fbpx

למה רשויות המס פוסלות ספרי הנהלת חשבונות?

כל בעלי העסקים והחברות במדינת ישראל, חייבים על פי פקודת מס הכנסה בניהול ספרי הנהלת חשבונות. חובה זו חלה גם על בעלי נכסים מניבים. את ניהול הספרים יש לבצע על פי הוראות החוק הרלוונטיות לסוג המקצוע או תחום העיסוק של בעל ההכנסה העסקית.

כל חריגה מאופן התיעוד המוגדר בחוק, עשויה להביא לפסילת ספרי החשבונות, שיש לה השלכות חמורות ומרחיקות לכת מבחינה פיננסית ועסקית ועלולה לגרור גם סנקציות פליליות כנגד בעל העסק. על מנת שלא תגיעו חלילה למצב ביש כזה, בשורות הבאות נסביר בפרוטרוט למה רשויות המס פוסלות ספרי הנהלת חשבונות ומה ניתן לעשות אם אתם עומדים לקראת מצב כזה.

למה רשויות המס פוסלות ספרי הנהלת חשבונות? הנסיבות והסיבות לביצוע ביקורות מס בעסקים

פסילת ספרי הנהלת חשבונות בעסקים בישראל, מתרחשת על רקע ביקורת של מס הכנסה או מע"מ בעסק, המתבצעת באופן סמוי או גלוי. רשות המסים יוזמת ביקורות מס אקראיות אצל עוסקים ותאגידים מעת לעת, שבמסגרתן אופן ניהול ספרי החשבונות של בעל התיק עומד למבחן. לעיתים מתבצעות גם ביקורות ענפיות מרוכזות בענפי תעשיה מסוימים.

ביקורות אקראיות או ענפיות מתבצעות על ידי על ידי מבקרי ניהול ספרים מטעם רשות המסים, המגיעים לבית העסק לרוב במפתיע. אולם ישנם גם מקרים שבהם עסק מסוים מסומן מבעוד מועד על ידי רשות המסים ועובר ביקורת ספרים ספציפית. במקרה הזה, ייתכן שלבית העסק יגיע מפקח שעורך ביקורת שומות, או שבעל העסק יזומן למשרדי פקיד השומה ולהידרש להציג לו את  ספרי הנהלת החשבונות של בית העסק.

 

מה בודקים במסגרת ביקורת ניהול ספרים?

בביקורות ספרים נבדק האופן בו בעלי העסק מנהלים את ספריהם, על רישום ההזמנות, ההכנסות וההוצאות שלהם במלואן ובאופן מדויק, והאם הדבר מתבצע בהתאם להוראות החוק לעניין ניהול ספרים כפי שנקבעו לעסק הנבדק כתלות בענף שאליו העסק משויך ופרמטרים נוספים המוגדרים בהוראות החוק לענף זה, ובכלל זה מחזור ההכנסות המותר לעסק בענף זה, כמות העובדים שניתן להעסיק בו, חובת ניהול ספרים מיוחדים בענף הנדון, וכן הלאה.

למה רשויות המס פוסלות ספרי הנהלת חשבונות?

מה עשוי לקרות בעקבות ביקורת ספרים בעסק?

כאשר בביקורת ספרים מתגלים ממצאים חריגים המצביעים על אי עמידה של בעל העסק בדרישות החוק לעניין ניהול ספרי חשבונות ורישום תקבולים, הדבר עלול להוביל לפסילת הספרים בעסק, כאשר במקרים מסוימים, מסתפקת רשות המסים במתן אזהרה לבעל העסק ו/או הנחיות לתיקון הליקויים שנתגלו בספרי החשבונות של בית העסק.

 

כיצד נקבע אופן הטיפול בבעל עסק שנמצאו ממצאים חריגים בביקורת הספרים שלו?

אופן הטיפול בבעל עסק שבביקורת מס בבית העסק שלו נתגלו ממצאים יוצאי דופן, נקבע על ידי רשות המסים בהתאם לאופי הממצאים שנתגלו ודרגת שכיחותם בספרי הנהלת החשבונות של העסק. ככלל, קיימים 2 סוגים של ליקויים בניהול ספרי חשבונות בעסקים: ליקויים טכניים או ליקויים מהותיים.

ליקויים טכניים הם לדוגמא, טעויות זניחות יחסית שבוצעו בניהול ספרי החשבונות בעסק באופן אקראי ובתום לב ואינן מונעות כשלעצמן ביצוע ביקורת מס בבית העסק. במקרה שזהו סוג הליקוי שנתגלה בביקורת הספרים, רשות המסים תבקש מהנישום לתקן את אותו ליקוי, כאשר בחלק מהמקרים הדבר ייבדק בהמשך במסגרת ביצוע ביקורת ספרים חוזרת בעסק.

לעומת זאת, ליקויים מהותיים, הם ממצאים משמעותיים יותר, כמו אי רישום תקבולים של העסק בספרי הנהלת החשבונות שלו – אלו עשויים בהחלט להוביל לפסילת ספרים.

 

מתי תתבצע פסילת ספרי חשבונות בעסק?

