fbpx

תיקים חדלות פירעון

חדלות פירעון היא מצב שבו אדם או חברה אינם מסוגלים לעמוד בהתחייבויות הפיננסיות שלהם. הליכי חדלות פירעון הם הליכים משפטיים שנועדו לסייע לאנשים או לחברות שנקלעו לחדלות פירעון להסדיר את חובותיהם ולחזור לחיים פיננסיים תקינים. בשורות הבאות נסביר אילו סוגי תיקים קיימים בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי, מהם השלבים העיקריים בניהול תיקי חדלות פירעון ואיך ניתן לבדוק סטטוס של תיקים חדלות פירעון, כדי לדעת היכן אתם עומדים.

 

אילו סוגי תיקים קיימים בהליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי?

ישנם שני סוגים עיקריים של תיקים בהליכי חדלות פירעון:

  1. תיקי חדלות פירעון של יחידים: הליכים אלה חלים על אנשים פרטיים, כגון שכירים, עצמאים במעמד עוסק, או פנסיונרים.
  2. תיקי חדלות פירעון של תאגידים: הליכים אלה חלים על חברות בע"מ, עמותות וגופים אחרים ובמקרים אילו מומלץ להיוועץ עם עו"ד חברות שמתמחה גם בהליכי חדלות פרעון.

בשני המקרים, ההליכים כוללים הגשת בקשה לבית המשפט, מינוי נאמן לנכסי החייב או התאגיד, הגשת תוכנית פירעון לבית המשפט ותוכנית שיקום כלכלי המאפשרת הבראה כלכלית של החברה ומובילה למתן הפטר לחייב מיתרת חובותיו, במידה ועמד בתנאיה.

 

על השלבים השונים בטיפול בתיקי חדלות פירעון של יחידים

הליכי חדלות פירעון של יחידים מתנהלים בהתאם לשלבים הבאים:

 

הגשת הבקשה לבית המשפט

האדם שנקלע לחדלות פירעון מגיש בקשה לבית המשפט כדי לפתוח בהליכים. הבקשה צריכה לכלול את הפרטים הבאים:

  • שם החייב, מספר תעודת הזהות שלו ומספר הטלפון שלו.
  • סכום החובות של החייב.
  • רשימת הנושים של החייב.
  • הסבר לנסיבות שהובילו את החייב לחדלות פירעון.

 

מתן צו פתיחת הליכים

בית המשפט קובע אם יש מקום לאשר את בקשת החייב ובמידה וכן – מנפיק עבורו צו פתיחת הליכים. צו פתיחת ההליכים מקפיא את כל הליכי ההוצאה לפועל וההליכים המשפטיים המתנהלים נגד החייב, עד תום הטיפול בתיק חדלות הפירעון שלו.

 

תקופת הביניים

לאחר מתן צו פתיחת הליכים לחייב, נפתח פרק זמן המכונה "תקופת הביניים". שלב זה נמשך עד 11 חודשים עבור חייבים עם חובות בסך למעלה מ- 161236 שקלים או עד 9 חודשים עבור חייבים עם חובות נמוכים יותר (נתונים אלו מעודכנים לשנת 2023) .

במהלך תקופה זו, החייב משלם כל חודש סכום מוגדר לקופת הנשיה, כאשר במקביל לכך נכסיו מכונסים ומתבצעות פעולות למניעת הסתרת נכסים וצעדים שעלולים לסבך את המצב הכלכלי שלו. מלבד זאת, כל הליכי הגביה וההליכים המשפטיים הפתוחים כנגד החייב, מעוכבים, כאמור.

בנוסף, בית המשפט ממנה נאמן לכינוס וניהול נכסי החייב. הנאמן אחראי לנהל את תיק חדלות הפירעון של החייב ולבצע בדיקה למצבו הכלכלי וליכולת החזר החובות שלו. הנאמן גם אחראי להסדרת תביעות החוב שמוגשות בידי נושי החייב ולהסדיר את העברת התשלומים החודשיים מטעם החייב, על בסיס תוכנית תשלומים זמנית שנקבעה עבורו.

במהלך תקופה זו, הנאמן מכין תכנית שתתמוך בפירעון מרבי של חובות החייב, במקביל לקידום שיקומו הכלכלי. התוכנית לוקחת בחשבון את יכולת הפירעון של החייב בתקופת ההליכים.

 

תוכנית שיקום כלכלי

בסיום תקופת הביניים, הנאמן מוסר לבית המשפט דוח המציג הערכה מקיפה למצבו הכלכלי של החייב, הכולל הצעה לתוכנית פירעון לחובותיו. במידה ובית המשפט מאשר את ההצעה הנ"ל, החייב מקבל צו תשלומים שבו עליו לעמוד למשך כשלוש שנים. במקרים חריגים, ייתכן שהצו יוארך לתקופה שתימשך כשנתיים מעבר לפרק זמן זה.

 

קבלת הפטר

עם סיום תקופת התשלום לנושים, בהתאם למה שנקבע במסגרת הצו לשיקום כלכלי, במידה והחייב שילם את מלוא התשלומים שנקבעו לו במלואם ועמד במכלול ההגבלות שנקבעו עבורו במסגרת תקופת השיקום, הוא יהיה זכאי לקבלת ההפטר מפירעון היתרה הנותרת של חובותיו. בדרך כלל מדובר על מחיקת חובות בשיעור משמעותי, שעשוי אף להגיע עד ל- 70 אחוזים מהחוב הכולל, ואף יותר במקרים מסוימים.

