fbpx

עבירות מס טכניות

כשמדובר בעבירות מס טכניות הכוונה היא לעבירות במס הכנסה או מע"מ שעשויות היו להתבצע בתום לב וללא כוונת מכוון. למשל, אי הגשה של דוחות חודשיים או שנתיים במועד, הגשת דוחות הכוללים שגיאות, אי תשלום מע"מ או מס שנוכה במקור לרשויות המס ועוד.

במידה והוגש כנגדכם כתב אישום על ביצוע עבירות מסוג זה, כדאי לפנות בהקדם לעורך דין מיסים על מנת להבין במה אמורים הדברים ומהי הדרך הנכונה לתקן את הליקויים כדי להפחית את הסיכון לעונשים למינימום האפשרי.

עבירות מס טכניות ועבירות מס מהותיות – קווים לדמותן

עבירות מס הן עבירות מול רשות המסים אשר מתרחשות כשבעל עסק או אדם פרטי לא עומד בהוראות החוק לעניין דיווחי המס על הכנסותיו למס הכנסה או למע"מ, ו/או אינו משלם את מיסיו כנדרש ממנו. עבירות המס נחלקות לעבירות מס מהותיות ועבירות מס טכניות שאת ההבדלים ביניהן נסקור בהרחבה להלן.

 

ההבדל בין עבירות מס מהותיות לעבירות מס טכניות

ההבדל המשמעותי ביותר בין עבירת מס טכנית ועבירת מס מהותית, טמון בכוונה הפלילית העומדת מאחורי העלמת המסים. כשמדובר על עבירות מס מהותיות, הדגש הוא על עבירות מיסים שבוצעו בכוונה מודעת להתחמק מתשלום מיסים כחוק או להקטין את חבות המס המוטלת על העבריין. זאת בשונה מעבירות המס הטכניות, שמאחוריהן לא עומדת בדרך כלל כוונה מודעת לביצוע העבירה.

גם המחוקק בישראל וגם רשות המסים מודעים היטב להבדל זה, ובהתאם לכך, גם מידרג הענישה על עבירות מיסוי טכניות, נמוך מהעונשים בצידן של עבירות מיסוי מהותיות. יחד עם זאת, אין להסיק מכך שאי ידיעת החוק או העדר כוונה מודעת לביצוע עבירת מס, פוטרות את הנישום מאחריות לתשלום מסים כחוק או מעונש בגין הפרה של ההוראות הקבועות בחוק.

במצבים אלו, לא פשוט להוכיח כי עבירת המס לא בוצעה במזיד ועל כן מהווה עבירה טכנית. לכן אם זומנתם לחקירת מס או הוגש כנגדכם כתב אישום על עבירות מיסוי טכניות, תזדקקו לעורך דין מיסים טוב לצידכם.

עבירות מס טכניות
עבירות מס טכניות

אילו סוגים של עבירות מס נחשבות כעבירות מס טכניות מבחינת החוק בישראל?

כעבירת מס טכנית עשויה להיחשב כל הפרה בלתי מודעת או בלתי מכוונת של ההוראות בפקודת מס הכנסה, בחוק המע"מ ובכל הוראה אחרת הקיימת בחקיקה הנוגעת לדיווח של תושבי ישראל על הכנסותיהם ותשלום מיסים בגינן. דוגמה קלאסית לעבירות טכניות במס הכנסה, היא אי הגשת דוחות שנתיים במועד, אי ניהול של ספרי חשבונות, רישום חלקי או חסר של תקבולים בעסק, אי העברת הניכויים לרשות המסים במועד וכיוצא באלו.

 

מה העונש בצידן של עבירות מס טכניות?

הרשעה בעבירות טכניות במס הכנסה או במע"מ, גוררת עונש מאסר בפועל שנע בין 12 ועד 24 חודשים. זאת בנוסף לקנסות כספיים שעלולים להיות גבוהים במיוחד. אולם בנסיבות מסוימות, עורך דין עבירות מס המייצג את הנאשם בתיק, עשוי להשיג למרשו הזדמנות להמרת עונש המאסר בקנס מינהלי.

במקרים מסוימים ניתן אף להביא לביטול כתב האישום בכללותו בכפוף לתשלום הקנס המנהלי, כך שנאשם שזו לו עבירת המס הטכנית הראשונה שביצע, לא יסחוב בעקבותיה רישום פלילי.

 

האם יש דרך להפחית מהעונש על עבירת מס טכנית?

לעו"ד מנוסה לענייני מיסים ישנם הכלים לחסוך ממיוצגיו עונשים כבדים בגין עבירות מס טכניות בחלק מן המקרים. הדבר מתאפשר לא אחת כאשר לנישום אין היסטוריה של עבירות מס קודמות וניתן להוכיח כי העבירות הטכניות המיוחסות לו במסגרת התיק, אכן התבצעו בשוגג או בהעדר שימת לב ותחת נסיבות מקלות. במקרים הללו, עשוי עורך דין מיסים טוב לאפשר כאמור את סגירת התיק בתשלום קנס מנהלי, ללא רישום פלילי.

 

האם יש דרך להפחית את הסיכון להרשעה בביצוע עבירות מס טכניות?

מעקב אחר ספרי החשבונות הוא בין אבני היסוד להתנהלות עסקית מוצלחת וחוקית. זוהי גם הדרך הטובה ביותר להפחתת הסיכון לכך שרשות המסים תדפוק לכם בדלת בחשד לביצוע העלמת מס או עבירות טכניות לסוגיהן.

