הקבועות בחוקי המס השונים, כדלקמן:

  1. תשלום כופר לרשויות המיסים בהתאם לפקודת מס ההכנסה:
    נישום שעבר עבירת מס לפי סעיפים 215 עד 220 יוכל לשלם כופר בסכום שאינו גבוה מפי שניים מן הקנס הגבוה ביותר שיכולה רשות המיסים להטיל עליו בגין אותה העבירה, וככל שכך נעשה, יעצרו כל ההליכים כנגדו בגין אותה העבירה, לרבות הליכי מעצר שמהם הנישום ישוחרר.
  2. תשלום כופר לרשויות המיסים בהתאם לחוק מיסוי מקרקעין:
    נישום שעבר עבירה על חוק מיסוי המקרקעין יוכל לשלם כופר בסכום שאינו גבוה מן הקנס הגבוה ביותר שיכולה רשות המיסים להטיל עליו בגין אותה העבירה. במידה והנישום נאשם בפלילים, לא תהיה אפשרות לקבלת כופר כסף ממנו, כל עוד היועמ"ש לא הורה על הפסקתם של ההליכים שנפתחו כנגד אותו נאשם.
  3. תשלום כופר לרשויות המיסים בהתאם לחוק מע"מ:
    נישום שעבר עבירה על חוק המע"מ או על התקנות הקשורות בו, או שנחשד בביצוע עבירה מסוג זה, יוכל לשלם כופר בסכום שאינו גבוה מהקנס הגבוה ביותר שאותו יכולה רשות המיסים להטיל עליו בגין אותה העבירה, וככל שכך נעשה, יעצרו כל ההליכים המשפטיים המתנהלים כנגדו בגין אותה עבירה. מנגד, ככל שהוגש כנגדו כתב אישום, לא תהיה אפשרות לקבלת כופר כסף ממנו, כל עוד היועמ"ש או גורם אחד שהוא הסמיך לטובת העניין, לא הורה על כך.
    מנהל המע"מ מוסמך להתנות את המרת ההליכים כנגד הנישום בתשלום כופר, בכך שהנ"ל יספק לרשויות המס התחייבות לכך שימנע מביצוע עבירות מס נוספות במסגרת תקופה מוגדרת שלא תעלה על 3 שנים. התחייבות זו תהיה ערובה בסכום שלא יעלה על גובה הקנס המקסימלי שרשות המיסים יכולה להטיל על הנישום בגין אותה העבירה, והיא תהיה בערבות של צד שלישי או בלעדיה, בהתאם לשיקול דעתו של המנהל.
    נישום שהורשע בביצוע עבירת מס שהתחייב בהתאם להימנע מביצועה במסגרת המרת ההליכים בתשלום כופר, הערובה תיגבה ממנו כחוב בהתאם לחוק.

 

כך תגדילו את הסיכוי לאישור בקשתכם להמרת ההליך הפלילי בתשלום כופר

את תשלום חוב המס הקשור בעבירות מיסוי המיוחסות לנישום, מומלץ ביותר להסדיר עוד לפני שמגישים בקשה לתשלום כופר. חשוב לדעת שכל עוד סכום החוב לא נפרע במלואו, הוא יסומן ברשות המיסים כחוב שטרם הוסדר, מה שעלול בסבירות גבוהה לפגוע בסיכויי הבקשה להליך כופר, להתקבל.

לעניין זה, כדאי לדעת שתשלום של צ'קים על החשבון של סכום החוב, איננו נחשב כהסדרת החוב. לרוב, בקשות לתשלום כופר אינן מאושרות במצבים בהם כבר הוגש כנגד הנישום כתב אישום, משום שמהות ההליך היא לאפשר המרה של כתב האישום מלכתחילה בתשלום כופר.

יחד עם זאת, האפשרות להגיש בקשת כופר עודנה קיימת גם אחרי שכתב אישום מוגש, אם כי בשלב זה כבר מדובר בהליך חריג שמצריך שיתוף פעולה מצד הפרקליטות, במקביל לעיכוב ההליכים הפליליים שנפתחו מול הנישום. בקשת כופר כזו, תוכל להיות מאושרת רק בכפוף לכך שהנאשם שילם זה מכבר את חובו המלא לרשות המיסים בהקשר לאותן עבירות מס שהוא נאשם בהן.

 

לסיכום: במי ניתן להיוועץ בנוגע לתשלום כופר לרשויות המיסים?

אם נחשדתם בעבירת מס, ובפרט אם זהו חשד מבוסס לעבירת מס משמעותית, חשוב להתייעץ בהקדם עם עורך דין מיסים טוב, שיוכל לבחון את הכדאיות והרלוונטיות של תשלום כופר לרשויות המס במצבכם.

עו"ד דני אורדן מתמחה בייעוץ וייצוג של נישומים הנחשדים או נאשמים בביצוע עבירות מס הכנסה, מע"מ, מיסוי מקרקעין, מכס ומס קניה, מול שלטונות המס וסיוע בהגשת בקשות כופר בהתאם לצורך והכדאיות. נשמח לסייע גם לכם. משרדנו ממתין לשיחתכם!

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
תקנות מס הכנסה

תקנות מס הכנסה הינן הוראות מחייבות החלות על אזרחי מדינת ישראל, שלא בהכרח נחקקו על ידי הרשות המחוקקת עצמה אלא תוקנו על ידי גורמים מקצועיים

קרא עוד »
מהו מיסוי הייטק

על מנת להבין מהו מיסוי הייטק, יש להבין מהו מיסוי חברות – אותו מס יחסי שחברות ותאגידים נדרשים לשלם על פי החוק. מס החברות כולל

קרא עוד »
התנאים לגילוי מרצון 

אחד המאפיינים של מדינה כל מתוקנת, הוא שכל אחד מהאזרחים והתושבים המתגוררים, חיים ומתפרנסים בה, משלם את המיסים המוטלים עליו על פי חוק ובזמן. זאת,

קרא עוד »
ערעור בתביעות מס

כל בעל עסק במדינת ישראל משלם סכומים גבוהים יחסית למס הכנסה על הרווחים שלו הנובעים מהפעילות העסקית השוטפת שלו במהלך שנת המס שלגביה הוגש הדו"ח.

קרא עוד »
סוגי עבירות מס הכנסה

כיום במדינת ישראל קיימים מספר סוגים של עבירות מס הכנסה, וכמו שבטח יצא לכם לשמוע אי ידיעת החוק אינה פוטרת מעונש. לכן כל אדם שמתכנן

קרא עוד »