תיקים חדלות פירעון
תיקים חדלות פירעון

 

על האפשרות לבדיקת תיקים חדלות פירעון וחשיבותה

בדיקת תיקי חדלות פירעון היא כלי חשוב שיכול לעזור לכם לקבל החלטות מושכלות בנושאים פיננסיים. על ידי הבנה של המידע מהבדיקה, ותיאום פעולות עם עורך דין חדלות פירעון, תוכלו להגן על האינטרסים שלכם ולהגדיל את הסיכויים שלכם להצליח בהליכי חדלות פירעון ולקבל את ההפטר המבוקש בסופם.

 

מי רשאי לבדוק תיקי חדלות פירעון?

באופן כללי, כל אחד יכול לגשת ולבדוק תיקי חדלות פירעון. עם זאת, ישנם חלקים מסוימים במידע שמוגנים מפני גישה לציבור, מכיוון שהם כוללים מידע אישי רגיש. נתונים אלה זמינים רק לחייב עצמו, לנאמן שלו ולנושים שלו.

 

איך לבצע בדיקת תיקי חדלות פירעון?

כדי לבצע בדיקת תיקי חדלות פירעון, עליכם להיכנס לאתר הממונה על הליכי חדלות פירעון שבמשרד המשפטים. באתר, ניתן להשתמש בשם המשתמש והסיסמה שהתקבלו מהממונה לאחר קבלת הצו לפתיחת הליכים.

לאחר הכניסה לאתר, ניתן לראות מידע כללי על התיק, כגון מספר התיק, סטטוס התיק, ומספר התיק בבית המשפט. ניתן גם לראות רשימה של הנושים שהגישו תביעות חוב נגד החייב, וכן מידע על הנאמן שהתמנה לתיק.

 

כיצד להשתמש במידע מהבדיקה לטובתכם?

המידע מהבדיקה יכול לשמש אתכם למטרות שונות, כגון:

  1. להעריך את מצבכם הפיננסי: המידע על הנושים שהגישו תביעות חוב יכול לעזור לכם להבין את היקף החובות שלכם.
  2. לקבל החלטות לגבי הליכי חדלות הפירעון: המידע על הנאמן שהתמנה לתיק יכול לעזור לכם להחליט אם אתם מעוניינים לקבל את שירותיו.
  3. להגיע להסדר עם הנושים: המידע על תביעות החוב יכול לעזור לכם לנהל משא ומתן עם הנושים על הסדר חובות בתנאים נוחים יותר.

 

למה חשוב להתייעץ עם עורך דין חדלות פירעון לטובת בדיקת סטטוס תיקי חדלות פירעון?

הליכי חדלות פירעון הם הליכים מורכבים שדורשים ידע וניסיון משפטי רב. מכאן שגם אם תצליחו לקבל גישה למידע הרלוונטי, לא בטוח שתדעו איך להשתמש בו לטובתכם. לכן, חשוב להתייעץ עם עורך דין חדלות פירעון בנושא. עורך הדין יוכל לעזור לכם להבין את המידע, לזהות הזדמנויות לטובתכם, ולנקוט בפעולות הנדרשות כדי להגן על האינטרסים שלכם.

להלן כמה מהסיבות לכך שחשוב להתייעץ עם עו"ד בהקשר של בדיקת תיקים בחדלות פירעון:

  1. עורך הדין יכול לסייע לכם להבין את המידע הרלוונטי: המידע הרלוונטי לתיקי חדלות פירעון הוא כאמור, מורכב ומסועף. אולם עורך דין חדלות פירעון מנוסה יכול לסייע לכם להבין את משמעות הנתונים בפועל ולהעריך את ההשלכות הנגזרות מהם.
  2. עורך הדין יכול לזהות הזדמנויות לטובתכם: עורך דין חדלות פירעון מנוסה יכול לזהות הזדמנויות לטובתכם בתיק. לדוגמה, עורך הדין יכול לסייע לכם להגיע להסדר עם הנושים בתנאים טובים יותר, או לבחור את המסלול המתאים ביותר עבורכם לתהליך חדלות הפירעון.
  3. עורך הדין יכול לנקוט בפעולות הנדרשות כדי להגן על האינטרסים שלכם: עורך דין חדלות פירעון טוב יכול לנקוט בפעולות הנדרשות כדי להגן על האינטרסים שלכם בתהליך חדלות הפירעון. לדוגמה, עורך הדין יכול לערער על החלטות של הממונה על הליכי חדלות פירעון, או לסייע לכם בהליכים משפטיים נגד הנושים.

 

לסיכום: הדרך הנכונה לטיפול בתיקי חדלות פירעון

אם אתם עוברים הליך חדלות פירעון, חשוב להתייעץ עם עורך דין חדלות פירעון מנוסה. עורך הדין יוכל לסייע לכם להבין את המידע הרלוונטי, לזהות הזדמנויות לטובתכם, ולנקוט בפעולות הנדרשות כדי להגן על האינטרסים שלכם לאורך כל הדרך.

משרד עו"ד אורדן כאן כדי לייעץ לכם ולכוון אתכם לאורך כל תהליך הסדרת החובות שלכם – החל משלב בדיקת התיקים במערכת הממונה על הליכי חדלות פרעון, ועד לקבלת ההפטר המיוחל. פנו אלינו לסיוע כבר כעת ועזרו לעצמכם לפתוח דף חדש ואופטימי יותר בחייכם הכלכליים.

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
עורך דין חדלות פירעון

ב- 2018 נחקק חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, שנועד להחליף את פקודת פשיטת הרגל ופקודת החברות, שנחקקו אי אז בימי המנדט הבריטי. חוק זה מסדיר

קרא עוד »