כאשר בביקורת הספרים בעסק נתגלו חריגות כמו אי רישום תקבולים, או ליקויים מהותיים שפקיד השומה סבור שמפאת קיומם, לא ניתן לבצע ביקורת מס מלאה בבית העסק, הוא עשוי לדרוש בשל כך לפסול את ספרי החשבונות בעסק לאותה שנת מס שבה הליקויים התגלו. כך למשל במקרה שמתגלים כמה תקבולים שלא תועדו בספרי העסק במסגרת ביקורת מס ספציפית, מה שנחשב כממצא משמעותי.

יתרה מכך, פסילת ספרים עלולה להתבצע עבור יותר משנת מס אחת, במידה ובשתי ביקורות מס נפרדות שנערכו בבית העסק, התגלו תקבולים שלא נרשמו בספרי החשבונות – מה שנחשב כממצא חמור.

אולם הקו המנחה כיום הוא שפסילת הספרים תתבצע במידה וישנם נסיבות שמצביעות על כוונה ברורה מצד הנישום להעלים מסים. משמעו שפקיד השומה מקבל את החלטתו בנושא לאחר שנסיבות המקרה נבחנות בקפדנות ובהתאם להן, מוחלט אם לפסול את הספרים בעסק או להסתפק במתן אזהרה בלבד.

 

מה ניתן לעשות אם אתם עומדים לקראת פסילת ספרים?

במקרה של ליקויים מהותיים בביקורת המס, שהובילו להחלטת פקיד שומה לפסול את ספרי החשבונות בעסק שלכם, תוכלו להגיש ערעור על כך לגוף שנקרא הוועדה לקבילות פנקסים. זאת בתוך עד 30 יום ממועד קבלת ההודעה על הפסילה המתוכננת. החלופה הינה להמתין לביצוע הפסילה ולהגיש בהמשך הדרך ערר לבית המשפט לצד ערעור שומות, ככל שפסילת הספרים תהא כרוכה גם בנקיטת הליכי שומה להם אתם מתנגדים.

במקרה של אי רישום תקבול שנתגלה בביקורת מס והוביל להחלטת פקיד שומה על פסילת ספריכם, ינתנו לכם 30 ימים שבהם תוכלו להגיש לפקיד השומה בקשה לשקול את החלטתו מחדש. ייתכן שבמסגרת זו פקיד השומה יחליט לזמן אתכם להליך שימוע.

הדבר עשוי להוביל להחלטה על מתן אזהרה שהיא בבחינת מעין תקופת ניסיון לבית העסק, התקפה למשך שנה. ככל שבתקופה זו אי רישום התקבולים יחזור על עצמו – ספריכם יפסלו גם עבור השנה ואף השנתיים שקדמו לשנת המס שנבדקה – היינו לשלוש שנים הכוללות את השנים שהליקויים נתגלו בהן בפועל.

ככל שפקיד השומה אינו מסתפק באזהרה אלא בוחר בכל זאת בפסילת ספרים – תוכלו לערער על החלטתו בתוך עד 60 ימים לבית המשפט.

 

לסיכום

פסילת ספרי חשבונות על ידי רשויות המס, היא פעולה דרסטית ובעלת השלכות מיסוייות וסנקציות הרות אסון עבור עסקים. לכן אם אתם עומדים בפני מצב כזה, חשוב מאוד לפנות בהקדם האפשרי להתייעצות עם עורך דין מסים טוב שיסייע לכם במזעור הסיכונים ובביצוע בקרת נזקים.

זקוקים למידע נוסף בנושא פסילה של ספרי הנה"ח בעסק? משרד עו"ד מסים דני אורדן בעל ניסיון של 3 עשורים בתחום וישמח לעמוד לרשותכם. פנו למשרדנו ללא דיחוי – אנחנו כאן למענכם.

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
עבירות מס של שכירים

מדינת ישראל מורכבת מכמעט 90% שכירים והם כמובן מהווים רוב מכריע לשוק העבודה. כתוצאה מכך, הרי זה מובן מאליו כי תשלומי מיסים רבים מגיעים לקופת

קרא עוד »
עבירות מס טכניות

סעיף 117 (א) לחוק מע"מ, וכן סעיף 216 לפקודת מס הכנסה, עוסקים שניהם בעבירות מע"מ או בעבירות מס בהתאמה, אשר בוצעו על ידי בעל עסק

קרא עוד »
עורך דין מע"מ בבני ברק

עבירות במע"מ נחשבות כעבירות פליליות לכל דבר ועניין, שהענישה בצידן היא מחמירה. אדם המורשע בעבירת מע"מ עלול למצוא את עצמו נדרש לתשלום קנס כספי כבד

קרא עוד »
העונשים על עבירות מס

מ' ור' ביצעו עבירת מס שנחשפה במשרדי החקירות של רשות המיסים באותו החודש ממש. הדומה – שניהם הואשמו בהוצאת חשבוניות פיקטיביות. השונה – על מ'

קרא עוד »
פקודת מס הכנסה

פקודת מס הכנסה הינה החקיקה בישראל שנועדה להסדיר את הליך גביית המס בגין הכנסותיהם של יחידים וחברות, והעברתו למדינה. מהי בדיוק פקודת מס הכנסה? איך

קרא עוד »
עורך דין מע"מ בגבעת שמואל

מבחינת החוק בישראל, עבירות מע"מ הן עבירות פליליות לכל דבר ועניין. בהתאם לכך, גם העונשים בצידן נוטים להיות חמורים. אדם שהורשע בעבירות מע"מ עלול להידרש

קרא עוד »