ככל שתקפידו לעמוד בחובת הדיווח השוטף לשלטונות המס וברישום התקבולים וההוצאות בעסק כחוק, הסבירות להיתקלויות לא נעימות מול מס הכנסה ומע"מ, יצטמצם מאליו. כמובן, ישנם ענפי עיסוק שבהם בעלי עסקים וחברות נדרשים לעמוד בהוראות חקיקה ספציפיות לתחום עיסוקם שאינן בהכרח חלות על כל הנישומים.

גם שינוי במעמד הנישום בין עוסק פטור לעוסק מורשה או לחברה בע"מ, כרוך בשינוי בהתנהלות הנדרשת מול רשויות המס על פי החוק. בנוסף לכך, קיים גם האתגר הכרוך בהכפפת עובדים זוטרים המועסקים בבית העסק להתנהלות העומדת בדרישות החוק בהקשרי מיסוי.

מכל הסיבות הללו, יש צורך בסיוע קבוע מרואה חשבון או יועץ מס מוסמך בעסק שיכוונו אתכם להתנהלות חוקית ונכונה בהיבטי מיסוי שתימנע טעויות מיותרות שעלולות לעלות לכם ביוקר. גם ייעוץ ממוקד מעורך דין מיסים, נחוץ בעסקים מעת לעת ובייחוד בחברות העומדות לקראת ביצוע שינויים עסקיים משמעותיים, כמו רכישות או מיזוגים.

 

חשיבות הייצוג המשפטי בהליכים המשפטיים הנוגעים לעבירות מס טכניות

עורך דין שמייצג אדם אשר נחשד או שהוגש נגדו כתב אישום על עבירות מס טכניות, יפעל ככל שביכולתו במטרה להפחית את החשדות או סעיפי האישום המיוחסים למרשו למינימום האפשרי. כל זאת במטרה לצמצם את הסיכון להרשעה של הנישום לחומרה בעבירות מס. יחד עם זאת, יש לחדד ולומר כי גם עבירות מס טכניות אשר בוצעו באופן בלתי מכוון הן עדיין עבירות מיסוי לכל דבר ועניין.

לכן קשה ולא תמיד אפשרי לפטור את האדם שאחראי לעבירות הללו, מעונש. מה שעורך דין טוב לענייני מיסוי כן יחתור להשיג, הוא בראש ובראשונה להפחית את הסיכוי לסגירת התיק בהרשעה שתוביל לעונש מאסר למרשו. בהמשך לכך, יחתור עורך הדין להפחית למינימום האפשרי את סגום העיצומים הכספיים שיוטלו על הלקוח ככל שיורשע בעבירות המס הטכניות. אולם הרבה תלוי בכישוריו, בניסיונו ובמיומנותו של עורך הדין המייצג, כמובן.

 

זומנתי לחקירה בחשד לביצוע עבירת מס טכנית – מה עליי לעשות?

אם שאתם נחשדים בביצוע עבירות מס מהותיות או טכניות, על מנת להתמודד עם החקירה בצורה היעילה ביותר ולהפחית את הסיכויים לכך שיוגש כנגדכם כתב אישום המלווה ברישום פלילי, מומלץ ליצור קשר בהקדם האפשרי עם עורך דין לענייני מיסוי, שיוכל לכוון אתכם וללוות אתכם כבר משלבי ההליך הראשוניים.

 

לסיכום: אם הגעתם לכאן – הזמן הנכון לפנות לעורך דין מיסים מיומן הוא עכשיו

משרד עו"ד דני אורדן מתמחה בייצוג חשודים ונאשמים בביצוע עבירות מיסים טכניות ומהותיות כאחד. משרדנו מספק מזה כ- 30 שנים ייעוץ, ליווי וייצוג משפטי בתיקי עבירות במס הכנסה ומע"מ, לרבות סיוע משפטי וייצוג בחקירות ומעצרים, ליווי בהליכים משפטיים בערכאות ובהגשת ערעורים לבתי המשפט בהליכים הנוגעים לתשלום קנסות מנהליים, דרישת כופר והליכי גילוי מרצון.

נשמח לסייע גם לכם בכל שאלה, התלבטות או בעיה מול רשויות המסים. זקוקים למידע נוסף לגבי עבירות מס טכניות והדרכים להתמודד עם ההשלכות המשפטיות של חשיפתן? משרדנו כאן עבורכם. פנו אלינו כעת!

צור קשר עכשיו לקבלת ייעוץ וליווי מקצועי:
קנס מנהלי בעבירות מס

ההתעסקות עם גופים ומוסדות ציבוריים היא לרוב אחד ה"סידורים" הטורדניים והשנואים על בני ישראל: העומס הרב, זמני ההמתנה, השירות הבלתי סימפטי וכן, גם הטיפול בקנסות

קרא עוד »
עבירות מס של מפורסמים

עבירות המס הגדולות של הסלבס העלמת ההכנסות של בר רפאלי בשווי של למעלה ממיליון שקלים, עבירות המס של אייל גולן בשווי של 2.5 מיליון שקלים,

קרא עוד »
עבירות מס של שכירים

מדינת ישראל מורכבת מכמעט 90% שכירים והם כמובן מהווים רוב מכריע לשוק העבודה. כתוצאה מכך, הרי זה מובן מאליו כי תשלומי מיסים רבים מגיעים לקופת

קרא עוד »
עבירות מס מהותיות 

רשויות המס בישראל אמונות על גביית המיסים בישראל. גביית המיסים חשובה בכל שנה, ויש לה משנה חשיבות בשנת 2020 שבה פחתה, ככל הנראה, הפעילות העסקית

קרא עוד »
חשבוניות פיקטיביות

חשבוניות מס הן אסמכתאות לקיזוז המע"מ, בעבור כל עסקה שמתבצעת בין מוכר וקונה. בעלי עסקים רבים שמנסים בדרכים לא כשרות להשיג קיזוז בשיעור גבוה יותר,

קרא עוד »